مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

هوش به طور كلي به عنوان توانايي كسب و استفاده از دانش و آگاهي تعريف شده است. يكي از جنبه هاي مهم هوش توانايي شناسايي راه حل هاي موثر است. خلاقيت نيز به عنوان توانايي ارائه ايده هاي جديد تعريف مي شود. اغلب والدين مايل اند كودكان خود را افرادي باهوش معرفي كنند. اما واقعا چگونه مي توان كودكان باهوش را شناسايي و استعداد آن ها را پرورش داد. انجام تست هوش و خلاقيت يكي از راه هاي اندازه گيري هوش كودكان است. اما لازم به ذكر است نمره حاصل از اين آزمون ها ممكن است بخش هايي از توانايي كودك را بررسي نكنند. متخصصان با ارائه مشاوره كودك و استفاده از تست هوش و خلاقيت به شناسايي و پرورش استعدا كودكان كمك مي كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تست هوش و خلاقيت مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

هوش

دانشمندان هوش را به اشكال مختلفي تعريف كرده اند. برخي آن را توانايي سازگاري فرد ناميده اند، برخي هوش را توانايي يادگيري از تجارب ، تفكر انتزاعي و برخورد كار آمد با محيط مي دانند . هوش، استعداد عمومي فرد براي سازگاري عقلي با مشكلات و اوضاع تازه زندگي است  و درواقع استعداد استفاده از تجربه هاي قبلي در حل مسايل تازه و پيش بيني مسايل بعدي است.

هر آزمون هوش بر اساس يك تعريف مشخص از هوش ساخته شده است. يعني اگر دانشمندي بخواهد يك آزمون هوش بسازد بايد تعيين كند هوش چيست؟ سپس بر اساس تعريف ارائه شده ، اقدام به ساخت يك آزمون مي كند. برخي از دانشمندان هوش را برآيندي از توانايي هاي كلي مغز مي دانند، مانند توانايي هاي كلامي ، استدلال، محاسبات ، سرعت پردازش اطلاعات ، حافظه ، توجه و... . در نتيجه در آزموني كه مي سازند سوالاتي براي سنجش حيطه هاي فوق طراحي مي كنند. در نهايت با استفاده از روش هاي علمي و آماري ، آزمون را روي تعداد زيادي از افراد از گروه هاي مختلف اجرا مي كنند ، سوالات نامناسب را حذف مي كنند و آزمون نهايي را مي سازند و سطح متوسط ، بالا و پايين جامعه را مشخص مي كنند . در نهايت با استفاده از يك آزمون هوش مي توان مشخص كرد نمره ي هوشبهر (IQ) فرد چند است و از طريق همين عدد مي توان ميزان توانايي هاي شناختي فرد و جايگاه فرد را بين سايرين مشخص كرد.

 

اما آيا يك نمره ي هوشبهر ملاك واضحي براي تخمين كليه توانايي هاي شناختي مي باشد؟

به اين سوال نمي توان جواب واضحي داد. در واقع پاسخ هم آري است هم نه! اولين ملاكي كه بايد در نظر داشت اين است كه آيا اين آزمون معتبر است؟ آزمون هايي كه عموما در سايت هاي اينترنتي ديده مي شوند و شامل تعداد سوالات كمي هستند ، آزمون هاي معتبري محسوب نمي شوند.

دومين ملاك براي قابل اعتماد بودن نمره ي هوشبهر اين است كه بدانيم آزمون هوشي كه قصد انجام آن را داريم بر اساس چه تعريفي ساخته شده و دقيقا چه چيزي را اندازه مي گيرد. براي مثال آزمون هوش ريون كه با گشت كوچكي در اينترنت به راحتي به آن دسترسي پيدا مي كنيد ، شامل 60 كارت تصويري است . در واقع ريون فقط توانايي هاي غير كلامي شما را مي سنجد ولي نمره ي هوشبهري كه به شما ارائه مي دهد مي تواند قابل تعميم به ساير توانايي هاي شما باشد. علت اين امر ، همپوشاني داشتن توانايي هاي مغزي انسان به شكل كلي است. معمولا توانايي هاي كلامي و غير كلامي افراد هم سطح هستند و خيلي فاصله ندارند ولي اين امر شامل استثنائات زيادي هم مي شود . بنابراين يك آزمون هوش مي تواند به شكل كلي شاخصي از توانايي هاي مغزي باشد ولي نمي توان در همه ي شرايط به آن تكيه كرد.

به طور كلي آزمون هاي هوش ، سازه ي هوش را به زير شاخه هاي كوچكتر تقسيم كرده و آن ها را اندازه گيري مي كنند و با كنارهم قرار دادن آن ها در مورد هوش فرد قضاوت مي كنند. هر اندازه كه يك آزمون هوش جامع تر باشد و توانايي هاي مختلفي را بررسي كند ، به كاربرد تخصصي تر نزديك تر مي شود و در كارهاي باليني در مراكز روانشناسي بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد . البته ما هنوز هم در مورد آن ها شك به خود راه مي دهيم و نمي دانيم آيا واقعا هوش همين چيزي است كه ما تعريف كرده ايم يا خير؟

آزمون هاي هوش و خلاقيت

ما در اين قسمت تعدادي از آزمون هاي هوش معروف و پركاربرد را به اختصار معرفي مي كنيم:

  • آزمون هوش ريون : شامل 60 كارت تصويري از ماتريس هاي پيش رونده اي است كه اطلاعات كلي از هوش در اختيار فرد مي گذارد. و به علت مستقل بودن از توانايي هاي كلامي و خواندن و نوشتن در شرايط خاصي مي تواند مورد توجه مي باشد.
  • آزمون ترسيم آدمك گوديناف : در اين آزمون با شرايط خاصي از كودك خواسته مي شود آدمكي را بكشد و با توجه به اجزايي كه كودك كشيده است نمره گذاري و تعيين هوشبهر انجام مي شود.
  • آزمون وكسلر : يكي از معروف ترين و پركاربرد ترين آزمون هاي هوشي است كه سنين مختلفي را پوشش مي دهد. اين آزمون توانايي هاي مختلف را اندازه مي گيرد و مي توان براي تشخيص هاي تخصصي از آن بهره گرفت.
  • آزمون استنفورد-بينه : اين آزمون هم همانند وكسلر پرطرفدار است و متخصصان زيادي براي كارهاي باليني از آن استفاده مي كنند و تقريبا تمامي گروه هاي سني را در بر مي گيرد.
  • آزمون مكعب هاي كهس: براي اندازه گيري هوش كلامي كاربرد دارد و سنين 5تا15 سال را در بر مي گيرد.

اگر از آزمون هاي فوق براي سنجش هوش خود يا فرزندتان استفاده كنيد ، مي توانيد اطمينان داشته باشيد هر كدام بسته به نوعشان معتبر هستند ولي عموما آزمون هاي ديگر را در فضاي مجازي زياد جدي نگيريد. پشتوانه  ي علمي يك آزمون چيزي است كه آن را معتبر مي سازد.

 

خلاقيت

به شكل ساده و مختصر خلاقيت يعني توانايي توليد ايده‌ها و راه‌حلهاي متعدد، جديد و مناسب براي حل مسائل و مشكلات. در اندازه گيري خلاقيت هم با همان مشكلاتي كه در مورد هوش گفتيم ، مواجه مي شويم. بسته به نوع تعريف ، نوع اندازه گيري هم متفاوت خواهد بود. براي اندازه گيري خلاقيت هم آزمون هاي متفاوتي ساخته شده اند كه بررسي آن ها در اين مقال نمي گنجد. نكته ي مهم اين است كه بدانيم هوش و خلاقيت با هم همبستگي دارند ولي اين همبستگي كامل نيست . يعني هر كس كه باهوش است لزوما خلاق نيست. براي داشتن خلاقيت سطح خاصي از هوش مهم هست ولي نمي توان با ميزان هوش افراد ، خلاقيتشان را پيش بيني كرد يا برعكس. هر دوي آن ها براي زندگي ضروري هستند و با تكيه بر يكي از آن ها نمي توان موفق شد. در برخي از مشاغل و شرايط زندگي نياز به خلاقيت بيشتر به چشم مي آيد مثلا يك هنرمند موفق نياز به خلاقيت خواهد داشت ولي شايد يك كارمند به خلاقيت كمتري نياز داشته باشد. در دنياي امروز براي پيشرفت كردن نياز به خلاقيت بيشتر به چشم مي آيد چرا كه دنياي امروز دنياي ايده هاست. اگر به فكر آينده ي فرزندتان هستيد ، علاوه بر هوش ، خلاقيت را فراموش نكنيد و سعي در پرورش اين امر در فرزندانتان بكنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تست هوش و خلاقيت مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع  : تست هوش و خلاقيت

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تست هوش و خلاقيت،
موضوع:
[ ۳ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۳:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی