مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

از كودكي مفهوم تنبلي در ذهن ما به عنوان يك مفهوم منفي شكل گرفته و شرط موفقيت را زرنگ بودن و سخت كوشي دانسته اند. تنبل را هيچكس دوست ندارد و هميشه فرد تنبل مسخره و سرزنش شده است. به طوري كه در ادبيات كهن بسياري از داستان ها مبني بر نهي تنبلي ساخته و پرداخته شده است. تنبلي تعريف روشني ندارد و هر كس براي تعريف آن معيار هاي خودش را دارد. برخي خود را بخاطر تنبلي سرزنش مي كنند و برخي از آن راضي هستند. ممكن است برخي خود را تنبل بدانند ولي از ديد ديگران بسيار تلاشگر باشند. در ادامه به مفهوم دقيق تنبلي و راه هاي درمان تنبلي پرداخته ايم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان تنبلي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

ماهيت تنبلي چيست؟

تنبلي عدم تمايل براي كار كردن و صرف انرژي و عقب انداختن هر كاري است كه تمايل به انجام آن را داريم. اين عدم تمايل براي انجام كارهايي است كه ما فكر مي كنيم بسيار سخت و ناراحت كننده است. معمولا هيچكس دوست ندارد براي رسيدن به اهدافش سخت كار كند وقتي مي تواند فقط دراز بكشد و استراحت كند. انسان تا زماني كه ترس از بقاي خود نداشته باشد دست به هيچ كاري نمي زند و تمام تلاش هاي ما براي حفظ بقاست.

 

پيامد هاي تنبلي چيست؟

همه از بد بودن تنبلي آگاهيم و از كودكي نسبت به آن سرزنش شده ايم، اما لازم است دقيق تر و واضح تر معايب اين ويژگي را بدانيد.

آسيب رساندن به روابط بين فردي:

به دليل ملاك هاي خاصي كه افراد تنبل براي كار كردن دارند، معمولا تمايل دارند كار خود را به گردن ديگري بياندازند. آن ها معمولا درباره ميزان و سختي كار خود اغراق مي كنند، دنبال توجيه تنبلي هستند، وظايفشان را كم اهميت مي پندازند، غر مي زنند و فكر مي كنند بيشتر از بقيه كار مي كنند و كسي قدر كار هاي آن ها را نمي داند. تمام اين مسائل به كار و روابط آن ها صدمه مي زند.

افسردگي و اضطراب:

اين الگوهاي رفتاري ممكن است باعث افت تحصيلي، از دست دادن شغل و آسيب ديدن روابطشان شود. اين اتفاقات باعث بدتر شدن شرايط آن ها مي شود. تنبل ها بخاطر بي تفاوتي شان، در مورد داشتن يك كار جديد يا اصلاح روابط ترديد مي كنند و ترجيح مي دهند خودشان را توجيه كنند، احساس بدبختي كنند و وضعيتشان روز به روز بدتر شود.

آسيب به وضعيت جسماني:

يكي ديگر از جنبه هاي منفي تنبلي، فعاليت كمتر بدني است. آن ها ترجيح مي دهند خودشان را در محدوده زندگي شان بيندازند و از آن محدوده تكان نخورند. تنبلي و عدم تحرك، باعث غير فعال شدن سلول هاي چربي، افزايش حجم آن ها و در نهايت چاقي مي شود.

پشيماني و حسرت:

افراد تنبل به دليل اينكه تمايلي به انجام هيچ كار مهمي ندارند، فرصت هاي فراواني كه در طور زندگي به دست مي آورند را از دست مي دهند. آن ها هميشه اميدوارند و خود را توجيه مي كنند كه بعدا جبران مي كنند، بعدا كارشان را انجام مي دهند اما همه مي دانيم كه هيچ بعدي وجود ندارد و تنها اتفاقي كه بعدا مي افتد حسرت از دست دادن همه چيز است.

تخريب فكر و روحيه:

بدن انسان براي فعاليت ذهني، هيجانات عاطفي و تحرك بدني طراحي شده است و تخليه درست تمام انرژي هاي دروني باعث ايجاد حس خوب در فرد مي شود. اما تنبل ها اين امكان را از خود مي گيرند و به مرور زمان دچار ركود ذهن، ضعف حافظه و تخريب فكر مي شود.

 

دلايل تنبلي چيست؟

اجداد ما براي بقا و دوام آوردن در شرايط مختلف، مجبور به حفظ انرژي و منابع بودند. اما امروزه هنوز كساني هستند كه براي حفظ انرژي، تمايلي به فكر كردن درباره چيزهايي كه فكر مي كنند بي اهميت است ندارند. چند مورد از دلايلي كه ممكن است باعث تنبلي شود، عبارتند از:

نداشتن اعتماد به نفس:

احساس خود كم بيني بسيار در بين جوانان اين دوره شايع است. به طوري كه خودشان را پايين تر و بي ارزش تر از آن مي دانند كه بخواهند موفق و تلاشگر باشند. هر تجربه اي با شكست و ناراحتي ديگران همراه شده، آن ها را سرخورده تر كرده و ديگر دليلي براي انجام كاري نمي بينند. براي اطلاع از راه هاي افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

پايين بودن سطح تحمل:

افراد تنبل، معمولا خيلي زود نااميد و خسته مي شوند. آن ها پر توقع اند و مي خواهند همه چيز به بهترين شكل ممكن انجام شود، اما وقتي واقعيت را مي بينند، سرخورده شده و راحت كنار مي كشند. ترس از اينكه انتظارات از زندگي، در حد توان و ظرفيت ما نباشد، باعث بي علاقگي و بي ميلي نسبت به كارها مي شود.

خشم و نا اميدي:

افراد تنبل، معمولا از همه چيز زياد انتقاد مي كنند. اكثر توجيهات آن ها نيز به اين شكل است كه آخرش چه مي شود؟ البته ممكن است بعضي از اين خشم و نااميدي ها، منطقي باشد. آن ها مي بينند كه كساني بدون تلاش به منافع زياد دست پيدا مي كنند و هر كه زحمت بيشتري مي كشد مزد كمتري دارد. نسبت به آينده و اصلاح آن نا اميدند و همه اين موارد دليلي براي بي ميلي نسبت به انجام هر كاري مي شود.

آن ها تقصيرات را گردن ديگران مي اندازند، بهانه تراشي مي كنند و با عصبانيت دنبال توجيه ضعف ها هستند. آن ها از كساني كه با آن ها مقايسه مي شوند بيزارند و اين خشم، آن ها را تنبل مي كند.

تربيت نادرست خانواده:

خيلي از تنبل ها تلاش كردن را ياد نگرفته اند. اين مسئله مستقيما به تربيت والدين بر مي گردد. فراهم بودن همه چيز، انجام كارهاي شخصي او توسط ديگران و رفع فوري نيازهاي كودك، او را در آينده تنبل و زياده خواه مي كند. زياده خواهي توقعات را بالا مي برد و اين توقعات نادرست آن ها را زمين مي زند. بر عكس گاهي نوجوان به دليل امكانات زيادي كه دارد ديگر نيازي به تلاش خود نمي بيند. خانواده با آگاهي از راه هاي ايجاد انگيزه در نوجوانان مي توانند بر اين مشكل غلبه كنند.

بي هدفي و افسردگي:

افسردگي و پيامدهاي مرتبط با آن، باعث مي شود كه فرد حقيقتا انرژي و تواني براي انجام كارها نداشته باشد. از هيچ كاري لذت نبرد و هيچ هدفي براي خود نداشته باشد. افسردگي، يكي از عمده ترين علل تنبلي است. ممكن است فردي كه كاملا تلاشگر بوده، بعد از يك دوره افسردگي و ناتواني، به اين وضعيت عادت كند. 

 

راه هاي درمان تنبلي

اولين اقدامي كه در اين زمينه لازم است، صحبت با يك روانشناس يا مشاوري است كه در اين زمينه كار كرده. علل و ريشه هاي تنبلي بايد كشف شود، در صورت قابل حل بودن برطرف شود و راهكارهاي عملي و تمرين هاي منظم براي درمان آن ارائه شود. برخي از راهكارهاي كنار آمدن با تنبلي:

ذهن خود را منسجم كنيد:

لازم است كه ابتدا به مشكل اصلي فكر كنيد و بفهميد دليل اصلي بي انگيزگي شما چيست.

بر مشكل اصلي تمركز كنيد و زماني را براي فكر كردن به آن بگذاريد.

سازماندهي داشته باشيد و وسايلتان را منظم كنيد. به هم ريختگي جلوي آرامش ذهن شما را مي گيرد.

به حرف هاي درون سرتان نگاه كنيد و دقت كنيد به چه چيز فكر مي كنيد و چه مي گوييد. از حرف ها و افكار منفي در ذهنتان خلاص شويد. براي رهايي از افكار منفي كليك كنيد.

به فوايد تلاش و چيزهاي قشنگي كه مي تواند براي شما اتفاق بيفتد فكر كنيد.

چرخه معيوب را اصلاح كنيد:

ابتدا بايد سعي كنيد از خواب و از تخت بيرون بپريد. تعويق زنگ ساعت براي مقدار كمي چرت زدن بيشتر بسيار براي ما مضر است. فكر مي كنيد ماندن در رختخواب براي شما بهتر است و به شما انرژي بيشتري در طول روز مي دهد اما كاملا برعكس است و باعث خستگي مي شود.

هدف گذاري كنيد:

هدف هاي قابل دسترسي تعيين كنيد. شما لازم است چيزي براي دنبال كردن داشته باشيد. اهدافي كه براي شما آسان تر است و با توانايي شما سازگار مي باشد تعيين كنيد.

ليستي از خواسته ها و چيزهايي كه مي خواهيد به دست بياوريد تهيه كنيد. داشتن اين اهداف در مقابل چشم و تمركز روي آن ها باعث مي شود شما انرژي خود را براي دستيابي به آنها حفظ كنيد. روي يخچال، آينه يا در اتاقتان مي توانيد اين ليست را نصب كنيد.

كارها و ارزش هايتان را بازبيني كنيد:

به طور منظم اهميت و ارزش مسائل و اهدافي كه درگيرش هستيد را بررسي كنيد. به خودتان يادآوري كنيد كه چقدر آن كار مهم است و هربار از آن ها چشم پوشي كنيد شما را غم انگيزتر مي كند.

به خودتان اعتماد به نفس دهيد و دائم بگوييد كه مي توانيد.

لباس هايتان را از كمد درآوريد. فكر كنيد چرا بايد آن را بپوشيد. سپس لباستان را خودتان اتو كنيد.

ورزش كنيد و از مزاياي آن آگاه باشيد. برخلاف باور عموم، ورزش انرژي شما را بيشتر مي كند. مخصوصا ورزش صبحگاهي.

درگير زندگي محدود و روابط محدود خود نشويد. پوششتان را تغيير دهيد. مسير هاي متفاوتي براي رفتن به محل كار يا مدرسه يا منزل انتخاب كنيد. تغييرات هرچند كوچك به شما كمك مي كند تا با جنبه هاي ديگر زندگي آشنا شويد.

فعال باشيد و اقداماتي را انجام دهيد:

از يك جايي شروع كنيد. سخت ترين و مهم ترين مرحله همين است. بدانيد كه همه چيز از يك نقطه صفر شروع مي شود. هر كاري كنيد، بدون شروع كردن و اراده، نمي توانيد تنبلي را درمان كنيد.

زمان خود را مديريت كنيد و كارهاي خود را به مراحل كوچك تقسيم كنيد تا قابل دسترس تر باشند.

شما تنها مربي و معلم خود هستيد. منبع اصلي الهامات خودتان هستيد. پس به خودتان گوش دهيد، به خودتان بگوييد من مي توانم اين كار را انجام دهم. اين را بلند بگوييد و حتي شده ضبط كنيد و براي خود پخش كنيد.

وقتي نياز به كمك داريد، از ديگران بخواهيد به شما كمك كنند. انسان موجودي اجتماعي است و بخشي از وجود ما كمك خواستن و كمك كردن به ديگران است.

با خودتان رو راست باشيد و خودتان را گول نزنيد. دنبال توجيه نباشيد و اگر تنبلي كرديد خودتان را تنبيه كنيد.

هر مرحله اي را كه با موفقيت گذرانديد، از خودتان تعريف كنيد. هر قدم كوچك، يه قدم شما را به اهداف بزرگ نزديك مي كند.

با انگيزه بمانيد:

ياد بگيريد كه به خودتان پاداش دهيد، حتي براي چيزهاي كوچكي كه انجام مي دهيد.

هدف هاي خود را هفتگي بنويسيد و نگذاريد خيلي ساكن و تكراري بشود.

بدانيد كه هركاري بكنيد ارزشش را دارد. همه مي دانند كه هر موفقيتي 99 درصد تلاش است و 1 درصد استعداد.

برنامه منطقي بريزيد و نسبت به آن حساس باشيد. كارهاي زياد شما را مي ترساند و حواس پرتي مي آورد. وظايف غير ضروري را حذف كنيد.

در مسير هدفتان حركت كنيد. ممكن است گاهي خسته شويد اما با پاداش دادن به خودتان به مسير برگرديد.

و در نهايت پا پس نكشيد. هيچ هدفي را رها نكنيد. گاهي حركت كردن سخت است، مشكلات زيادي سر راه شما قرار مي گيرد. اما بايد مقاومت كنيد. هر لحظه تلاش را رها كنيد تمام راهي كه آمده ايد بي فايده مي شود. چيزهايي كه شما را مردد و وسوسه مي كند رد كنيد و از آن نترسيد. فرصت براي خوش گذراني و استراحت زياد داريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان تنبلي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : تنبلي و راه هاي براي درمان تنبلي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تنبلي،
موضوع:
[ ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۰۲:۲۸:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی