مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مرگ والدين يكي از دردناك ترين اتفاقات براي هر فرد در زندگي است. كودكان طبيعتا وابسته تر به والدين و آسيب پذيرترند. بنابراين مرگ والدين براي آن ها مي تواند به مراتب سخت تر و تاثيرگذارتر باشد. در اكثر مواقع خانواده ها به خوبي نمي دانند با كودكي كه والد خود را از دست داده چگونه برخورد كنند. معمولا آگاه كردن كودك در مورد مرگ والدينبرايشان بسيار مشكل است. خيلي مواقع در مورد اينكه توضيح آن آسيبي به كودك وارد كند، نگراني هاي فراوان دارند. در اين مقاله در مورد تاثير مرگ والدين بر كودك، ذهنيت كودك از مرگ و برخورد درست با كودك در اين مواقع بحث شده است.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كنار آمدن كودك با مرگ والدين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

تاثيرات مرگ والدين بر كودكان

آشفتگي هاي روانشناختي يكي از اصلي ترين تاثيرات از دست دادن والد براي كودك است. اين آشفتگي ها مي تواند از راه هاي مختلف خود را نشان دهد. احساساتي شامل غمگيني شديد و سوگواري تا اضطراب و استرس شديد را در بر مي گيرد. مرگ والدين يكي از عوامل استرس در كودكان مي باشد.

سوگواري كودكان خيلي اوقات مي تواند خود را در رفتارهايي مثل پرخاشگري، منفي بافي شديد و برون ريزي و گاها رفتارهاي مخرب نشان دهد. كودكان توانايي كمتري براي بيان احساسات و هيجانات به طور كلامي دارند. آن ها بيشتر احساسات تجربه شده را با برون ريزي رفتاري نشان مي دهند. به تدريج كودكان با شنيدن كلامي احساسات از زبان بزرگسالان مي آموزند هيجانات را به طور كلامي ابراز كنند. پاسخدهي مراقبين باقي مانده به احساسات كودك تاثيرات زيادي بر پريشاني هاي روانشختي كودك دارد. بر اساس پژوهشي شنونده بودن مراقبين در ارتباط با كودك، تاثير زيادي در كاهش سطح پريشاني رواني كودك دارد.

گاهي كودكان درك درستي از اتفاق و احساسات خود نداشته و بيشتر سردرگمي را تجربه مي كنند. به اين ترتيب خيلي اوقات آثاري از غم و سوگواري را نشان نمي دهند. اما مراقبين نبايد اين موضوع را به حساب تاثير نداشتن مرگ والدين بر كودك بگذارند. شناسايي احساسات عميق كودك، و كمك به كودك براي بروز هيجانات و دادن اطلاعات كافي بنابه درك كودك براي گذراندن دوره سوگواري كودك بسيار مهم است. آگاهي از مراحل رشد و ميزان درك كودكان از محيط به بزرگ ترها در برخورد مناسب كمك مي كند. دريافت مشاوره كودك در چنين شرايطي اهميت زيادي دارد.

 

اثرات دراز مدت مرگ والدين

اثرات روانشناختي مرگ والدين ممكن است تا مدت هاي طولاني پس از گذرادن دوره سوگ ادامه پيدا كند. اين اثرات در برخي سطوح مي تواند بر كل زندگي فرد اثرگذار باشد. كودك در بزرگسالي ممكن است عميقا هميشه احساس از دست دادن يا احساس رنجي دروني داشته باشد. چنين فردي امكان دارد در حرمت نفس روابط عاطفي دچار مشكل شود. اما بر اساس نظر پژوهشگران اثرات دراز مدت بر اساس جنسيت مي تواند متفاوت باشد. بر اساس پژوهشي از دست دادن والد در كودكي، ارتباط مثبتي با افزايش خودمختاري و قدرت طلبي در مردان و افزايش افسردگي در زنان داشت. اما به طور كلي واكنش افراد با توجه به تيپ شخصيتي آن ها متفاوت بود.

 

كمك به كنار آمدن كودك با مرگ والدين

نوع برخورد مراقبين و اطرافيان تاثير بسيار زيادي در كنار آمدن كودك با سوگ دارد. بهتر است براي كمك به كودك براي پشت سر گذاشتن تجربه سوگ روش هاي زير را داشته باشيد:

  • احساسات كودك را بپذيريد و با او همدلي كنيد. با در آغوش گرفتن و توجه كافي داشتن به او نشان دهيد حمايتگر او هستيد و او را درك مي كنيد. كودك را ترغيب كنيد هيجاناتش را برونريزي كند. گريه و حرف زدن در مورد احساسات در صورت توان براي او لازم است.
  • با روش هايي مثل نقاشي كشيدن، نمايش هاي عروسكي، كتاب داستان هاي مصور به كودك كمك كنيد هيجانات خود را از اين واقعه بروز دهد.
  • براي مرور خاطرات با كودك همراه باشيد. اجازه دهيد كودك عكس هاي والد از دست رفته را ببيند. خاطراتي كه با او داشته را مرور كند يا براي ديگران تعريف كند.
  • او را هر از گاهي به زيارت والد فوت شده ببريد. همچنين مي توانيد كودك را در مكان هايي كه والد حضور داشته همراهي كنيد. يادگاري هايي از والد فوت شده مثل عكس يا وسايل او را در اختيارش قرار دهيد. به اين ترتيب به كودك فرصت مي دهيد نزديكي اش را با والد حفظ كند.
  • در مورد مرگ والد به او اطلاع درست و عيني بدهيد. از پنهان كردن موضوع يا اطلاعات مبهم دادن خودداري كنيد. سعي كنيد بنابر سطح درك كودك موضوع را برايش روشن كنيد.

 

روشهاي اشتباه در برخورد با مرگ والد براي كودك

كودكان در برابر مرگ والدين واكنش هاي متفاوتي نشان مي دهند. چگونگي برخورد ابتدايي براي آن كه كودك در آينده با موضوع كنار بيايد حايز اهميت است. اغلب اطرافيان براي آن كه كودك آسيب نبيند روش هاي متفاوتي استفاده مي كنند. 4 روش متداول اشتباهي كه معمولا استفاده مي شود به شرح زير است:

پنهان كاري يا حرف نزدن در مورد مرگ

اين موضوع باعث مي شود كنار آمدن و پذيرش براي كودك دشوارتر شود. كودكان نياز دارند در مورد موضوع صحبت كنند يا احساسشان را بروز دهند. آن ها بايد با واقعيت مواجه شوند و حس كنند احساسشان توسط اطرافيان درك و پذيرفته مي شود.

توضيح با مفاهيم مسافرت رفتن

چنين حرفي ممكن است باعث سوالات و مشكلات زيادي در كودك شود، مثل اينكه چرا خداحافظي نكرد؟ چرا من را با خود نبرد؟ كجا رفته؟ و به اين ترتيب سردرگمي كودك دربرخورد با موضوع بيشتر مي شود. همچنين احساس طرد شدن از سوي والد مي تواند خشم عميقي را در او ايجاد كند. به علاوه گفتن اين حرف باعث مي شود كودك تا مدت ها منتظر والد رفته بماند. به اين ترتيب پذيرش و كنارآمدن با مرگ عزيز براي او دشوارتر شده و يا به شدت به تعويق مي افتد.

مفاهيمي مثل رفتن پيش خدا يا بهشت

ذهن كودكان خيلي عيني است. چنين توضيحاتي به كودكان مي تواند ذهنيت او را به هم بريزد و سردرگمي او را بيشتر كند. كودك ممكن است به اين باور برسد كساني كه نرفته اند آدم هاي بدي هستند، يا خودش خوب نبوده اند. يا در مورد اينكه چرا خدا او را از من گرفته ذهنيت منفي پيدا كند. اين نوع توضيح مي تواند باعث بالا رفتن خشم دروني و افزايش احساس نااميدي حتي گرايش به مرگ در طولاني مدت شود. همچنين اين اطلاعات چون خيلي قابل فهم نيستند، پذيرش را براي كودك سخت تر مي كند.

دور كردن كودك از مراسم

كودكان نياز دارند در مراسم متناسب با سن و شرايطشان شركت كنند. آن ها بايد فرصت اين را داشته باشند كه براي عزيز خود سوگواري كرده و با او خداحافظي كنند. محروم كردن كودك از مراسم باعث مي شود تا مدت ها نتواند با احساس از دست دادن كنار بيايد. به عبارتي از دست دادن والد را نپذيرد. چنين مشكلي مي تواند باعث شود كودك تا مدت هاي طولاني در سوگ والد بماند و حتي مشكلات خلقي يا افسردگي در او سال ها ادامه يابد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كنار آمدن كودك با مرگ والدين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: اثرات مرگ والدين بر كودكان و راه هاي كمك كردن به آنان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مرگ والدين،
موضوع:
[ ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ] [ ۰۵:۳۳:۴۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی