مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

روانشناسي قهر

قهر طولاني يك نوع رفتار دفاعي است كه براي آزار دادن طرف مقابلمان يا به هر نيت ديگري ممكن است از آن استفاده كنيم. در صورت قهر كردن بايد بپذيريم كه به عنوان يك فرد عاقل ظاهر نشده‌ايم. البته ناراحت شدن و به اصطلاح سر و سنگين بودن با همسر و يا افراد ديگر زماني كه از دست او ناراحت هستيم و اين اتفاق هميشه بد نيست. شايد گاهي با قهر كردن فرد نسبت به رفتار اشتباهش آگاه شود، اما هميشه و براي مدتي طولاني نبايد استفاده شود. 

براي اطلاعات بيشتر در زمينه ارتباط موثر كليك كنيد.

 

تفاوت قهر با لجبازي

قهر و لجبازي دو رفتار متفاوت هستند، هر دو رفتار ريشه در يك خصوصيت اخلاقي دارند. هر دوي آن‌ها حاصل خشم افراد درونگرا، كم جرات، منفعل پرخاشگر، خجالتي و پرتوقع هستند. اين افراد در ابراز احساساتشان نيز ناتوان هستند. قهر، رفتاري براي بيان اعتراض است و از جانب كساني كه داراي ويژگي‌هاي ذكر شده است؛ ابراز مي‌شود. لجبازي به معناي پافشاري روي نظر و عقيده خود است. اين افراد با نظر و عقيده ديگران مخالفت مي‌كنند و از موضع خود كوتاه نمي‌آيند.

 

چه كساني بيشتر قهر مي كنند؟

افرادي كه زياد قهر مي‌كنند عموماً انتقاد ناپذير هستند، اعتماد به نفس كمي دارند و به علت احساس ترس و خودكم بيني براي دفاع از خود به قهركردن پناه مي‌برند. اين افراد براي اجتناب از اضطراب و فرار از مسئله واكنش‌هاي كناره گيري را انتخاب مي‌كنند. همچنين افرادي كه در كودكي والدينشان براي تنبيه كردنشان از قهر كردن استفاده مي‌كنند در بزرگسالي در مواجه با مشكلات از اين واكنش استفاده مي كنند. والدين با در نظر گرفتن نكات تربيتي فرزندان مي‌توانند از قهرهاي مكرر آن‌ها جلوگيري كنند. 

براي شناخت بيشتر در زمينه نكات تربيتي فرزندان كليك كنيد.

 

دلايل قهر كردن

رفتار قهر كردن ممكن است به دلايل بسياري انجام شود، در اينجا به برخي از مهم‌ترين آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

  • از قهر كردن به عنوان تنبيه استفاده مي‌شود. براي مثال بسياري از والدين براي جلوگيري از تكرار اشتباه فرزندشان اين راه را برمي‌گزينند.
  • نياز به جلب توجه يكي از دلايل قهر كردن است كه مثلاً در مورد افرادي كه در شرف ازدواج هستند صدق مي‌كند. آن‌ها بيشتر قهر مي‌كنند تا ناديده گرفته نشوند.
  • ميزان آزردگي يك نفر به قدري زياد است كه حتي به قطع ارتباط كامل هم مي‌انديشد.
  • گاهي در روابط افراد نمي‌توانند نظر و پيام خود را درست منتقل كنند. دچار ناكامي، دلخوري و خشم مي‌شود و تصميم به قطع كوتاه مدت رابطه يعني همان قهر مي‌گيرد.
  • اگر فرد عزت نفس پايين و آسيب ديده‌اي داشته باشد ممكن است زماني كه در معرض اختلاف عقيده يا سليقه با ديگران قرار مي‌گيرد راهي جز قهر كردن برايش باقي نماند.
  • دليل بعدي باجگيري عاطفي است. در واقع فرد براي رسيدن به خواسته‌هايش از قهر استفاده مي‌كند. معمولا اين روش از دوران كودكي توسط والدين تقويت شده است. 
  • والديني كه براي تنبيه كردن فرزندان به جاي صحبت منطقي و قانون گذاري از قهر كردن استفاده مي‌كنند، فرزندان شان نيز از آن‌ها اين رفتار را الگوبرداري مي‌كنند.
  • ناتواني در بيان مشكلات كه علت آن اين است كه بسياري از ما نه تنها قدرت روبه‌رو شدن با مشكلات را نداريم بلكه مهارت لازم براي بيان ناراحتي‌ها و مشكلاتمان را هم نداريم.
  • وقتي در يك رابطه دو نفر با هم قهر مي‌كنند، يكي از دو طرف يا هر دو آن‌ها مهارت گفتگو و حل مسئله را بلد نيست.
  • نداشتن شناخت كافي از يكديگر، خودخواهي، خودبيني و خودمحوري

براي شناخت بيشتر در زمينه مهارت هاي حل مسئله كليك كنيد.

 

پيامد ها و معايب قهر كردن بر روي روابط

گاهي قهر كردن از هزاران كتك كاري هم بدتر است چراكه سكوت زجرآور بوده و مسائلي كه مي‌توانست با گفتگو حل شود به كينه و نفرت تبديل مي‌شود. قهر به مرور باعث سردي رابطه مي‌شود. قهرهاي مداوم باعث مي‌شود هم فرد از چشم همسرش بيفتد و هم اين كار او عادي بشود و همسرش ديگر تلاشي براي بهبود رابطه انجام ندهد.

قهر روش درستي براي برخورد با مشكلات نيست زيرا باعث مي‌شود سوءتفاهم‌ها باقي بمانند. قهر كردن مانند ريختن زباله‌ها زير فرش خانه است. مشكل با قهر كردن حل نمي‌شود زيرا افراد بعد از چند دقيقه، چند ساعت يا چند روز سعي مي‌كنند دوباره با هم ارتباط برقرار كنند ولي مشكل به جاي خود باقي مانده و بالاخره روزي از زير فرش بيرون مي‌آيد. اما اين بار با شكل و شمايلي نامطلوب و بويي بسيار زننده ظاهر مي‌شود.

براي آشنايي بيشتر در زمينه قهر مردان كليك كنيد.

 

چگونه جلوي قهر را بگيريم؟

براي ايجاد و نگهداري رابطه با همسرمان بايد از رفتارهاي مخرب و قطع كننده ارتباط دست برداريم. به جاي رفتارهاي تخريب گر، رفتارهاي مهرورزي و پيوند دهنده را جايگزين كنيم. بهتر است از رفتارهايي مثل حمايت كردن، گوش كردن فعال، مذاكره، دلگرمي، گشاده رويي و احترام گذاشتن استفاده كنيم. در روز ساعتي را به دور هم نشستن با اعضاي خانواده و حرف زدن بپردازيد. جلسات خانوادگي برگزار كنيد و مشكلات را در جلسه عنوان كنيد و با هم به دنبال راه حل بگرديد. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه زوج درماني كليك كنيد.

با قهر كردن‌هاي طولاني كسي تنبيه نمي‌شود بلكه فقط كينه‌ها و كدورت‌ها بيشتر مي‌شود. به جاي قهر كردن سكوت كنيد. قبل از سكوت به طرف مقابل توضيح دهيد كه با توجه به شرايطي كه بين ما ايجاد شده ادامه بحث مي‌تواند اوضاع را بدتر كند، بنابراين ترجيح مي‌دهم در اين رابطه فعلا سكوت كنم.  هنگام دعوا محيط را ترك كرده و مدتي سكوت كنيد، اما بعد از فروكش كردن باز گرديد و مشكلات خود را با گفتگو و بالغانه حل و فصل كنيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه آشتي با همسر كليك كنيد.

لجبازي ممنوع، راه آشتي را براي همسرتان باز بگذاريد. در صورت لزوم معذرت خواهي كنيد. به ياد داشته باشيد نگهداري يك رابطه و آشتي كردن يك مهارت است. فراموش نكنيم بعد از آن كه به رابطه آسيب وارد شد حتي بعد از ترميم رابطه به مانند اول نمي‌شود. با دريافت مشاوره خانواده و كسب مهارت‌هاي ارتباطي مي‌توانيد مسائل را بهتر حل كنيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

سوالات متداول درباره قهر كردن

تفاوت قهر كردن در مردان و زنان چيست؟

رفتار قهر كردن در زنان بيشتر به شكل توجه طلبانه انجام مي‌شود و درمردان هنگامي كه دچار چالش‌هاي هيجاني و عاطفي مي‌شوند و از پس حل كردن مشكل بر نمي‌آيند، به قهر روي مي‌آورند.

چگونه مي‌توان از قهر طولاني جلوگيري كرد؟

بهترين كار مذاكره كردن است. همچنين افراد در صورتي كه مهارت گفنگو كردن و مهارت حل مسئله را ياد بگيرند ديگر در روابط خود مشكلاتي از اين دست پيدا نمي‌كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه روابط ميان فردي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : قهر طولاني | علت و پيامدهاي قهر طولاني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قهر طولاني،
موضوع:
[ ۲۵ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۳۱:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی