مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

لوس شدن كودك چه ايرادي مي تواند داشته باشد؟ چرا والدين نگران لوس شدن كودك خود هستند؟ اغلب والدين در برابر خواسته هاي كودك خود نمي توانند "نه" بگويند. هر چه سن كودك كمتر باشد مقاومت والدين در برابر خواسته هاي آن ها كمتر است. برآورده كردن نيازها و خواسته هاي كودك يكي از وظايف والدين محسوب مي شود. اما حد و مرزي بايد براي جلوگيري از لوس شدن كودك وجود داشته باشد. بيشتر والدين نگرانند كه با برآورده كردن تمام نيازهاي كودك او را لوس كنند. به طوريكه اوضاع غير قابل كنترل شود. روانشناسان با ارائه مشاوره كودك به والدين سبك هاي فرزندپروري صحيح را آموزش مي دهند. در واقع والدين با روش هاي صحيح تربيت فرزند مي توانند از برآورده شدن خواسته هاي او اطمينان حاصل كرده و نگران لوس شدن كودك نيز نباشند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه جلوگيري از لوس شدن كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

آيا محبت بيش از حد كودكان را لوس مي كند؟

يكي از نياز هاي اساسي كودكان دريافت محبت از جانب پدر و مادر مي باشد. در واقع بدون برآورده شدن اين نياز، كودك به درستي پرورش پيدا نمي كند. در واقع چيزي به اسم محبت بيش از اندازه بي معني است. محبت پايه ي اصلي پرورش كودك مي باشد و بنابراين نبايد از آن دريغ كرد. گذاشتن محدوديت در ابراز محبتتان به كودك و دريغ كردن آن به بهانه ي ترس از لوس شدن كودك، ترسي بي پايه و عملا مضر مي باشد.

هر كودكي نياز به محبت بي قيد و شرط دارد. يعني در جريان رشد طبيعي كودك بايد متوجه شود كه والدينش او را همانطور كه هست مي پذيرند و دوستش دارند. در واقع نبايد كودكتان را فقط در يك شرايط خاص دوست داشته باشيد. البته اين به اين معني نيست كه هر رفتار كودك قابل قبول مي باشد. گاهي اوقات برخي والدين تهديداتي از اين قبيل به كار مي برند: اگر اين كار زشت را بكني ، ديگر دوستت ندارم. يا تو دختر بدي هستي . عباراتي اين چنين به كودك مي فهمانند كه كودك در هرحال دوست داشتني و ارزشمند نيست.

دوست داشتن بي قيد و شرط و ابراز كردن آن به كودك مانع از تربيت صحيح و باعث لوس شدن كودك نمي شود. در واقع لوس شدن كودك به علت سبك فرزندپروري غلط و رفتارهاي ديگر والدين مي باشد.

سبك فرزندپروري و لوس شدن كودك

به طور كلي والدين را از نظر ميزان محبتي كه به كودك خود مي كنند و انتظاراتي كه از او دارند، مي توان به 4 دسته تقسيم كرد:

  • دسته ي اول والديني هستند كه به ميزان زياد به كودكشان محبت مي كنند بدون اينكه مرزهاي روشن و انتظارات روشني از كودكشان داشته باشند. در واقع شيوه ي تربيتي اين گونه والدين سهل گيرانه است كه منجر به لوس بار آمدن كودك مي شود.
  • دسته ي دوم والديني هستند كه در مقابل دسته ي اول قرار مي گيرند. آن ها هرگونه محبت را از كودك خود دريغ مي كنند و در عوض مسئوليت هاي زيادي به او محول مي كنند و انتظارات زيادي از كودكشان دارند. كودكاني كه در اين خانواده ها رشد مي كنند با مشكلات هيجاني زيادي درگير مي شوند.
  • سومين دسته ي والدين ، آن هايي هستند كه نه تنها محبتي به كودك نمي كنند، از كودك خود انتظار و توقعي هم ندارند. در واقع كودكان در اين خانواده ها از هر نظر مورد غفلت قرار مي گيرند. در اين خانواده ها هم خطر لوس شدن كودك وجود دارد. چرا كه معمولا به جاي ابراز توجه و محبت به كودك ، باج مي دهند. يعني باج دادن و براورده كردن خواسته هاي كودك براي جلوگيري از اعتراض او مي تواند منجر به متوقع شدن كودك و لوس شدن او و پافشاري روي خواسته هايش بشود.
  • آخرين دسته ، والديني هستند كه عليرغم سطح محبت بالا، توقعات به جا و مناسب از كودكانشان دارند. اين والدين محبت خود را دريغ نمي كنند، ابراز كلامي و غير كلامي مناسبي دارند، و به جاي محدود كردن ابراز احساساتشان به كودك، توقعات به جا از او دارند. بهترين سبك فرزندپروي همين سبك مي باشد.

پيامدهاي دريغ كردن محبت براي جلوگيري از لوس شدن كودك

كودكاني كه محبت را با قيد و شرط دريافت مي كنند و يا از محبت محروم مي شوند مشكلات هيجاني زيادي را تجربه خواهند كرد. اين افراد ممكن است دچار حس بي ارزشي و كمبود عزت نفس شوند، حس ناامني را نسبت به دنيا و ديگران پرورش مي دهند، در  برقراري روابط عاطفي صحيح و صميمي شدن با ديگران دچار مشكل مي شوند، ممكن است براي به دست آوردن محبت به هر راهي خود را بزنند و يا بالعكس نسبت به مسائل عاطفي بي تفاوت شوند.

علاوه بر تاثيرات گفته شده، اتصالات عصبي كه انتظار مي رود در مغز كودكي كه از محبت محروم شده است يا آن را به شكل سالم دريافت نكرده است، تشكيل نمي شود. يعني در ساختار مغزي كودكان هم تفاوت هايي ايجاد خواهد شد. اين كودكان در تشخيص و ابراز احساسات مختلف خود و ديگران دچار مشكل خواهند شد.

راهكار درست براي اجتناب از لوس شدن كودك

گفتن دوستت دارم به كودك ، در آغوش كشيدنش ، بوسيدنش و مواردي مثل اين را محدود نكنيد. بالعكس سعي كنيد رفتارها و كلامي كه نشانه ي محبت شما به فرزندتان مي باشد را افزايش دهيد. در عوض براي فرزندتان قوانين مناسب با سنش تعيين كنيد. توقعات روشن و متناسبي داشته باشيد و به موقع از تشويق و تنبيه بهره ببريد. برخي والدين به جاي اينكه به فرزند خود محبت كنند ، به شكل مادي درخواست هاي كودك را براورده مي كنند و فكر مي كنند اين كار محبت كردن است. در واقع اين كار موجب لوس و متوقع شدن كودك مي شود اما محبت واقعي و اصيل چنين مشكلي را به وجود نمي آورد.

راهكارها شامل لحاظ كردن موارد زير مي باشد:

قوانين : قوانين مناسب با سن كودك منظور توقعاتي است كه شما از كودك خود داريد. مثلا مي توانيد از كودك 5ساله ي خود توقع داشته باشيد كه بعد از بازي كردن وسايلش را جمع كند. گذاشتن قانون بسيار مهم است و از آن مهم تر اين است كه شما خودتان قوانين خودتان را زير پا نگذاريد. براي مثال اگر چنين قانوني بگذاريد و هربار خودتان وسايل او را جمع كنيد او ياد ميگيرد كه اهميت قوانين را ناديده بگيرد.

اگر قانوني وضع كرده ايد ، مطمئن شويد كودك آن را متوجه شده باشد. بيان كردن ضمني آن يا غير واضح بودنش منجر به تخطي مي شود.

توقعات به جا: يعني به فراخور سن كودك از او توقع داشته باشيم اعمالي را انجام دهد. براي مثال به مدرسه رفتن و انجام تكاليف مدرسه ، توقع متناسب با سن براي يك كودك 7 ساله مي باشد ولي توقع داشتن از يك كودك 7ساله كه علاوه بر مدرسه ، موسيقي ، ورزش و بسياري كارهاي ديگر را هم به خوبي انجام دهد، نا به جا مي باشد.

در واقع مي توان متناسب با سن كودك، توقعاتي از او داشت و مسئوليت هايي به او محول كرد. محول كردن مسئوليت هاي كوچك و متناسب به كودك مسئوليت پذيري را ياد مي دهد.

مواجه كردن كودك با پيامد هاي رفتار: در صورتي كه كودك قوانين را نقض كرد يا عمل اشتباهي انجام داد ، به زبان ساده و به دور از خشونت با پيامدهاي رفتارش مواجهش كنيد. براي مثال كودكي بايد اتاقش را مرتب مي كرده ولي نكرده است، شما به جايش اتاقش را مرتب نكنيد. او مجبور ميشود در اتاق آشفته زندگي كند و در نتيجه ممكن است برخي وسايلش را پيدا نكند.

استفاده از تشويق و تنبيه : در صورتي كه كودك وظايفش را به خوبي انجام داد يا يك تكليف رشدي را به خوبي انجام داد مي توانيد از تشويق كلامي و مادي استفاده كنيد. براي انگيزش دادن به كودك جهت انجام مسئوليت هايش مي توانيد هدايايي در نظر بگيريد. البته بايد حواستان باشد طوري عادتش ندهيد كه براي انجام وظائفش توقع هديه داشته باشد.

استفاده از تنبيه بايد متناسب با اعمال كودك باشد، خشونت آميز نباشد، كودك بداند براي چه كار مشخصي تنبيه مي شود و چرا ؟ و بعد از تنبيه بايد عمل متناسب كه انتظار داريد كودك انجام دهد را متذكر شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه جلوگيري از لوس شدن كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : چگونه از لوس شدن كودك جلوگيري كنيم؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: لوس شدن كودك،
موضوع:
[ ۳ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۲۰:۳۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی