مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

گفتار درماني يك نوع مداخله درماني است كه بر بهبود توانايي كودك در فهم و درك زبان و بيان كلمات تمركز دارد. گفتار درمانگر فردي متخصص است كه اين خدمات را ارائه مي دهد. ممكن است مشكل گفتاري كودك از طرف معلم و يا خود والدين شناسايي شود. اما چگونه مي توانيم تشخيص دهيم كودك نيازمند گفتار درماني است؟ مشكلات گفتاري بيشتر در كودكان شايع است، اما اين اختلالات در بزرگسالان نيز مشاهده مي شود. خدمات گفتار درماني براي هر سني قابل ارائه است. در اين مقاله درباره گفتار درماني و كساني كه مي توانند با استفاده از آن سلامت خود را به دست بياورند صحبت خواهيم كرد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه گفتار درماني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

گفتار درماني 

گفتار درماني روشي است كه با استفاده از تمرين هاي مختلف باليني به درمان و بهبود مشكلات مربوط به زبان و گفتار مي پردازد. اختلالات گفتاري و اختلالات زباني مشكلاتي هستند كه نياز به گفتار درماني دارند. مشكلات گفتاري ممكن است ناشي از مشكلات ديگري غير از اختلالات گفتاري و زباني باشد. لكنت زبان رايج ترين مشكل گفتاري است كه به گفتار درمانينياز دارد. با توجه به گستردگي زياد اختلالاتي كه به گفتار درماني نياز دارند، روش ها و تمرينات مورد استفاده براي هر فرد نسبت به فرد ديگر مي تواند بسيار متفاوت باشد.  

 

كدام مشكلات نياز به گفتار درماني دارند؟

گفتار درماني براي درمان مشكلاتي كه در ذيل آمده است بيشتري فعاليت را دارد:

  • اختلالات گفتاري از جمله لكنت زبان و مشكلات تلفظ
  • اختلالات زباني از جمله مشكل در فهم و استفاده از زبان
  • مشكل زباني ناشي از آسيب مغزي
  • مشكل گفتاري ناشي از اوتيسم
  • كم تواني تكلم ناشي از مشكل شنوايي
  • مشكلات مادرزادي در شكل و قدرت ماهيچه هاي زبان و دهان مثل لب شكري
  • مشكلات تنفسي
  • مشكل در بلع
  • افراد داراي اختلالات عصبي رشدي

 

آيا كودك شما به گفتاردرماني نياز دارد؟

گاهي والدين يك كودك به دليل نگراني هاي بي مورد خود به مراكز گفتار درماني مراجعه مي كنند. در حالي كه واقعا كودك آن ها هنوز فرصت كافي براي رشد و تكميل زبان دارد. اما اگر كودك شما تنها برخي از مهارت هاي زبان را فرا گرفته و يا گفتار او متناسب با سن اش نيست، احتمالا نياز به دوره گفتار درماني خواهد داشت.

به طور مثال ممكن است كودكي در تلفظ آواها و تشكيل جملات مشكلي نداشته باشد، اما در كاربرد آن جملات در موقعيت هاي اجتماعي دچار مشكل باشد. بهتر است گفتار درماني را از سنين پايين تر آغاز كنيد. براي سنين بالاتر هم گفتار درمانيمي تواند انجام شود اما با توجه به كامل شدن يادگيري زبان سرعت پيشرفت درمان به نسبت كمتر خواهد بود. در سنين پايين بسياري از موارد درماني آموزشي است اما با تكميل يادگيري در سنين بالاتر نياز به تغيير آموخته هاي قبلي وجود دارد كه زمان بيشتري طلب مي كند.

 

روش هاي گفتاردرماني

لازم است توجه كنيد كه با توجه به گستردگي اختلالاتي كه نياز به گفتار درماني دارند و تخصصي بودن درمان ها، اين روش ها حتما بايد توسط متخصص تجويز و اجرا شوند. روش هاي گفتار درماني غالبا به صورت فردي براي هر كودك اجرا مي شوند. در ادامه به برخي از تكنيك هاي اشاره كرده ايم:

مداخله زباني

با استفاده از بازي با كلمات، تصاوير، كتاب ها و اسباب بازي، يا تكرار الگوهاي ارائه شده از سوي درمانگر توسط كودك، مهارت هاي زباني كودك تقويت مي شود.

تمرينات تلفظ

درمانگر به كودك كمك مي كند تلفظ آواها را در واژگاني كه نياز به اصلاح دارند به شيوه صحيح تغيير دهد. اين كار معمولا از طريق بازي هايي انجام مي شود كه بسته به سن كودك و مشكل او متغير است. طي اين شيوه از گفتار درماني كودك مي آموزد كه حركت زبان، دهان و لب ها براي توليد يك آواي خاص بايد چگونه باشد و با تكرار آن طي بازي مي آموزد كه در صحبت كردن از آن استفاده كند.

تمرينات بلع و دهاني

ماساژ صورت، تمرينات مخصوص زبان، لب و فك، و استفاده از مواد غذايي با بافت ويژه از تمريناتي است كه در اين شيوه استفاده مي شود.

تمرينات كار در منزل

در اغلب موارد درمانگر برنامه اي نيز براي كار در منزل ارائه مي دهد. اين تمرينات براي كمك به فرايند گفتاردرماني ضروري است و لازم است توسط والدين كودك در منزل پيگيري شوند.

 

نقش والدين در فرايند درمان

كودكاني كه در كنار گفتاردرماني از توجه و كمك والدين نيز بهره مند مي شوند فرايند درمان سريع تر و مؤثرتري را طي مي كنند. والدين در زمينه اجراي تمرينات تجويز شده در منزل و رابطه با درمانگر جهت نظارت بر پايايي اثر درمان خارج از جلسات نقش مهمي را ايفا مي كنند. درك مشكل كودك و صبوري در برابر خطاهاي گفتاري و زباني كودك نيز چيزي است كه از والدين و اطرافيان انتظار مي رود. مشاوره كودك به والدين براي تشخيص به هنگام و اتخاذ يك درمان مناسب ياري مي رساند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه گفتار درماني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

منبع: گفتار درماني | روش ها و افراد نيازمند گفتاردرماني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: گفتار درماني،
موضوع:
[ ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ] [ ۰۱:۳۳:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی