مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

دزدي بيمارگون يا جنون دزدي (كلپتومانيا) يكي از اختلالات كنترل تكانه است. فرد داراي جنون دزدي براي مقابله با وسوسه هاي دزدي در موقعيت هاي مختلف ناتوان مي باشد. دزدي بيمارگون ممكن است در اثر اختلال شديد در ناحيه پيشاني ايجاد شده باشد. در نتيجه بايد فرد داراي جنون دزدي را از ديگر سارقان جدا دانست. اما براي تشخيص وجود اختلال در سارق نياز به بررسي توي يك متخصص دارد. در ادامه به برخي از نشانه ها، علل و درمان دزدي بيمار گون اشاره كرده ايم.

 

براي دريافت مشاوره درباره درمان دزدي بيمارگون مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

جنون دزدي يا دزدي بيمارگون چيست ؟

جنون دزدي از ريشه يوناني كلپتو  و  مانيا به معني ناتواني در برابر وسوسه ها و تحريكات دروني گرفته شده است. بيماريجنون دزدي يا اصطلاحا دزدي بيمارگون، نوعي از بيماري رواني است كه در آن بيمار نمي تواند جلوي دزدي كردن خود را گرفته و مقاومت كند و تمايل شديد به دزدي اموال ديگران دارد. اين بيماران معمولا اشياء بي ارزشي را به سرقت مي برند و بعد از دزدي احساس لذت زيادي را تجربه مي كنند. فرد داراي دزدي بيمارگون معمولا هيچ نيازي به وسيله دزديده شده ندارد. تنها اين كار را براي كسب لذت انجام مي دهد.

 

علائم بيماري جنون دزدي

فرد داراي جنون دزدي (كلپتومانيا) معمولا چهار نشانه زير را با خود به همراه دارد:

1- نمي تواند در برابر وسوسه هاي دزدي كه در ذهن ايجاد شده مقاومت نمايد.
2- احساس آرامش، لذت، خشنودي و ... در حين دزدي دارد.
3 - احساس گناه و پشيماني زياد بعد از انجام دزدي با او همراه مي شود.
4 -دزدي را دوباره تكرار مي كند بدون آن كه نيازي به آن وسيله داشته باشد (مثل يك چرخه باطل).

 

علت بيماري جنون دزدي

گرچه هنوز علت اصلي اين اختلال مشخص نشده است و براي اما تغييراتي كه در مغز اتفاق مي افتد مي تواند در جنون دزدي تاثير داشته باشد. اما قطعيت وجود ندارد.

علل رواني_ اجتماعي

معمولا در تجربه استرس زاي زندگي، فقدان عزيزان، و روابط شكست خورده ، مي تواند علت روان شناختي اين مسئله باشد.همچنين در برخي موارد طرد شدن از جمع دوستان و جامعه عادي مي تواند در بوجود امدن آن نقش داشته باشد.

علل زيستي

كم تواني ذهني، بيماري شديد مغزي، و اختلالات متابوليسمي به ويژه سروتونين در ايجاد دزدي بيمارگون مطرح هستند. جنون دزدي مي تواند در اثر آزاد شدن دوپامين (هورمون شادي) بعد از عمل دزدي اتفاق بيفتد. همچنين اختلال و نوسانات در سيستم مغزي يكي ديگر از علل زيستي جنون دزدي است.

علل خانوادگي و ژنتيك

بررسي خانوادگي و ژنتيكي افراد بيمار نشان مي دهد كه در صورت وجود بيماري در نزديكان يك شخص احتمال وجود بيماري بالا مي رود. البته ژنتيك فقط ابتلا در بستگان درجه يك را بالا مي برد.

بيماري هاي پيش زمينه اي

بيماري هايي مثل تومور مغزي و عمل جراحي، جراحت، آسيبهاي مغزي، مسموميت با گازكربن مونواكسيد، مي تواند در ايجاد دزدي بيمارگون نقش داشته باشد.
گاهي ممكن است همراه با جنون دزدي بيماري ديگري نيز وجود داشته باشد. همزمان با جنون دزدي، اختلالات شخصيت، و اختلال اسكيزوئيد ديده مي شود.

اختلالات رواني همراه بيماري جنون دزدي

در اكثر موارد در كنار تشخيص دزدي بيمارگون اختلال رواني ديگري نيز وجود دارد. از جمله اختلالات رواني همراه با جنون دزدي مي توان به موارد زير اشاره كرد:

بيمار مبتلا به دزدي بيمارگون معمولا قبل از اينكه دزدي انجام دهد، تنش شديدي را تجربه مي كند. در افرادي كه بيماري افسردگي را همراه بيماري جنون دزدي تجربه مي كنند معمولا اظهار مي كنند كه لذت ناشي از دزدي در آن ها موجب بالا رفتن خلق و كاهش افسردگي مي شود. و اغلب آن ها به همين علت  دست به دزدي مي زنند.

 

مشخصات اصلي دزدي بيمارگون يا جنون دزدي

1- آنها به علت نياز مالي به هيچ عنوان دست به دزدي نمي زنند. بلكه فقط دزدي مي كنند تا بتوانند بر آن وسوسه دروني خودشان براي دزدي غلبه كنند.
2- اين بيماران اغلب در مكان هاي شلوغ دست به دزدي مي زنند. و از جمعيت و حضور در آن فرار نمي كنند. بلكه اتفاقا اغلب از محيط هاي عمومي دزدي مي كنند.
3- ارزش مادي اجناسي كه مي دزدند خيلي ناچيز است. به طوري كه احتمال زياد توانايي خريدن آن را هم دارند.
4- به دليل ماهيت عود شونده بيماري، ممكن است دفعاتي از بازگشت و تشديد نشانه ها را در طول زمان شاهد باشيم. شدت بيماري در زمان هاي مختلف متفاوت است.
5- به دليل ترس از گزارش به پليس معمولا به روانشناس مراجعه نمي كنند، در نتيجه بيماري آن ها حاد شده و ممكن است ضررهاي زيادي بزند.

 

پيشگيري از دزدي بيمارگون

از آنجايي كه ريشه و منشأ خاصي براي جنون دزدي هنوز يافت نشده؛ در نتيجه راه قطعي براي پيشگيري از اين اختلال گزارش نشده است. درمان به موقع آن از عوارض بعدي و ضرر و زيان هاي پيرامون آن جلوگيري مي كند.

كليپتومانيا از آن دسته از بيماري هايي است كه عود مكرر دارد. در نتيجه عود در اين بيماري عادي است و امكان پيشگيري نيز وجود نداشته يا به ندرت اتفاق مي افتد.

 

زمان مراجعه به روان پزشك و روانشناس

اگر نمي توانيد وسوسه دزدي و تمايل شديد به آن را در خود كنترل نماييد، حتما به يك مشاور مراجعه كنيد. بيماران مبتلا به اين اختلال از ترس اينكه مشاوران به پليس گزارش دهند هيچ وقت مراجعه نمي كنند. اما لازم به ذكر است كه مشاوران به هيچ عنوان اجازه گزارش دادن به پليس را ندارند. پس با خيالي آسوده نزد مشاور رفته و مشكل خود را مطرح كنيد.
روانشناس از طريق مصاحبه دقيق و انجام تست هاي روانشناختي مربوط به اختلال كنترل تكانه، مي تواند به بيماري پي ببرد.

 

درمان جنون دزدي

در درمان هاي روانشناسي مي توان به گروه درماني، روان درماني فردي، و رفتار درماني اشاره كرد. در اينجا برخي از درمان هايي كه نتيجه مثبتي داشته اند را نام مي بريم و به اختصار توضيح مي دهيم.

حساسيت زدايي پنهان (ذهني)

در اين روش درماني در طي بازه هايي، زمان دزدي تصور شده و عواقب منفي آن نيز بازگو شده و فرد را با آن عواقب مواجه مي كنند.

حساسيت زدايي منظم

در اين روش تكنيك هاي آرام سازي ذهني هنگام مواجهه فرد با موقعيت وسوسه انگيز دزدي انجام مي شود و در تقليل علائم آن موثر است. در واقع در اين روش با وسوسه هاي فكري فرد براي انجام دزدي مقابله مي شود. 

 

براي دريافت مشاوره درباره درمان دزدي بيمارگون مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : دزدي بيمار گون | با بيماري جنون دزدي بيشتر آشنا شويم

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دزدي بيمار گون،
موضوع:
[ ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۰۲:۴۲:۴۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی