مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

كم حرفي بهتر است يا پر حرفي؟ به چه افرادي كم حرف گفته مي شود؟ آيا كم حرفي در مردان بيشتر است؟ برخي افراد بسيار خوش صحبت هستند و در هر جمعي كه باشند كانون توجه مي شوند و به راحتي با ديگران ارتباط برقرار مي كنند. در مقابل برخي ديگر بسيار آرام و كم حرف هستند و اصولا در جمع و ميهماني ها بيشتر شنونده اند. از لحاظ شخصيتي گروه اول را برونگرا و گروه دوم را درونگرا مي نامند. به عبارتي اين تفات هاي فردي و شخصيتي آدم هاست كه آن ها را از هم متفاوت و متمايز مي كند. اما آيا مي توان كم حرفي را معادل درون گرايي دانست؟ براي رسيدن به پاسخ اين سوال با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت هاي ارتباطي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

كم حرفي چيست؟

منظور از كم حرفي صحبت نكردن در موقعيت هايي است كه انتظار مي رود فرد حرف بزند، در واقع گويا در حال فرار است و از قرار گرفتن در موقعيت صحبت كردن اجتناب مي كند. اين مسئله مي تواند ريشه در اعتماد به نفس و كم رويي فرد داشته باشد. افراد كم حرف به احتمال بسيار قوي افراد خجالتي و كم رويي هستند، همين عامل موجب كم حرفي آن ها مي شود.

نكته مهم اين است كه كم حرفي با درونگرايي تفاوت دارد. وجه تمايز كم حرفي و درونگرايي اين است كه فرد درونگرا با اينكه خيلي مواقع تصميم مي گيرد صحبت نكند و شنونده باشد اما در مواقع لزوم و در جاي مناسب قاطعانه صحبت مي كند و اظهار نظر مي كند. اما فرد كم حرف تا جاي ممكن از صحبت كردن اجتناب مي كند و حتي اگر نظرش را هم بپرسند از پاسخ دادن طفره مي رود. افزايش اعتماد به نفس و فراگيري مهارت هاي ارتباطي كمك شاياني به افراد كم حرف مي كند. 

 

آيا كم حرفي ذاتي است؟

همانطور كه گفته شد تيپ هاي شخصيتي مثل درونگرايي و برونگرايي ذاتي هستند، اما آيا كم حرفي هم ذاتي است؟ بايد توجه داشت كه يادگيري زبان و صحبت كردن از دوران كودكي شروع شده و يك روند طبيعي است و ميزان پرورش و رشد زباني به شخصيت فرد بستگي دارد. شايان ذكر است زبان با تمرين و ممارست پيشرفت مي كند و بازخوردهاي محيطي در تشويق كودك براي صحبت كردن نقش كليدي ايفا مي كند، اگر والدين بي حوصله باشند و زمان كافي براي صحبت كردن به كودك خود اختصاص ندهند و با بي حوصلگي به سوالات كودك پاسخ دهند در واقع او را از سر خود باز كنند، كودك احساس سرخوردگي كرده و ميل به برقراري ارتباط كلامي كم كم در او از بين مي رود. 

 

علل كم حرفي

در مجموع كم حرفي مي تواند علت هاي مختلفي داشته باشد. كه در ادامه به آن ها اشاره كرده ايم:

  • اعتماد به نفس پايين يا نداشتن اعتماد به نفس باعث مي شود فرد احساس كند، مهارت لازم براي صحبت كردن را ندارد.
  • خجالت و كم رويي
  • درون گرايي
  • اضطراب اجتماعي؛ نگراني و ترس از صحبت كردن در جمع
  • نداشتن مهارت هاي اجتماعي مثل مهارت ابراز وجود، مهارت برقراري ارتباط موثر، مهارت دوستيابي و فن بيان
  • داشتن افكار و باور هاي غلط در مورد عملكرد اجتماعي خود
  • تصورات اشتباه درباره اينكه حرف هاي من براي هيچ كس جالب نيست يا چون در اين مورد اطلاعات زيادي ندارم نبايد اظهار نظر كنم، در واقع مي توان خطاهاي شناختي باعث كم حرفي شود
  • آشنا نبودن به زبان بدن
  • خانواده، مدرسه و جامعه

 

آيا راهي براي مقابله و درمان كم حرفي وجود دارد؟

افراد كم حرف اغلب به واسطه اضطرابي كه تجربه مي كنند و نيز ناتواني در ابراز وجود رنج عظيمي را تجربه مي كنند. وقتي كسي در جمع شروع به صحبت مي كند و جمع را با خود همراه مي كند ولي فرد كم حرف كه در حاشيه قرار گرفته و نميتواند حرفهايش را بزند در واقع درحال انجام يك جنگ دروني است. در چنين شرايطي شخص كم حرف بارها و بارها خود را سرزنش مي كند و با احساسات منفي و بي ارزشي روبرو مي شود. از راهكارهاي مهم و موثر در زمينه مقابله با كم حرفي مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • تقويت اعتماد به نفس
  • كنترل و درمان اضطراب و استرس
  • تقويت مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي
  • تمرين گوش دادن فعال
  • تمرين خودگويي مثبت بجاي خودگويي منفي
  • شركت در گروه هاي مختلف از جمله گروه درماني
  • تمرين جلوي آيينه
  • اهميت به ظاهر و پوشش مناسب
  • آگاهي از نحوه ايستادن و نگاه كردن خود، همواره سعي كنيد با اعتماد به نفس به نظر برسيد

بسياري از راهكارهاي گفته شده نياز به همراهي يك فرد متخصص دارد. مشاوره روانشناسي شما را براي رسيدن به اين اهداف ياري خواهد كرد.

 

كم حرفي در جمع 

داشتن شخصيتي آرام و متين مي‌تواند خواسته بسياري از افراد باشد، زيرا اين را مي‌دانند كه اگر بتوانند شخصيت محكم و قوي از خود بسازند در حين اين كه لزومي وجود ندارد كه حتما صحبت كنند، هميشه مورد احترام و توجه خواهند بود. اما بهتر است بدانيد كه اين روش زياد عملي و آسان نيست.

مسلما در جمعي از دوستان، اقوام يا خانواده كه در يك رستوران دور هم جمع شده‌اند و مشغول صحبت كردن و يادآوري خاطرات گذشته هستند، معمولا كسيي به فردي كه هميشه ساكت است علاقه اي ندارد. مسلما آن‌ها فردي را مي‌خواهند كه در جمع مشاركت كند.

اگر سعي كنيد كه هر حرفي كه مي‌زنيد حتما هوشمندانه باشد، قطعا فشار زيادي به خودتان وارد مي‌كنيد. اگر مدام در حال سعي بر اين باشيد كه همچين فردي به نظر برسيد، شايد در نظر ديگران مدام در حال ادا درآوردن به نظر برسيد.

البته قرار نيست براي جبران كم حرفي گستاخ و پر حرف باشيد. بلكه قرار است هوشمندانه، كوتاه و موثر صحبت كنيد. تنها بايد بدانيد چه زماني صحبت كنيد و چه زماني سكوت كنيد، از خنده هاي بيجا اجتناب كنيد و لبخند بي دليل نداشته باشيد. در آخر پيشنهاد مي شود ابتدا در جمع دوستان نزديك شروع به تمرين كنيد و سپس درگروه هاي بزرگ تر قرار بگيريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت هاي ارتباطي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:  كم حرفي | نشانه ها، تشخيص و درمان كم حرفي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كم حرفي،
موضوع:
[ ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۱:۲۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی