مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

هوش هيجاني به ما براي برقراري يك رابطه قوي، موفقيت در تحصيل و كار، و رسيدن به اهداف زندگي مان كمك مي كند. احساسات و عواطف، نقش مهمي در كيفيت زندگي شخصي مان ايفا مي كنند. اين كه بدانيم چطور احساساتمان را كنترل كنيم و يا به درستي آن ها ابراز كنيم، مخصوصا در مواقعي كه تحت فشار هستيم، اهميت زيادي دارد. هوش هيجاني، به ما كمك مي كند تا در مقابل پيچيدگي هاي زندگي در قرن بيست و يك، تصميمات بهتري بگيريم. در واقع به فرد در مديريت رفتار و روابط كمك مي كند. پژوهشگران روش هايي براي افزايش و اندازه گيري هوش هيجاني ارائه داده اند كه در اين مقاله با هم مرور خواهيم كرد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه راهكارهاي تقويت هوش هيجاني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

هوش هيجاني

هوش هيجاني، مجموعه گسترده اي از مهارت هاي اجتماعي و خصوصيات فردي و بين فردي را در بر مي گيرد؛ كه شامل توانايي شناخت و مديريت احساسات خود، تشخيص و درك هيجان هاي ديگران، مديريت ارتباط با ديگران، خود انگيزشي، خوش بيني در مواجهه با موانع و رسيدن به اهداف مي شود.

 

كاربرد هوش هيجاني

افراد داراي هوش هيجاني بالا در زمينه هاي زير بهتر عمل مي كنند:

  • ايجاد انگيزه و پشتكار در فرد در موقعيت هاي دشوار
  • توانايي كنترل رفتارهاي تكانشي
  • كنترل و تنظيم هيجانات و توانايي به تاخير انداختن آن ها
  • جلوگيري از غلبۀ استرس بر قدرت تفكر
  • قدرت همدلي با ديگران
  • تشخيص، درك و مديريت احساسات خود
  • تشخيص، درك و تأثيرگذاري بر احساسات ديگران

 

مولفه هاي اساسي در هوش هيجاني

هوش هيجاني بالا به افراد كمك مي كند كه سه مولفۀ اساسي در هيجان يعني شناخت، فيزيولوژي و رفتار را به طور موفقيت آميزي با يكديگر تلفيق كنند. در ادامه به بررسي مولفه هاي هوش هيجاني مي پردازيم:

خودآگاهي  

اولين قدم براي افزايش هوش هيجاني، خودآگاهي و خودشناسي است. اين توانايي به افراد كمك مي كند تا بتوانند زندگي خود را بهتر هدايت كنند و تصميم گيري هاي معقول تري داشته باشند. بنابراين در انتخاب رشته تحصيلي، شغل و همسر بهتر عمل مي كنند؛ چون متناسب با روحيات خود، علايق و خودآگاهي مي باشد. قدرت تنظيم احساسات كه بر خودآگاهي متكي است اين قابليت را به فرد مي دهد كه در موقعيت هاي پر استرس و تحت فشار آرامش خود را حفظ كند و توانايي مقابله با ناكامي ها و شكست ها را داشته باشد. 

خودتنظيمي

خودتنظيمي به توانايي كنترل و جهت دهي انگيزه‌هاي لحظه اي و رفتار خود در وضعيتي كه تحت فشار هستيم گفته مي شود. در حقيقت مهارتي است كه به افراد كمك مي كند تا احساسات خود را به صورت مناسب و جامعه پسند نشان دهند و كنترل بيشتري بر عصبانيت، ناراحتي و ترس خود داشته باشند.

انگيزش

اميد به آينده و تلاش براي رسيدن به اهداف از مولفه هاي اساسي هوش هيجاني است كه نقش زيادي در پيشرفت و شكوفايي فرد در زندگي بازي مي كند. هوش هيجاني عامل زير بنايي براي رسيدن به پيشرفت است. افراد با هوش هيجانيبالا از انگيزه و اعتماد به نفس بيشتري براي تمركز روي اهداف خود برخوردار هستند. پس به فرد كمك مي كند روي اهداف خود تمركز كند و بهتر بتواند بر ناكامي ها غلبه كند.

همدلي

همدلي به توانايي انسان در شناسايي و درك احساسات ديگران گفته مي شود به طوري كه بتوانيم احساس آن ها را هنگام مواجهه با تجربه ها و موقعيت هاي مختلف درك كنيم. همدلي توانايي است كه بر هوش هيجاني متكي است و به نوعي مهارت ارتباط با مردم است. افرادي كه از همدلي بيش تري برخوردار هستند به نيازها و خواسته هاي ديگران بيشتر توجه نشان مي دهند.

مهارت اجتماعي و حفظ روابط

مهارت اجتماعي به توانايي برقراري روابط صميمي با ديگران و  استفاده از آن در جهت دستيابي به اهداف گفته مي شود.هوش هيجاني بالا با محبوبيت و اثربخشي بين فردي همراه است در واقع به برقراري ارتباط  موثر با ديگران در موقعيت هاي اجتماعي، رهبري كردن، توانايي مذاكره در اختلاف ها و كار گروهي كمك مي كند. با آگاهي و مديريت هيجان هاي خود بهتر مي توانيم با ديگران روابط پايدار داشته باشيم. وقتي بتوانيم احساسات ديگران را درك كنيم حل كشمكش ها يا پيش گيري از بروز آن ها بسيار ساده تر خواهد شد.

سلامت جسمي و رواني

توانايي مديريت استرس ارتباط نزديكي با هوش هيجاني دارد. آگاهي از احساسات خود و واكنش مناسب نسبت به استرس مي توان سلامت جسمي را تضمين كند. همچنين هوش هيجاني بالا با نگرش مثبت و اميدوراي نسبت به آينده همراه است و به كاهش اضطراب، جلوگيري از افسردگي و نوسانات خلق كمك مي كند.

 

ضرورت آموزش در كودكي

تقويت هوش هيجاني كودكان با الگو قرار دادن مهارت هاي هيجاني پدر و مادر صورت مي گيرد. تقويت آن در كودكان باعث مي شود كه بهتر بتوانند احساسات خود را مديريت كنند. در واقع اين توانايي به كودك كمك مي كند در موقعيت هاي تهديد كننده و خطرناك، واكنش مناسب تري داشته باشد، نيازهاي ديگران را بهتر درك كند، با ديگران همدلي كند و حس مسئوليت پذيري بالاتري داشته باشد.

يادگيري و حافظه نيز تحت تاثير هيجان ها قرار دارد؛ پس هوش هيجاني بالا به كودك كمك مي كند كه به استعدادها و توانايي هاي خود پي ببرد و آن ها را شكوفا كند. ابراز مناسب احساسات به كاهش مشكلات رفتاري در كودك منتهي مي شود در نتيجه كودكان براي رويارويي با نسائل زندكي آماده  مي شوند. اين كودكان توانايي بيشتري براي تمركز بر مشكل و استفاده از مهارت حل مسأله دارند كه موجب افزايش توانايي هاي شناختي آنان خواهد شد.

 

عوامل تاثيرگذار در بهبود هوش هيجاني

فرصت حياتي براي شكل گيري هوش هيجاني در سال هاي اوليه زندگي است ولي اين توانايي به صورتي محدودتر در طول عمر ادامه مي يابد. در ادامه به بررسي برخي از عوامل تقويت اين توانايي مي پردازيم:

آگاهي از احساسات

وقتي كه ما سعي مي كنيم احساسات و عواطف خود را ناديده بگيريم، در واقع كنترل آن ها مشكل تر خواهد شد پس بهتر است احساسات خود را بشناسيد، محرك هايي كه احساسات را در شما ايجاد مي كنند را شناسايي كنيد و براي مقابله با آنها راهكارهايي پيدا كنيد. هنگامي كه احساس منفي به موضوعي داريد آرامش خود را حفظ كنيد و به اين فكر كنيد كه چرا اين تجربه را داريد.

ذهنيت تحليلي

سعي كنيد محيط اطراف خود را تحليل كنيد. به رفتارها، كنش ها و حالات چهره ديگران توجه كنيد. براي اين كه درك روشن تري از احساسات ديگران داشته باشيد خودتان را به جاي آن ها بگذاريد و ببنيد در آن شرايط خاص چه احساسي خواهيد داشت؛ تا بتوانيد ديدگاه ديگران را بهتر درك كنيد.

توجه به نيازها

هوش هيجاني به افراد كمك مي كند تا بتوانند نيازها و خواسته هاي خود را طبق اولويت بندي و سلسله مراتب اهميت پيگيري كنند. وقتي نيازهاي اوليه و اساسي بر طرف شوند مي توان به نياز هاي رده بالاتر پرداخت. سعي كنيد نيازهاي اساسي خود در زندگي را شناسايي كنيد و بر اساس آن اهداف واقع بينانه و دست يافتي براي خود تعيين كنيد.

توجه به علايق

آگاهي از علايق به شما در راه رسيدن به خواسته ها كمك مي كند در واقع داشتن علاقه و اشتياق در فرد مي تواند الهام بخش تلاش بيشتر براي تحقق اهداف باشد و او را در اين مسير هدايت كند. اين اشتياق مي تواند تمام حوزه هاي زندگي انسان را در بر بگيرد و به عنوان محرك در زندگي عمل كند.

خوش‌بيني

داشتن نگرش مثبت به زندگي به شما كمك مي كند از فرصت هايي كه در زندگي داريد براي رسيدن به رشد و شكوفايي خود استفاده كنيد. با اتخاذ نگرش مثبت مي توانيد با انگيزه بيشتر در مسير رسيدن به اهداف قدم برداريد.

تطبيق‌پذيري

گاهي در زندگي نياز داريم كه مسير خود را تغيير دهيم و از نو شروع كنيم. وقتي يك راهكار نتيجه بخش نيست سعي كنيد به دنبال بررسي يك استراتژي جديد باشيد تا در نهايت بتوانيد بهترين عملكرد را داشته باشيد. سعي كنيد عناصر جديدي را به تفكر و عملكرد خود اضافه كنيد.

ميل به پيشرفت خود و ديگران

افراد با هوش هيجاني بالا معمولا به موفقيت ها و دستاوردهاي جمعي علاقه دارند. در واقع ميل آن ها به رهبري همراه با خوش بيني باعث مي شود خود و ديگران را براي داشتن بيش ترين بازدهي و بهترين عملكرد هدايت كنند؛ كه خود مي تواند به اتحاد و رابطه قوي با ديگران منتهي مي شود.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه راهكارهاي تقويت هوش هيجاني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

منبع:  هوش هيجاني | كاربرد و عوامل موثر بر هوش هيجاني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هوش هيجاني،
موضوع:
[ ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۲۹:۳۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی