مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خودشناسي از جمله مفاهيمي است كه براي تمامي انسان ها در مراحل مختلف رشدي مطرح مي شود. اغلب افراد گمان دارند كه از خود يك شناخت كامل دارند. اما زماني كه از آن ها درباره اهداف، ارزش هاي زندگي شان و ديگر مسائل پرسيده مي شود، به خود نيز نمي توانند پاسخي مناسب دهند. باورها، علايق، احساسات، نيازها و بسياري از چيزهاي ديگر در طول زندگي تغيير مي كند. اما آيا اين تغييرات هميشه باعث شادكامي و رشد افراد مي شود؟ چگونه مي توانيم مسير زندگي خود را به سمت ترقي و پيشرفت و رسيدن به خوشحالي پيش ببرم؟ در اين مقاله درباره خودشناسي، مزايا و معايب خودشناسيصحبت خواهيم كرد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه خودشناسي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

تعريف خودشناسي

خودشناسي يعني تلاش انسان براي يافتن بهترين مسير زندگي، تلاشي كه عوامل ارثي و محيطي در آن تاثيرگذار هستند. همه افراد به دنبال رسيدن به  سعادت و كمال هستند، اما خودشناسي به افراد كمك مي كند تا جست و جو را به شكلي سنجيده و آگاهانه دنبال كنند. شناخت خود يعني شناختن قدرت ها و ضعف ها، علايق و ترس ها، خواسته ها و آرزوها كه در نهايت به شناخت هدف در زندگي منجر مي شود. از طرفي خودشناسي به ما كمك مي كند تمام الگوهاي فكري مخرب و عادت‌هاي ناسالم خود را بشناسيم و آن ها را اصلاح كنيم. با تقويت اين مهارت، مي‌توانيد در زندگي تصميمات بهتري بگيريد و درموقعيت‌هاي گوناگون، واكنش‌هاي رفتاري عاقلانه‌تري نشان دهيد.

 

خودشناسي اساس زندگي

با خودشناسي مي توانيم سلامت زندگي فردي و اجتماعي خود را ارتقا بدهيم. زماني كه متوجه شويم رفتارها و عواطف ما تا چه حدي به باور هاي ما وابسته است، خودشناسي اهميت مي يابد. در واقع احساس ما نسبت به دنيا و آدم ها براساس نگرش و باور خاص ماست. به عنوان مثال از دروغ گفتن ديگران دلخور مي شويم به اين دليل كه طبق قضاوت ما كار ناپسندي است.

جالب اينجاست كه ما درباره خودمان هم براساس اين ارزش ها قضاوت مي كنيم و نسبت به خود احساس غرور و رضايت يا برعكس احساس سرافكندگي يا سرزنش مي كنيم. روشن است كه احساسات ما نقش بزرگي در سلامت روان و روحي ما بازي مي كند. طرز فكر انسان، مهم ترين عامل ارادي تعيين كننده در سرنوشت اوست. انسان خودشناس، فردي آگاه است كه خود را از بند تعصبات و تحميل هاي محيطي آزاد مي كند و مسيري آگاهانه را براي زندگي خود انتخاب مي كند. بي شك چنين انساني در سطح اجتماع نيز با روشن بيني و شناخت صحيح از رفتار هاي خويش به انتخاب هايي خردمندانه و دورانديشانه دست مي زند.

 

 

قدم هايي به سمت خودشناسي

چند عامل كليدي براي رسيدن به خود شناسي وجود دارد كه در ادامه آن ها را توضيح خواهيم داد.

علايق:

سعي كنيد به احساسات، سرگرمي ها و هر چيزي كه توجه شما را به خودش جلب مي كند توجه داشته باشيد. مردم ترجيح مي دهند در حوزه اي بيش تر فعاليت كنند كه به آن علاقه بيش تري دارند. هر چه شما از علايق خود بيش تر آگاهي داشته باشيد بهتر مي توانيد مسير زندگي خود را مشخص كنيد و به موفقيت هاي شغلي و تحصيلي دست يابيد.

ارزش ها:

مشخص كردن ارزش ها مي تواند راهنماي ما در تصميم گيري و ايجاد انگيزه براي حركت در مسير اهداف باشد. داشتن ارزش ها باعث مي شود گام هاي درست تري در زندگي خود برداريم. همچنين به ما كمك مي كند تا بتوانيم سختي هاي موجود در راه رسيدن به خواسته هاي خود را تحمل كنيم و با قدرت و انگيزه بيش تري به سوي اهداف خود در زندگي حركت كنيم.

شناسايي ويژگي هاي شخصيتي:

وقتي با خصوصيات فردي خود آشنا باشيد حركت شما به سمت شكوفايي بيشتر استعدادها و توانايي هايتان تسهيل مي يابد. اگر شخصيت خود را بشناسيد، مي‌توانيد به راحتي نقاط قوت خود را بهبود ببخشيد و نقاط ضعف خود را مديريت كنيد. با درك نقاط قوت و استعدادهاي خود مي‌توانيد به موفقيت‌هاي بيشتري دست يابيد هيچ‌كس كامل و بي‌نقص نيست. همه‌ ما به خوبي از ديگران انتقاد مي‌كنيم، اما نقص‌هاي خود را نمي‌بينيم. خودشناسي به ما كمك مي‌كند تا عيب‌هاي خود را ببينيم و اشتباهات خود را بپذيريم.

تعيين اهداف:

تعيين اهداف به صورت درست، اصولي و واقع بينانه از اهميت زيادي برخوردار است. هدف گذاري ها و روياهاي اشتباه،عزت نفس ما را خدشه دار مي كند. خودشناسي به افراد كمك مي كند كه اهداف خود را بر پايه باور هاي درست و شناختي كه از نقاط قوت و ضعف خود دارند تعيين كنند.

سبك زندگي:

از شرايط و سبك زندگي خود آگاه باشيد. به اثراتي كه بر روي شما ايجاد مي كنند توجه داشته باشيد. به عنوان مثال توجه كنيد در چه ساعاتي از شبانه روز انرژي و بازدهي بيش تري داريد. شناسايي اين عوامل و نحوه تاثير گذاري آن، مي تواند شما را در رسيدن به هدف هايتان هدايت كند.

 

مزيت هاي خودشناسي

شادكامي:

خودشناسي به شما براي حركت به سوي تحقق آرزوهايتان كمك مي كند. در واقع هر چه بيشتر خود را بشناسيد تصوير روشن تري از آرزوهاي خود خواهيد داشت. و با آگاهي ببيش تري در اين مسير حركت خواهيد كرد. از طرفي وقتي رفتار شما با احساسات، ارزش‌ها و باورهاي شما تطابق داشته باشند، با تضاد و چالش كمتري مواجه خواهيد شد. پس آرامش و شادي بيشتري را در زندگي تجربه خواهيد كرد.

تصميم گيري بهتر:

وقتي خودتان را بهتر بشناسيد چهارچوب هايي براي زندگي خود مشخص مي كنيد و مطابق با آن اصول عمل مي كنيد كه به شما در تصميم گيري مناسب و حل مشكلات زندگي كمك مي كند.

خودكنترلي:

خودشناسي باعث مي شود كه نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسيد. پس سعي مي كنيد نقاط ضعف خود را كاهش دهيد و نقاط قوت خود را تقويت كنيد. به گونه اي كه بتوانيد بر عادت هاي بد خود غلبه كرده و با آگاهي در جهت رفع محدوديت ها و مشكلات خود قدم برداريد.

مقاومت در برابر فشارهاي اجتماعي:

همۀ ما، در خانواده و تحت شرايط محيطي به خصوصي متولد مي شويم و رشد مي كنيم. در واقع انسان در هر كجا كه رشد كرده باشد تحت تأثير مجموعه اي از آموزش هاي آن محيط بخصوص است. كه بر تفكر و رفتار ما تاثير مي گذارد و آن را شكل مي دهد. خيلي اوقات تصميم هايي مي گيريم كه ناخودآگاه تحت تاثير محيطي كه در آن رشد كرده ايم است.خودشناسي فرايندي ست كه به هر انساني كه خواهان دست يافتن به انتخاب آگاهانه است كمك مي كند. هنگامي كه شما ارزش ها و اولويت هاي خود را در زندگي مشخص كنيد براي انجام كاري كه تمايلي براي پذيرش آن نداريد كمتر تحت تاثير فشار هاي اجتماعي قرار مي گيريد.

 

عدم خودشناسي

افرادي كه مهارت خودشناسي را در خود تقويت نمي‌كنند، در موقعيت‌هاي گوناگون نمي‌توانند رفتار عاقلانه‌اي داشته باشند. آن ها به سرعت عصباني مي شوند و واكنش‌هايي بر اساس هيجان از خود نشان مي‌دهند. در صورتي كه فردي كه باخودشناسي و آگاهي عمل مي كند شرايط را ارزيابي مي كند تا بهترين واكنش را نشان دهد.

 

سخن آخر

خودشناسي محدود به جامعه، مليت يا آيين خاصي نيست. اگرچه جامعه تاثير زيادي در شيوه نگرش و احساس فرد دارد ولي يكي از چالش هاي مهم انسان در هر كجاي دنيا، تعيين مسيري شفاف براي زندگي  به دور از هر تعصبي است. تا بتواند بر پايه آگاهي، شناخت و برنامه ريزي سرنوشت خود را تعيين كند.

خودشناسي يك فرآيند سيستماتيك است كه به شيوه اي روشن و با هدفي مشخص صورت مي گيرد. به عبارت ديگر،خودشناسي بستري ضروري براي خودشكوفايي است. بدون خودشناسي، تلاش هاي انسان بي هدف خواهد بود. ولي هر كس با شناخت خويش و نيازها و قابليت هاي خود مي تواند در مسيري روشن گام بردارد. آزمون هاي روانشناسي وروانكاوي به افراد كمك مي كند تا خود را بهتر بشناسند. هر روانشناسي با استفاده از روش هاي خاص خود به افراد كمك مي كند تا در مسير رشد قدم بردارد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه خودشناسي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

  

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

منبع: خودشناسي | راه ها و اهداف خودشناسي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خودشناسي،
موضوع:
[ ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ] [ ۰۱:۳۴:۱۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی