مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

حس هاي بينايي نوزاد و شنوايي نوزاد به هنگام تولد فعال هستند، اما فعال بودن به معني رشد كامل نيست. بينايي وشنوايي نوزاد تا مدت ها بعد از تولد به تكامل خود ادامه مي دهند. از بين تمامي حواس، بينايي ديرتر از بقيه رشد مي كند. شايد به اين علت كه تا قبل از تولد نيازي به آن نبوده است. با بررسي هاي اوليه بعد از تولد مي توانند مشكلات بينايي را تشخيص دهند. امروزه سلامت جسماني نوزادان بيش از پيش مورد توجه واقع مي شود. به همان اندازه روانشناسان تاكيد بر پرورش و تربيت نسلي با كمترين مشكلات رواني را دارند. مراقبت هاي اوليه والدين شامل مراقبت هاي رواني نوزادان نيز مي شود. بي توجهي به واكنش هاي نوزاد در بسياري از موارد موجب عدم تشخيص برخي بيماري هاي جسماني نيز شده است. در اين مقاله درباره مراحل رشد بينايي و شنوايي نوزاد مي پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بينايي نوزاد و شنوايي نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

مراحل رشد بينايي نوزاد

بينايي نوزاد پبش از تولد به طور كامل رشد نيافته است. در طي چند سال اول زندگي رشد بينايي نوزاد به اتمام مي رسد. در سه سال اول زندگي كودك قدرت بينايي تغيير مي كند. اگر مشكلي در بينايي كودك وجود داشته باشد از همان ابتداي تولد قابل تشخيص و در بيشتر موارد قابل درمان است. در ادامه مراحل رشد بينايي نوزاد را از زمان تولد بررسي مي كنيم:

بينايي نوزاد هنگام تولد:

بينايي نوزاد هنگام تولد محدود بوده و ميدان ديدي حدود 30 سانتي متر دارد. بينايي با توجه به كليات و گوشه هاي اشيا درك مي شود. در واقع جزئيات نوزاد را درگير نمي كند. اشياي داراي لبه هاي برجسته و رنگ هاي متنوع و متضاد نوزادان را بيشتر به خود جلب مي كند. وضوح بينايي نسبت به يك بزرگسال بسيار كم است و نوزادان علاقمند به نگاه كردن به چهره مخصوصا چهره آشناي مادر هستند.

بينايي تا يك و نيم ماهگي:

نوزاد مي تواند روي يك شي تمركز كند و خيره شود. اما تمركز بر روي اشياي نزديك است. نوزاد اشياي دور را نگاه نمي كند چون وضوح ديد ندارد.

بينايي تا شش ماهگي:

كودك مي تواند اشياي در حال حركت را تعقيب كند. كودك دراين دوره به اعضاي بدن خودش نگاه مي كند، اشياي در فاصله دور توجه اش را جلب مي كند. اگر كسي با او صحبت كند به صورتش نگاه مي كند.

اگر وسيله اي بالاي تختش آويزان كنيد آن هارا نگاه مي كند و سعي مي كند با دستش آن ها را بگيرد.

صورت اشخاص بيشتر از هرچيز توجه نوزاد را به خود جلب مي كند و به تصويرهاي در آينه عكس العمل نشان داده و مي خواهد با دست آن ها را بگيرد.

بينايي تا يك سالگي:

نوزاد در يك سالگي اطراف را با چشم هايش كاوش مي كند، چيزي كه قايم شده يا افتاده را تعقيب مي كند، به مدت طولاني تري مي تواند موضوع و يا يك هدف بينايي را دنبال كند. به رابطه بين اسم ها و اشيا دقت مي كند. و به راحتي مي تواند دستش را به اشيايي كه مي بيند برساند.

بينايي تا سه سالگي:

كودك مي تواند افراد مورد علاقه اش را نگاه كند، به لبخند ديگران با نگاه كردن واكنش نشان دهد. چيزهاي جالب توجه را بيشتر و با علاقه دنبال مي كند. به دنبال دعوت ديگران براي نگاه كردن به نقطه اي خاص، به همان نقطه نگاه مي كند. با نگاه كردن به اشيا اسامي آن ها را به خاطر مي سپارد و مي تواند نام آن ها را بيان كند. مهارت بينايي نوزاد در اين سن به بيشترين حد خود رسيده است.

رشد شنوايي نوزاد

مانند قوه بينايي، شنوايي نوزاد نيز بعد از تولد دستخوش تغييراتي مي شود. رشد كودك تا يك سالگي نسبت به سال هاي بعد سرعت بيشتري دارد. با اين حال انجام بررسي هاي اوليه براي نداشتن مشكل شنوايي توسط متخصص ضروري است. در ادامه به تغييرات شنوايي نوزاد مي پردازيم.

شنوايي نوزاد هنگام تولد:

نوزاد در دوران قبل از تولد شنوايي فعالي دارد و در طي دوره جنيني (پيش از تولد) از ماه ششم صداها را مي شنود. شنوايي بعد از تولد همچنان به رشد خودش ادامه مي دهد. نوزاد با توانايي تشخيص صداي انسان از غير انسان به دنيا مي آيد. اين حساسيت در طي زمان گسترده تر مي شود.

نوزادان بلافاصله بعد از تولد صداي مادر خود را ترجيح مي دهند و به طور كلي به صداي انسان بيشتر واكنس نشان مي دهند. نوزادان توانايي ذاتي تشخيص و تمايز بين دو نت مختلف موسيقي دارند، . توانايي تشخيص ريتم ها را از هم دارند. نوزادان به آواهاي سازنده زبان واكنش شديدتري نشان مي دهند.

شنوايي تا سه ماهگي:

با شنيدن صداهاي جديد دست از فعاليت خود بر مي دارد و به سمت منبع صدا برمي گردد. وقتي بزرگسالان صحبت مي كنند، به طرف آن ها برگشته و به آن ها توجه مي كند.

شنوايي تا شش ماهگي: 

اسباب بازي هاي صدادار توجه نوزاد را جلب مي كند. نوزاد براي تقليد لحن اصواتي كه مي شنود تلاش مي كند. در واقع غان و غون كردن را شروع مي كند.

شنوايي تا يك سالگي:

كودك به اسم خودش واكنش نشان مي دهد و صداهاي گفتاري را تقليد مي كند. موسيقي و ترانه توجه اش را جلب مي كند. كودك در اين سن ديگر تفاوت لحن افراد را تشخيص مي دهد. معني كلمات رايج را مي فهمد و بين آن ها با آنچه كه مي بيند ارتباط برقرار مي كند.

شنوايي تا سه سالگي:

با ريتم موسيقي خود را تكان مي دهد، تفاوت ريتم ها را مي شناسد، دستورات ساده را پيروي مي كند، به داستان ها يا شعرهاي كودكانه توجه مي كند.

 

راه هاي افزايش قوه بينايي و شنوايي نوزاد

به طور كلي والدين با تحريك حس هاي نوزاد خود مي توانند به رشد بهتر حس هاي پنجگانه كودك كمك كنند. به طور مثال والدين مي توانند با بالا و پايين بردن جسمي در مقابل چشمان نوزاد او را ترغيب به دنبال كردن آن شي با چشمانش بكنند. و يا با صحبت كردن و تقليد اصوات مختلف قوه شنوايي نوزاد را تحريك كرده و به رشد آن كمك كنند.

از ديگر راه هاي تحريك قوه بينايي و شنوايي نشان دادن تصاوير با رنگ ها و خطوط متنوع، بيرون بردن نوزاد و نشان دادن اجسام و صدا كردن نام آن هاست. به هنگام انجام اين كارها نوزاد را مخاطب قرار داده و هر از گاهي با او ارتباط چشمي برقرار كنيد. نام نوزاد خود را صدا بزنيد و با او درباره مكان و اجسامي كه در اطراف هستند، صحبت كنيد. از عروسك و اسباب بازي هايي با رنگ هاي (قرمز، نارنجي، زرد و ...) كه براي نوزاد جالبند استفاده كنيد. اتاق او را با تركيبي از رنگ ها متنوع تزيين كنيد. به هنگام بازي و غذا دادن با او صحبت كرده و به تغييرات چهره او توجه كنيد. 

امروزه با انجام مطالعات و پيشرفت علم والدگري نيز نياز به كسب مهارت و آموزش دارد. والدين براي تربيت و پرورش صحيح مي توانند مقالات مرتبط با نكات تربيتي فرزندان را مطالعه نمايند. به علاوه مي توانند با دريافت مشاوره كودكمهارت هاي فرزندپروري را خود را پرورش دهند.

براي دريافت مشاوره در زمينه بينايي نوزاد و شنوايي نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع رشد بينايي و شنوايي نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بينايي وشنوايي نوزاد،
موضوع:
[ ۲ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۴:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی