مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

هجده گامي كه در زندگي بعد از طلاق تجربه مي‌شود

بر اساس تحقيقات انجام شده براي بازگشت به زندگي بعد از طلاق بايد از هجده گام بگذريد تا بتوانيد همان آدم اول قبل از ادواج و حتي بهتر از آن شويد. در ادامه هجده گامي كه براي افرادي كه طلاق گرفته‌اند اتفاق مي افتد، آمده‌است:

1- حس انكار و عدم پذيرش واقعيت

ابتدا حس مي‌كنيد كه يك كابوس مي‌بينيد كه هر لحظه ممكن است تمام شود و هر لحظه منتظر از خواب پريدن و تمام شدن اين كابوس هستيد. واقعيت را نمي‌پذيريد و باورتان نمي‌شود كه اين تغيير در زندگيتان اتفاق افتاده است.

2- ترس از زندگي پيش رو

بعد از اينكه پذيرفتيد كه واقعا جدا شده‌ايد، ترس از زندگي پيش رو شروع مي‌شود. ترس‌هايي مانند اينكه نكند نتوانم به تنهايي از عهده زندگي جديد و مسائلش بر بياييم. اگر خانم باشيد ممكن است اين ترس برايتان به وجود بيايد كه چگونه بعد از طلاق مخارج خود را تأمين كنيد و يا چگونه مشكلات مالي را مديريت كنيد. همچنين در صورتي كه فرزند داشته‌باشيد اين نگراني وجود دارد كه چگونه مي‌توانيد به تنهايي به تربيت او بپردازيد.

3- فرار از واقعيت

بعد از شروع شدن ترس‌ها و قبول واقعيت، دست به هر كاري براي فرار از واقعيت مي‌زنيد. كارهايي مانند اعتياد به مواد مخدر، روابط جنسي متعدد و پر خطر، كار‌هاي هيجاني و ... ممكن است بروز پيدا كند. كه اين كارها معمولا در كوتاه مدت نتيجه بخش ولي در بلند مدت نتايج خوبي را به همراه نخواهد داشت.

4- احساس تنهايي در زندگي بعد از طلاق

بعد از اينكه راه حل‌هايتان براي زندگي مستقل نتيجه نداد، احساس تنهايي مي‌كنيد. حس مي‌كنيد دنيا به آخر رسيده و احساس مي‌كنيد كه كسي نيست شما را آن گونه كه انتظار داريد درك كند. در اين زمينه مطالعه مقاله درمان تنهايي مي‌تواند اطلاعات مفيدي را در اختيارتان قرار دهد.

5- به دنبال روابط قديمي و دوستي‌هاي گذشته

معمولا براي رفع تنهايي به دنبال راهي مي‌گرديد تا آن را به شيوه‌اي كه به نظر خودتان درست مي‌آيد، پر كنيد. گاهي با پيدا كردن و مصاحبت با دوستان قديمي اين اتفاق رقم مي‌خورد. گاهي نيز ممكن است به دنبال معشوقه قديمي‌تان كه پيش از ازدواج با او در ارتباط بوديد، برويد و او را جستجو كنيد. ملاقات با دوستان مشترك بين شما و همسر سابقتان مي‌تواند مشكل آفرين باشد.

6- احساس گناه در زندگي بعد از طلاق

هنگامي كه جدا شديد معمولا اين حس به شما دست مي‌دهد كه نمي‌توانيد با حس‌هاي منفي و احساس گناه مقابله كنيد. اين كه تمام اتفاقات منفي ناشي از طلاق را به خود نسبت مي‌دهيد و حالتان بد‌تر و بدتر مي‌شود. در حالي كه طلاق مانند تمام اتفاقات ديگر مي‌تواند صرفا يك اتفاق باقي بماند و تأثيرات مخربي بر زندگي نداشته‌باشد. هر چند كه اين كار نيازمند تلاش و صبر بسيار است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه احساس گناه كليك كنيد.

7- اندوه پس از جدايي

به دلايل مختلف در اين مرحله تمام غم‌ها و اندوه‌هاي ناشي از طلاق به شما هجوم مي‌آورند. اينجا احساس مي‌كنيد كه انگار يك چيز ارزشمند و بسيار عزيزي را از دست داده‌ايد. اين را بايد بپذيريد كه هميشه پس از يك از دست دادن، داشتن احساس غم  طبيعي است.

8- زندگي بعد از طلاق | خشم ناشي از جدايي

بعد از احساس غم احساس بعدي كه فرصت بروز مي‌يابد، خشم است. خشم بابت گرفتن حق زندگي شاد و سرشار از آرامش كه معمولا محكوم اصلي در نبود آن، همسر سابقتان است. واقعيت اين است، زماني كه طلاق صورت مي‌گيرد، افراد خشم‌هايي در خود احساس مي‌كنند كه در درون خود انباشته شده و هيچ وقت فرصت بروز نيافته‌اند.

در واقع افراد هر چقدر هم زمان جدايي فرد جسوري باشند معمولا خشمي در درون خود احساس مي‌كنند. اين خشم مي‌تواند از ناگفته‌ها، ناحقي‌ها، توهين‌ها و... نشأت بگيرد. ممكن است احساس كنيد كه اگر اين خشم به شيوه‌اي مناسب و درست تخليه نشود بعدا، باعث انباشتن خشم، سركوب شدن و انفجار بي موقع خشم مي‌شود. در نتيجه مي‌بايست سعي كنيد خشم‌هاي خود در هنگام طلاق به شيوه درست هدايت كنيد.

9- رها كردن

حال زمان رها كردن رسيده‌است. اينجا از نظر فيزيكي جدا شده‌ايد اما هنوز از نظر ذهني براي رهايي نياز به زمان و درمان مناسب داريد. در صورتي كه درماني براي آسيب‌هاي روحي رواني در اين مرحله صورت نگيرد، با مشكلات بيشتري در آينده مواجه خواهيد شد.

10- خود ارزشمندي و افزايش اعتماد به نفس

اين گام، گام حس‌هاي مثبت است كه در ادامه‌ي اين راه به آن مي‌رسيد. اينكه با ارزش هستيد و لايق بهترين زندگي‌ها مي‌باشيد.

11- انتقال

در اينجا مي‌خواهيد آثار زندگي قبلي را از زندگي خود پاك كنيد. به اين دوره، دوره انتقال مي‌گويند. يعني انتقالي كه با طغيان و تحول همراه است.

12- صداقت در زندگي بعد از طلاق

در اين گام است كه ديگر نمي‌خواهيد بر روي چهره خود نقاب بزنيد. نه نقاب قهرمان بودن و نه نقاب قرباني بودن. ديگر به خود نمي‌گوييد كه «طلاق و جدايي از همسر بر روي من هيچ تأثيري ندارد» و يا سعي نمي‌كنيد باور هيولا بودن همسر سابقتان را در ذهن خود پرورش دهيد. 

13- عشق (تمايل به دوست داشتن و دوست داشته شدن)

در اينجاست كه كم كم خود را لايق دوست داشتن و دوست داشته شدن مي‌دانيد و باور مي‌كنيد آدمي هستيد كه ممكن است در نظر ديگران دوست داشتني هم به نظر برسيد.

14- اعتماد

حال زمان آن فرا رسيده‌است كه به جنس مخالف اعتماد كنيد. توجه داشته باشيد كه براي هر شخصي مي‌تواند اين مورد به دليل عميق بودن آسيب‌هاي عاطفي كه خورده و زخم‌هايي كه تحمل شده‌است، متفاوت باشد.

15- تمايلات جنسي

ميل جنسي يك ويژگي خدادادي است كه بعد از طلاق قاعدتا با آن مواجه مي‌شويد و ممكن است با اين مسئله دچار چالش‌هاي ذهني متعددي شويد. با حل كردن اين چالش‌ها مي‌توانيد به تعادل كافي برسيد.

16- استقلال

در اين مرحله علاوه بر استقلال مالي و فيزيكي مي‌توانيد از نظرذهني نيز به يك استقلال نسبي دست پيدا كنيد. يعني خود را به عنوان يك شخصي جدا و مستقل در جامعه و داراي حقوق طبيعي انساني بپذيريد.

17- هدف‌مندي در زندگي بعد از طلاق

زماني كه از نظر ذهني مستقل شديد، مي‌توانيد به صورت هدف‌مند عمل كنيد و هدف‌هايي را براي خود ترسيم كنيد كه اغلب در گذشته موفق به انجام آن‌ها نشده‌ايد و حال كه احساس مستقل بودن مي‌كنيد، آن را به سر انجام برسانيد.

18- آزادي

در اين مرحله كه مرحله آخر است خود را از بند تمام چيزهايي كه پيرامون طلاق بوده رها مي‌كنيد و درست مانند پرنده‌اي كه مي‌خواهد در آسمان پرواز كند، رها و آزاد مي‌شويد. اينكه همه مي‌توانند از تمام اين مراحل به راحتي عبور كنند يا نه، كاملا به تفاوت‌هاي شخصيتي بر مي‌گردد. هميشه نمي‌توان گفت كه اين مراحل را به انتها خواهيد رساند.

بلكه ممكن است در هر كدام از اين مراحل مانند انكار، رفتن در لاك تنهايي يا عدم ارتباط درست با جنس مخالف با مشكل مواجه شويد. به واسطه‌ي توانايي‌ها و تفاوت‌هاي فردي مي‌توان اين مراحل را طي كرد. در يك فرد ممكن است يك سال و در شخص ديگر چهار سال طول بكشد. اما هر تغييري نيازمند صبر است. دريافت مشاوره روانشناسي و مشاوره طلاق گذر كردن از هر كدام از اين گام‌ها را براي شما سريع‌تر و آسان‌تر مي‌كند.

زندگي بعد از طلاق | مواجهه با آسيب‌ها

در هر كدام از اين مراحل چالش‌ها و آسيب‌هايي براي افراد به وجود مي‌آيد كه نحوه واكنش به آن‌ها در زنان و مردان متفاوت است. همچنين آسيب‌ها براي مردان، زنان و كودكان متفاوت است. تثبيت در هر يك از مراحل بالا مي‌تواند منجر به بروز مشكل و بحران در زندگي شود. مي‌توانيد مقاله زنان بعد از طلاق را مطالعه كنيد.

همچنين واكنش‌هاي افراد بعد از طلاق در بروز و يا تشديد آسيب‌ها نقش دارد. مردان بعد از طلاق معمولا گرايش دارند ناراحتي‌هاي خود را سركوب كنند و به سمت دوستان خود و وقت گذراندن با آن‌ها گرايش دارند. احتمال بروز رفتارهاي پر خطر در مردان بيشتر است. براي اطلاع بيشتر در زمينه واكنش مردان بعد از جدايي كليك كنيد.

بازگشت به زندگي بعد از طلاق

در ادامه اقداماتي كه به شما براي بازگشت به زندگي بعد از طلاق كمك مي‌كند آورده شده‌است:

1- پرداختن به سلامتي روحي و جسمي تا حد امكان

2- بازسازي منزل و تغيير دكوراسيون منزل در حدي كه بتوانيد از پس آن بر آييد و در روحيه شما نيز تاثير مثبت داشته باشد.

3- مديريت مالي و سر و سامان دادن به زندگيتان از لحاظ مالي

(اگر كه خانم هستيد تلاش كنيد از نظر مالي استقلال پيدا كنيد. و شغل مناسب و در خور توجه براي خدو پيدا كنيد و اگر آقا هستيد كه سعي در مديريت بهتر مخارج داشته باشيد. به هيچ عنوان خرج و مخارج خود را وابسته به مسائل هيجاني نكنيد.)

4- سعي كنيد هدف‌هاي بلند مدت و كوتاه مدت را براي خود تعريف كنيد.

5- معاشرت را با اطرافيان قطع نكنيد. سعي كنيد با خانواده و بستگانتان كه البته بي حاشيه‌تر و امن‌تر هستند رفت و آمد داشته باشيد.

6- در كل به خودتان فرصت ايجاد تغيير بدهيد‌. هيچ تغييري ناگهاني و به يك باره اتفاق نمي افتد.

مشاوره طلاق و بازگشت به زندگي بعد از طلاق

در بسياري از جلسات مشاوره طلاق با افرادي مواجه هستيم كه بعد از طلاق توانايي بازگشت به زندگي عادي خود را از دست مي‌دهند. اين افراد به دليل زخم‌ها و آسيب‌هاي روحي كه در رابطه قبلي خود متحمل شده‌اند، باور دارند كه ديگر آن آدم سابق قبل از ازدواج نيستند. به همين دليل خود را لايق داشتن يك زندگي ايده آل نمي‌دانند.

مشاوره روانشناسي و مشاوره طلاق به اين افراد كمك مي‌كند تا بتوانند درد‌ها و رنج‌هاي ناشي از رابطه قبلي را پشت سر بگذارند و به زندگي خود بازگردند. متخصصين مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي آماده است تا با استفاده از خدمات مشاوره تلفني و حضوري خود پاسخگوي شما در هر جايي كه هستيد باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بازگشت به زندگي بعد از طلاق مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: زندگي بعد از طلاق | 18 قدم براي بازگشت به زندگي بعد از طلاق

امتیاز:
بازدید:
برچسب: زندگي بعد از طلاق،
موضوع:
[ ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۴۳:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی