مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

سايه يكي از مفاهيم شخصيتي كارل يونگ است كه ابعاد ناشناخته وجود انساني را شامل مي شود. همه ما تصاوير و افكاري در ذهن داريم كه براي همسان شدن با جوامع انساني به طور دائم دنبال سركوب كردن آن ها هستيم. يونگ اين افكاري كه در ناخوداگاه ما هستند را با عنوان سايه هاي شخصيت تعريف مي كند. يونگ مي گويد لازم است نسبت به آن آگاهي پيدا كنيم و به عنوان بُعدي از شخصيت خود بپذيريم. در اين مطلب توضيحي درباره مفهوم سايه و نحوه آگاهي پيدا كردن از آن بيان كرده ايم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه خود شناسي و شخصيت شناسي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

جايگاه سايه در نظريه شخصيت يونگ

كارل يونگ، روانشناس آلماني و موسس روانشناسي تحليلي است. او در ابتدا همكاري خود را با فرويد پيش برد تا اينكه با او درباره ريشه داشتن تمام مشكلات در ميل جنسي به مشكل برخورد و راه خود را از او جدا كرد. نظريه يونگ يكي از ماندگارترين و مهم ترين نظريات روان تحليل گري است. يكي از مفاهيم نظريه يونگ، آركي تايپ (archetype) هاست. آركي تايپ ها به معني الگو هاي اوليه و كليشه هاي ذهني هستند. در واقع آركي تايپ ها تصاوير و انديشه هايي هستند كه در تمام فرهنگ ها معاني جهاني و كلي دارند و خودشان را در روياها، ادبيات، هنر و مذهب نشان مي دهند. چهار مورد اصلي آركي تايپ هاي يونگ پرسونا، آنيما / آنيموس يا زنانگي و مردانگي، shadow يا سايه و خود است.

 

سايه ( shadow ) چيست و چگونه عمل مي كند؟

سايه بعد حيواني و روي سياه شخصيت انسان هاست و مي تواند معادل نهاد يا id در نظريه فرويد باشد. سايه منبع انرژي ها و افكار خلاق و مخرب ماست. در واقع سايه آن روي شخصيت ماست كه هميشه سعي مي كنيم از ديگران و جهان بيرون مخفي نگه داريم. چون يا خودمان آن افكار را دوست نداريم يا فكر مي كنيم كه جامعه دوست نداشته باشد و بخاطر آن ما را طرد مي كند. بنابراين ما آنها را به ناخوداگاه خود مي فرستيم.

سايه آن اميال ممنوعه و سركوب شده انساني است كه در ناخودآگاه ما جاخوش كرده اند و ما نسبت به پذيرش آنها مقاومت مي كنيم. انگيزه هاي تهاجمي، تصاوير ذهني ممنوعه و تابو، تجربيات شرم آور، آرزوهاي غيراخلاقي، ترس، روياپردازي هاي غيرمنطقي و ميل جنسي غير قابل قبول، نمونه هايي از جنبه هاي سايه است كه در مردم وجود دارد اما آنها به خود اجازه نمي دهند كه آن ها را در بر بگيرد.

يونگ درباره اين آركي تايپ مي گويد: سايه يك مشكل اخلاقي است كه تمام شخصيت فرد را به چالش مي كشد. هيچكس نمي تواند بدون وجود سايه از تلاش هاي اخلاقي آگاه شود. براي آگاه شدن از آن، تشخيص جنبه هاي واقعي شخصيت به عنوان موجودي واقعي و حقيقي ضروري است و اين عمل شرط اصلي براي هر نوع خودشناسي است. به همين دليل است كه هميشه با مقاومت قابل توجهي مواجه مي شود. در واقع خودشناسي به عنوان يك معيار روان درماني، اغلب نيازمند كارهاي سختي است كه طول عمر زيادي نيز دارد."

بعضي از پيروان يونگ معتقدند كه ما علاوه بر سايه شخصي، يك سايه جمعي نيز داريم. در واقع مفاهيم يا اميالي است كه توسط جامعه و ارزش هاي جمعي سركوب شده و توسط كل جامعه مورد غفلت قرار مي گيرد.

چرا و چگونه سايه را به قسمت هوشيار شخصيت وارد كنيم؟

بعضي از جنبه هاي سايه محصول تكامل ما هستند. ما مثل همه حيوانات، غرايزي براي سكس و تجاوز داريم، اما براي انطباق با روحيه اجتماعي امروزي، تمايل به سركوب آنها داريم. بعضي از جنبه هاي سايه نيز محصول تربيت ماست. به عنوان مثال، صفات شخصيتي و انگيزه هايي كه موجب ترس، مجازات و انتقاد مي شد، سركوب مي شوند و براي توان ادامه زندگي به ناخوداگاه منتقل مي شوند. همه ما سايه هاي شخصيت را داريم و چيزي كه ما را از ديگران متمايز مي كند، ميزان آگاهي ما از آن هاست.

كنترل ناخودآگاه ما توسط سايه مي تواند بر رفتار هاي مخرب ما تاثير بگذارد. به طوري كه بسياري از افراد نسبت به رفتار سركوب شده آگاه هستند اما قادر به كنترل آن نيستند. بسياري از معتادان و مجرمين، توسط سايه خود هدايت مي شوند و حس يك جنگ داخلي را درون خود دارند كه روي ناتواني آنها تاثير مي گذارد. در اكثر مواقع اين سايه است كه در مبارزه با معيار هاي اخلاقي و سوپر ايگو پيروز مي شود. يك لحظه به خود مي آيند و مي خواهند زندگي پاكي داشته باشند و لحظه اي ديگر، سايه آنها، آگاهي ego را باطل مي كند و آنها مشتاقانه به دنبال مصرف، تجاوز يا اعمال زننده مي روند.

براي اجتناب از قرباني شدن توسط اين بخش تاريك، ما بايد از ويژگي هاي آن آگاه شويم و آنها را به شخصيت هوشيار و خودآگاه خود متصل كنيم. خواسته هاي نامطلوب را با آغوش باز بپذيريم و به عنوان جنبه هاي ناخوشايند وجود كه بايد سركوب شوند با آنها برخورد نكنيم. بايد بدانيم اين تمايلات براي حيات ما ضروري هستند و در تمام انسان ها به نحوي وجود دارد. بنابراين نيازي به كامل و بي نقص بودن، وجود ندارد.  بلكه بايد تبديل به يك وجود واحد بشويم كه جنبه هاي خير و شر دارد و با اين يكپارچگي، شخصيت آگاهانه و هوشيار خود را توسعه دهيم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه خود شناسي و شخصيت شناسي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: نظريه سايه يونگ | سايه هاي شخصيت چيست؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سايه هاي شخصيت،
موضوع:
[ ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۰:۰۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی