مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اغلب ما مي دانيم با توهين و فحاشي هيچ موضوعي حل نمي شود. با اين حال در زمان عصبانيت خواسته يا ناخواسته به طرف مقابلمان توهين مي كنيم. اين روش ارتباطي نه تنها باعث حل مسئله نشده بلكه به مرور زمان متوجه مي شويم نوع رابطه تغيير كرده و آنطور كه انتظارش را داشتيم پيش نرفته است. ريشه اغلب دعواها و طلاق زوج ها بي احترامي به شان يكديگر است. گاهي دوستان صميمي و يا زوجين نيز به خاطر صميميت در رابطه به يكديگر بي احترامي مي كنند. اين نوع روابط در بلند مدت ممكن است دچار آسيب شوند. توهين، فحاشي و خشونت كلامي همگي مفاهيمي هستند كه در اين مقاله درباره اثرات آن ها بر روابط، علل و راه هاي مقابله با آن صحبت خواهيم كرد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه  توهين و فحاشي در روابط مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منظور از توهين و فحاشي چيست؟

توهين به معناي خوار كردن، سبك داشتن، خفت و خواري است. توهين و فحاشي، يكي از اركان خشونت كلامي است، در واقع مي توان گفت همان خشم و تعارض‌هاي حل نشده و كهنه مي باشد. در برخي جوامع امروزي به دلايل مختلف آستانه صبر و تحمل بسياري از مردم به نسبت گذشته پايين آمده است. همين موضوع باعث شده افراد نسبت به مسائل زودتر واكنش نشان دهند. عصبانيت و عدم كنترل خشم مهم ترين عوامل شروع كننده توهين و پرخاشگري هستند. از طرفي كاهش سطح رفاه و نداشتن آرامش منجر به افزايش تنش مي شود. به طوري كه حتي كلام هاي خالي از توهين نيز بي احترامي تلقي مي شوند.

 

علل توهين و فحاشي

ريشه فحاشي احساس حقارت و خودكم بيني است. يعني زماني كه فرد احساس مي كند در موضع ضعف است به بي احترامي روي مي آورد. ناسزاگويي نوعي مكانيسم دفاعي در برابر شرايط بحراني و ناكامي است. در رويكردهاي مختلف علل متفاوتي براي فحاشي بيان شده است. مثلاً در ديدگاه روانكاوي فحاشي مي تواند ناشي از عقده هاي سركوب شده و ناكامي باشد. يعني زماني كه فرد در رسيدن به اهداف و خواسته هايش احساس ناكامي كند شروع به توهين و بددهني مي كند.

يك دليل ديگر براي توهين و بي احترامي يادگيري اجتماعي است. بچه ها، كودكان، نوجوانان و حتي بزرگسالان اگر در محيطي قرار گيرند كه لغزش هاي زباني مرسوم باشد؛ به مرور روابط خود را اين چنين پيش مي ببرند.

فحاشي يك شيوه كنار آمودن با استرس و تنش است. توهين و فحاشي براي تخليه خشم و تسكين استرس مثل گريه كردنعمل مي كنند.

گاهي اوقات افراد از روي عادت فحاشي مي كنند. گاهي نيز به منظور جلب توجه، شوخ طبعي و يا ايجاد احساس صميميت از برخي كلمات نامناسب استفاده مي كنند.

فقدان مهارت هاي گفتگو يكي ديگر از دلايل فحاشي و پرخاشگري كلامي است. يادگيري مهارت هاي گفتگو و نحوه ايجادارتباط موثر براي برقراري يك رابطه به دور از تنش مفيد خواهد بود.

 

توهين و فحاشي چه اثراتي بر روابط دارند؟

كلمات و گفتار قابل پاك كردن نيستند. به همين دليل توهين و فحاشي مي‌توانند تاثير بسيار مخربي بر سلامت يك رابطه داشته باشند. وقتي يكي از طرفين با گفتار خود به شخص مقابل حمله مي كند، جراحت‌ هايي ايجاد مي شود. اين جراحت ها فيزيكي و قابل مشاهده نيستند بلكه روحي و عاطفي هستند و تاثيرات عميقي بر اعتماد به نفس طرف مقابل مي گذارند. حتي ممكن است به افسردگي، مشكلات روحي و رواني، نااميدي و افكار خودكشي منجر شود.

بحث لفظي و مشاجرات در همه روابط تا حدي وجود دارد. اما آنچه كه مخرب است دعوا و مشاجره نيست، بلكه تمسخر، تحقير، توهين و فحاشي است. تحقير دائمي زوج ها توسط يكديگر مي تواند ضربه هاي جبران ناپذيري به زندگي مشترك آنها بزند و روز به روز باعث اختلاف ها و درگيري هاي بيشتري شود. تا جايي كه حتي  ادامه زندگي مشترك آن ها غيرممكن شود. زيرا زماني كه در يك رابطه چنين اتفاقاتي مي افتد دو نفر احساس بيگانگي و جدايي مي كنند. در نهايت ديگر از آن حس اتحاد و همدلي خبري نيست. 

فردي كه مورد تحقير و بي احترامي قرار مي گيرد به مرور احساس قرباني بودن، خشم و نفرت پيدا مي كند. حتي ممكن است فرد در مقابل رفتارهاي توهين آميز و فحاشي، براي دفاع از خود شروع به پرخاشگري، قهر، تهديد و انتقام كند. اگر چرخه احترامي در خانواده دائم تكرار مي شود بهتر است براي حل اين مشكل به يك مشاوره خانواده مراجعه نمايند.

 

آيا بد دهني جرم است؟

در جريان اختلافات خانوادگي، گاهي يكي از زوجين نسبت به فرد مقابل و اعضاي خانواده او، شروع به فحاشي و توهينمي‌كند. اما نمي داند كه ممكن است، اين رفتار براي گوينده ايجاد مسئوليت كرده و كار او را به دادسرا بكشاند.

 ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامي به صراحت بيان مي كند؛ توهين به افراد از قبيل فحاشي و استعمال الفاظ ركيك، مجازاتِ شلاق تا ۷۴ ضربه و جريمه نقدي در پي خواهند داشت.

 

راه حل چيست؟ چگونه از تحقير و توهين در رابطه زناشويي جلوگيري كنيم؟

يك راه موثر براي پيشگيري از اين قبيل مشكلات افزايش مهارت هاي ارتباطي مي باشد. مهارت هاي ارتباطي خوب يكي از عوامل مهم در ايجاد احساس رضايتمندي در روابط است. مهارت هايي چون حل مسئله، كنترل احساسات، تصميم گيري وكنترل استرس از جمله مهارت هاي ارتباطي هستند. افراد متاهل موظف اند روش هاي برقراري ارتباط صحيح با همسر خود را بياموزند، نتيجتا كسب اين مهارت ها موجب تقويت صميميت و تفاهم به جاي دفاع و فاصله گرفتن مي شود. تحقيقات نشان مي دهد چنين افرادي، فشار خون پايين تري دارند و رضايتمندي آنها از زندگي زناشويي شان بيشتر است. در روابط موفق، همسران از بودن با هم و هم صحبتي با هم لذت مي برند، مي‌توانند افكار و احساسات خود را با هم در ميان بگذارند و يكديگر را درك كنند.

 

رفتار مناسب در مقابل توهين

به دنبال علت اصلي باشيد. بهتر است رفتارهاي توهين آميز همسرتان را مورد بررسي قرار دهيد. براي اين كار بهتر است رفتارها را همراه با پيش آيندها يعني علت وقوع رفتار و پيامدها يعني نتيجه رفتار و موقعيت، ثبت و يادداشت كنيد.

گاهي با تغيير سبك زندگي و نوع ارتباط مي‌توانيد فرد را تحت تاثير قرار دهيد. تلاش كنيد با بيان جملات و عباراتي او را به تفكر وا داريد، و فرد را به تدريج به انجام رفتارهاي جديد عادت بدهيد. سعي كنيد حس حقارت را در همسرتان ايجاد نكنيد، و در مقابل خودتان حس برتري طلبي نداشته باشيد.

 

درمان و پيشگيري از بي احترامي و ايجاد فضاي پر تنش

در اينجا به برخي از نكات جهت برقراري يك رابطه به دور از تنش اشاره كرده ايم. لازم به ذكر است با اجراي توصيه هاي زير مي توانيد يك رابطه آسيب خورده را نيز بهبود ببخشيد.

1- از كلمات دو پهلو و متلك استفاده نكنيد: كلماتي كه به همسرتان مي فهماند، هيچ تلاشي نمي كند، رفتارش احمقانه است، چرند مي گويد و غيره احساس ارزشمندي فرد مقابل را نابود مي كند.

2- برچسب نزنيد: برچسب زدن يعني كل شخصيت و هويت كسي را زير سوال بردن. در اين موقعيت ها شما رفتار همسرتان را هدف قرار نداده ايد، بلكه كل شخصيت او را هدف قرار داده ايد. در اين صورت به او مي فهمانيد كه او آدم بدي است نه در اين لحظه بلكه هميشه، كه نتيجه آن از دست رفتن صميميت و اعتماد است.

3- پرهيز از سرزنش و اتهام زدن در قالب تو: هميشه دير به خانه مي آيي، تو اشتباه كردي، به كارت بيشتر از من علاقه داري، در صورتيكه گفتن كلماتي مثل، من در رنجم و باعث آن تو هستي بهتر است. به جاي تو از مضمون من استفاده كنيد. مثال: ((پيام من : وقتي نتونستي خودت را به مهموني برسوني ناراحت شدم چون دوست داشتم كنارم باشي)). (( پيام تو: تو با نيامدنت به مهماني خودت را خراب كردي)).

4- گذشته ها را مرور نكنيد: گذشته ها ديگر هرگز باز نمي گردند. وقتي عصباني هستيد هرگز گذشته‌ هاي دور را زنده نكنيد. خشم باعث مي شود از گذشته به عنوان  يك اسلحه استفاده كنيد و ناخواسته به رابطه تان آسيب بزنيد.

5- مقايسه نكنيد: مقايسه كردن چيزي را حل نمي كند، بلكه با اين كار عملاً به همسرتان حمله كرده و خود را از داشتن يك ارتباط سالم با همسرتان محروم كرده ايد.

6- پرهيز از تهديد: تهديد اساساً اين پيام را منتقل مي كند كه تو بدي، من تو را مجازات مي كنم. اين پيام ميتواند براي رابطه شما ويران كننده باشد.

7- بيان احساسات و افكار: احساسات خود را به شكلي موثر بيان كنيد. از كلمات واضح و روشن استفاده كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه توهين و فحاشي در روابط مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

منبع:  تاثير توهين و فحاشي بر روابط

امتیاز:
بازدید:
برچسب: توهين و فحاشي،
موضوع:
[ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ] [ ۰۴:۴۱:۳۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی