مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بيكاري و اعتياد يكي از شديدترين معضلات اجتماعي است كه گريبانگير بخش عظيمي از افراد جامعه به ويژه جوانان شده است. بيكاري علل و اشكال مختلفي دارد كه هميشه پيامدهاي منفي زيادي براي فرد، خانواده و جامعه به همراه دارد. يكي از پيامدهاي بيكاري، اعتياد نيروي كاري است كه در سن اشتغال قرار دارند. اعتياد موجب تحليل رفتن توانايي ها و انرژي نيروي كار مي شود؛ در نتيجه به مرور بيكاري و اعتياد تشديد كننده يكديگر مي شوند. براي جلوگيري از اعتياد بهتر است افراد مهارت هاي لازم براي مواجه با مسائل در زندگي را فرا بگيرند تا در مقابل فشارهاي ناشي از بيكاري، طلاق، افسردگي، اضطراب و ... به سمت مصرف مواد مخدر پيش نروند. در اين مقاله به بررسي تاثيرات بيكاري بر افراد پرداخته ايم. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بيكاري و اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

بيكاري و اعتياد

بيكاري به عنوان يكي از دلايل اعتياد شناسايي شده است. بسياري بر اين باورند كه بيكاري و اعتياد دو عامل تقويت كننده يكديگر هستند. برخي مشاغل پيش از آن كه استخدام انجام دهند آزمايش هايي مبني بر عدم اعتياد از فرد مي خواهند. حتي در كسب و كارهاي خصوصي نيز به كساني كه اعتياد و يا سابقه اعتياد دارند، كار داده نمي شود. از طرفي شاهد از دست دادن كار و تمامي دارايي افراد موفق نيز بوده ايم. در واقع بيكاري و اعتياد هر دو از مشكلات اجتماعي حال حاضر در جامعه ما هستند. 

بيكاري

بيكاري انواع مختلفي دارد. بيكاري آشكار حالتي از عدم اشتغال است كه فرد عليرغم جستجو براي كار نمي تواند، مشغول شود. بيكاري پنهان حالتي است كه فرد در جايگاهي متناسب با تخصص، مهارت و تحصيلاتش مشغول به كار نيست. يعني يا در رشته تخصصي خود كار پيدا نكرده و مجبور به اشتغال در حوزه اي ديگر شده است يا مجبور شده عليرغم تحصيلات بالا، در جايگاهي پايين تر كار كند.

 

تاثير بيكاري در اعتياد  

همان طور كه گفته شد بيكاري يكي از علل احتمالي يا زمينه ساز اعتياد در نظر گرفته مي شود. بيكاري چه پنهان باشد چه آشكار تاثيرات مخربي بر روان و سلامت روان فرد مي گذارد. به علاوه بر اطرافيان او نيز تاثير دارد. اثراتي كه بيكاري بر فرد مي گذارد نهايتا او ر ابه سمت اعتياد پيش مي برد. در ادامه به بررسي اين اثرات مي پردازيم:

كاهش اعتماد به نفس

بيكاري باعث مي شود فرد اعتماد به نفس خود را از دست دهد. بيكاري احساس مفيد بودن را از فرد مي گيرد. هر فردي نياز دارد كه تاثيرگذار باشد و براي خود و جامعه مفيد به نظر برسد. فردي كه هيچ شغل و درآمدي ندارد، احساس عزت نفس و استقلالش از بين مي رود و تبديل به سرباري براي خانواده و جامعه مي شود.

پايين آمدن اعتماد به نفس و عزت نفس از پيامدهاي بيكاري است كه سبب نااميدي فرد نسبت به آينده و از بين رفتن انگيزه وي براي يك زندگي سالم و شاد مي شود. چنين فردي براي رهايي از اين وضعيت به دنبال وسيله اي براي يك شادي آني است تا بتواند از ناراحتي بيكاري رها شود. اعتياد دقيقا راهي براي دستيابي به اين هدف است. براي مطالعه راه هايافزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

ايجاد تنش 

فرد بيكار، معمولا تنش بيشتري نسبت به سايرين تجربه مي كند. در واقع بيكاري باعث مي شود فرد نسبت به محرك ها با بي حوصلگي و خشم پاسخ دهد. فرد در چنين جرياني ممكن است روابط اجتماعي خود را از دست بدهد، از سمت ديگران طرد شود يا براي آرام كردن خود به دام اعتياد بيفتد.

سرخوردگي و ناكامي

همانطور كه گفته شد نبودن در جايگاه شغلي متناسب با توانايي و تحصيلات نيز نوعي بيكاري محسوب مي شود. بيكاري پنهان باعث مي شود فرد احساس سرخوردگي، ناكامي، پوچي و سردرگمي پيدا كند. كار كردن در جايگاهي پايين تر عزت نفس و اعتماد به نفس وي را تحت تاثير قرار مي دهد. همه اين عوامل گفته شده، دست به دست هم مي دهند تا فرد مستعد روي آوردن به شادي هاي كوچك و كوتاه مدت مثل اعتياد بشود.

خود سرزنش گري

بيكاري ممكن است فرد را در دام خودسرزنشگري بياندازد. افكار منفي و آزار دهنده نيز به دنيال بيكاري مي آيند، يا بالعكس از جانب اطرافيان مورد شماتت قرار بگيرد. فردي كه راه حل مفيدي براي رهايي از چنين وضعيتي نداشته باشد مستعد اعتياد مي شود.

 

علل گرايش به اعتياد

تمام موارد گفته شده مي توانند زمينه ساز اعتياد شوند. يعني به طور مستقيم نمي توان بيكاري را علت اصلي اعتياد دانست. چه بسا بسيارند افرادي كه بيكار هستند و معتاد نمي شوند. پس در علل گرايش به اعتياد يك فرد عوامل مختلفي دخيل هستند و پيش زمينه هاي زيادي وجود دارد كه بيكاري به عنوان عاملي براي شروع تلقي مي شود. ديگر عوامل زمينه اي ايجاد كننده اعتياد شامل موارد زير است:

  • كمبود اعتماد به نفس و عزت نفس
  • ميزان تاب آوري پايين
  • نداشتن مهارت حل مسئله
  • نداشتن مهارت جرات مندي
  • ويژگي هاي وراثتي
  • مشكلات زمينه اي اضطرابي و خلقي
  • مشكلات و تعارض هاي خانوادگي

 

راهكارهاي مبارزه با بيكاري و اعتياد

قطعا واضح ترين راه براي مبارزه با معضل اعتياد برطرف كردن مشكل بيكاري در جامعه است. بيكاري اگر برطرف شود يكي از عوامل خطر اعتياد برطرف مي شود ولي مسئله فقط رفع بيكاري نيست.

اگر در يك جامعه كودكان از بدو زندگي، مهارت هاي حل مسئله و جراتمندي را آموزش ببينند؛ درصورت مواجه با شرايط سختي مثل بيكاري، از پس حل و مديريت موضوع بر مي آيند و راهي به سوي حل مشكل پيدا مي كنند.

تعديل سطح خروجي دانشگاه ها مخصوصا در مقاطع تحصيلات تكميلي با نياز بازار كار باعث مي شود سطح بيكاري پنهان پايين آمده و از كاهش عزت نفس و اعتماد به نفس افراد جلوگيري مي كند. در واقع تعيين نياز بازار كار و پرورش افراد از كودكي متناسب با استعداد هايشان براي نياز جامعه باعث كاهش معضلات اين چنيني مي شود.

بالا بردن سطح رفاه جامعه و سلامت روان به همراه از بين بردن مشكلاتي مثل افسردگي و اضطراب نيز از اعتياد افراد جلوگيري مي كند. متخصصان در زمينه سلامت روان با ارائه مشاوره روانشناسي به افراد براي رسيدن به يك خودشناسيجهت ارتقا در مهارت هاي فردي و يافتن شغل خدمات ارائه مي دهند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بيكاري و اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع بيكاري و اعتياد | چگونه بيكاري و اعتياد بر هم تاثير مي گذارند؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بيكاري و اعتياد،
موضوع:
[ ۲ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۲۹:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی