مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خشونت و انواع خشونت حتي در پيشرفته ترين كشورها هم رخ مي دهد. آسيب پذيرترين قشر در هر جامعه اي ضعيف ترين ها هستند. كودكان و زنان بيشتر در معرض خشونت قرار مي گيرند. براي مقابله با انواع خشونت نياز به بررسي و ارائه راهكارهاي اساسي داريم. امروزه شاهد وقوع خشونت به شكل هاي مختلف هستيم. اغلب مردم تنها خشونت فيزيكي را زيان بار و آسيب زننده مي دانند. در حالي كه ديگر انواع خشونت مانند خشونت رواني به مراتب آثار زيانبارتري مي تواند داشته باشد. والدين و مدارس با استفاده از روش هاي تربيتي مناسب و آموزش مي توانند خشونت را مهار كنند. در اينجاانواع خشونت، علل و آثار آن شرح داده شده است.

 

براي دريافت مشاوره جهت شناسايي و درمان انواع خشونت مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

خشونت چيست؟

خشونت به معناي پاسخ نادرست به ناكامي ها و شكست هاي زندگي است. اگر در زندگي تان دچار نااميدي و يأس پي در پي مي شويد، ممكن است راحت ترين  پاسخ ممكن را بروز خشم بدانيد كه در واقع اين بدترين نوع پاسخ به اتفاقات بد زندگي است. به زبان ديگر خشونت اساسا به معناي راهي براي آسيب رساندن به ديگران تعريف مي شود. به نحوي كه با تخليه آني هيجان منفي در درون خود، مي خواهيد احساس راحتي كنيد. غافل از اينكه اين عمل هم عواقب بدي به دنبال دارد، هم خشم تان به طور صحيح تخليه نمي شود.

 

 انواع خشونت

انواع خشونت به صورت هاي مختلف طبقه بندي مي شوند. در اينجا ما خشونت را به دو نوع كلامي و غير كلامي تقسيم كرده ايم:

خشونت كلامي

يكي از رايج ترين انواع خشونت در كشور ما خشونت كلامي است كه به روش هاي گوناگوني انجام مي شود. خشونت كلامي مي تواند شامل ناسزا، دشنام، بدگويي پشت سر افراد ديگر، زورگويي، رفتارهاي قلدرمعابانه، داد و فرياد بر سر هم و ... شود.

خشونت غير كلامي

خشونت غيركلامي، هر گونه رفتاري به صورت غير مستقيم و غير كلامي در قالب خشونت را شامل مي شود. از جمله خشونت هاي غير كلامي مي توان به خشونت جنسي، خشونت رواني، خشونت نوشتاري (مانند نوشتن شعار و متن هاي توهين آميز در فضاهاي مختلف مجازي) اشاره كرد.

 

علل خشونت

خشونت علل گوناگوني دارد كه طيف وسيعي از دلايل را شامل مي شود. در واقع چندين عامل منشا خشونت هستند. شناسايي و كنترل اين عوامل به فرد كمك مي كند تا در هنگام مواجهه با مسائل خشم خود را مديريت كند. در ادامه علل خشونت را در دو دسته فيزيولوژي و روانشناختي تقسيم بندي كرده ايم.

 

علل فيزيولوژيكي خشونت

اغلب عوامل فيزيولوژي در بروز خشم در كنترل و اختيار فرد پرخاشگر نيستند. اما نمي توان گفت كه حتي با وجود علت زمينه اي زيستي فرد هيچ كنترلي بر روي رفتار خود ندارد. سكته مغزي، آسيب هاي مغزي، سكته قلبي، كمبود برخي ويتامين ها، كمبود برخي املاح و مواد معدني در بدن، باعث ايجاد خشونت و خشم در فرد مي شود. علل فيزيولوژي در بدن بيمار بررسي مي شوند.

 

علل روان شناختي خشونت

اصلي ترين علل خشونت را بايد در روان فرد جستجو كرد. گاهي عوامل روانيِ خشونت ريشه در يك تعارض حل نشده دارد. يعني فرد در مقابل يك مسئله و يا احساس دچار دوگانگي است. اين دوگانگي اغلب خود را به صورت طغيان هاي پرخاشگرانه در مقابل ديگران نشان مي دهد.

احساسات غير قابل كنترل

اگر كسي را در زندگي از دست داده ايد، اگر كه در زندگي شخصي خود و يا محيط كاري تان دچار شكست مي شويد، اگر فردي هستيد كه زود نااميد مي شويد و از هر موقعيتي كه كمي در آن ضعف داريد خود را بازنده مي دانيد، ممكن است ناخودآگاه زمينه اي براي ايجاد خشم در خود ايجاد كنيد. البته اين نوع خشم در دراز مدت بروز پيدا مي كند.

عدم توانايي در تمركز و كنترل افكار مزاحم

گاهي افكار منفي مانند خوره به جان شما مي افتد. به طوري كه نمي توانيد با آن ها مقابله كنيد و جلوي بوجود آمدن آن را بگيريد. مثل "من آدم كارآمدي نيستم، دست به هر كاري مي زنم ناموفق ام، هر كاري مي كنم نمي توانم به اهدافم دست پيدا كنم. دست آخر حتما تنها خواهم ماند". اين افكار مزاحم مي تواند در دراز مدت توليد خشم پنهان كرده و اثرات مخربي بر زندگي شما بگذارد.

انگيزه قبلي، دشمني و كينه توزي طرفين

گاهي عدم بروز كينه و خشم در مقابل كسي باعث انبار و بزرگ شدن حس تنفر و خشم در مقابل آن فرد مي شود. واكنش هاي هر كس در مقابل چنين احساساتي متفاوت است. به زوري كه برخي افراد براي كاهش اين احساسات از مكانيسم هاي دفاعي ناپخته استفاده مي كنند. يا برخي به صورت شخصيتي منفعل پرخاشگر احساسات خود را برون ريزي مي كنند. 

خواب ناكافي و بي خوابي مداوم (مثلا بيداري دو يا سه شبانه روز)

خواب كافي بر روي سيستم ايمني بدن، بر نحوه برخوردتان با مسائل و تحمل شرايط سخت تاثير دارد. برعكس نداشتن خواب كافي اثر معكوس بر بدن مي گذارد. در نتيجه نداشتن خواب كافي تحمل و طاقتتان در برابر مسائل كم شده و زود از كوره در مي رويد. اگر سيستم ايمني بدن به هر دليلي دچار اشكال شود، يكي از علامت ها بروز خشم و پرخاشگري است. در واقع بدن كمبودهايش را به نوعي با پرخاشگري درخواست مي كند. 

فعاليت زياد فكري_ ذهني و يا جسمي بيش از حد

فعاليت فكري و يا حتي جسمي زياد در توليد خشونت نقش دارند. اگر چند شبانه روز شب كار بوده و كار سخت و حساسي را انجام دهيد، يا چند شبانه روز بر روي پروژه دانشگاهي خود كار كرده و وقت بگذاريد، شايد بعد از آن تا مدتي، حتي حوصلۀ خودتان را هم نداشته باشيد و آستانه تحمل شما به شدت افت كند. بي حوصلگي ناشي از كار و فعاليت زياد شبانه روزي مي تواند منجر به خشم و خشونت شود.

گذشته و محيط بي تاثير نيست

خشونت يك رفتار بود و محيط نقش اساسي در شكل گيري رفتار در هر شخصي دارد. در نتيجه محيط و كيفيت آن در شكل گيري رفتار خشونت آميز تاثير بسزايي دارد.

گذشته فرد نيز علت خشونت را نشان مي دهد. فردي كه در خانواده اي پر از جنگ و دعوا رشد كرده است، احتمال اينكه در آينده فردي پرخاشگر شود خيلي بيشتر است. محيطي كه فرد در آن درس مي خواند، محيط دوستان و هم سالان نزديك كه هميشه با آنها در تماس است، محيط شغلي و ... مي تواند در خشونت تاثير زيادي داشته باشد. مي توان مجموعه اين موارد را باهم براي توليد خشم تان در نظر گرفت. تا متوجه شويد كه علت هاي ايجاد كننده خشم چقدر مي تواند گسترده باشد.

 

خشونت عليه كودكان

خشونت عليه كودكان به علت ناتواني كودكان در برخورد مناسب، متاسفانه بي پاسخ مي ماند. كودكي كه مورد خشونت واقع مي شود اغلب نمي تواند در مقابل شخص مورد نظر از خود دفاع كند. به همين دليل خشونت در او ريشه دوانده و در بزرگسالي به احتمال بيشتري رفتاري خشونت آميز خواهد داشت. خشونت عليه كودكان نيز تقريبا با خشونت عليه زنان قرابت معنايي دارد.

 

خشونت عليه زنان

خشونت عليه زنان معمولا بيشتر از خشونت عيله مردان بررسي و شناخته شده است. تفاوت هاي شناختي و فيزيولوژي در مردان و زنان منجر به جلب توجه عموم به خشونت عليه زنان شده است. خشونت جنسي و فيزيكي عليه مردان بسيار كمتر از زنان رخ مي دهد.

خشونت جنسي

اعمال زور و فشار در خصوص اعمال جنسي شكل ديگري از خشونت است كه معمولا بر روي خانم ها اعمال مي شود. تجاوز جنسي آسيب زننده ترين نوع خشونت براي زنان محسوب مي شود. خشونت جنسي شامل درخواست هاي نابجا و خارج از عرف از طرف شريك جنسي را نيز در بر مي گيرد.

خشونت اقتصادي

خشونت اقتصادي نيز بيشتر براي زنان اتفاق مي افتد. مثلا يك آقا با خرجي ندادن و قطع كردن آن مي تواند به طور غير مستقيم به همسر خود اعمال خشونت كند. يا مرد مي تواند با آسيب رساندن به وسيله هاي زن خشونت خود را بروز دهد.

خشونت فيزيكي

اين نوع خشونت شامل ضرب و جرح، سوزاندن،كشيدن موها، بستن، زنداني كردن، حتي كوبيدن بسيار محكم در و محروميت غذايي و ... مي شود. حتي گاهي به يك باره تمام ظرف ها و وسايل ميز غذا را در هم مي شكنند و با يك ضربه شديد، باعث در هم شكستن ظروف و همچنين واكنش خشم اطرافيان مي شوند. اين رفتار نيز در زمره خشونت فيزيكي قرار مي گيرد.

خشونت رواني

اين نوع خشونت گرچه ممكن است در هر دو جنس مرد و زن اتفاق بيفتد، اما در زنان بيشتر است. ممكن است كه مرد به زن استرس هاي گوناگوني وارد كند، در زمينه هاي زناشويي از قبيل طلاق، بيرون انداختن از منزل، بردن فرزند از منزل براي هميشه و روش هايي ديگر از نظر رواني به زن فشار وارد كند. و زن را به مرور زمان خسته كند.

 

نحوه مقابله با خشونت

براي مقابله با انواع خشونت ممكن است پيشنهادهاي مختلفي داده شود. در وضعيتي كه خشونت شديد اتفاق افتاده (مانند ضرب و شتم هاي شديد و يا بيرون انداختن از منزل، سوزاندن زنداني و...) موضوع را حتما با پليس در ميان بگذاريد. درصورت اعمال شديد ضرب و جرح و ماندن اثر بر روي بدن فرد، بايد به پزشك قانوني مراجعه و تشكيل پرونده دهيد. لازم به ذكر است گاهي با تماس با يك روان شناس و يا مراجعه حضوري به آن مي توانيد تا حد بسيار زيادي اين مشكل را حل كنيد و از پيامد هاي منفي احتمالي كه ممكن است در ادامه اتفاق بيفتد جلوگيري كنيد. آموزش مهارت هايي چون كنترل خشم و حل مسئله توسط متخصصان سلامت روان در كاهش و از بين بردن انواع خشونت موثر بوده است.

 

براي دريافت مشاوره جهت شناسايي و درمان انواع خشونت مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : خشونت و انواع آن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خشونت،
موضوع:
[ ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۲:۱۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی