مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

به جاي تنبيه بدني كودكان از چه روش تربيتي مي توان استفاده كرد؟ بسياري از والدين علارغم خواسته خود اقدام به تنبيه بدني كودك خود مي كند. با وجود ممنوعيت ها و مشخص شدن عوارض منفي تنبيه بدني، همچنان اين نوع روش تربيتي توسط والدين و حتي برخي اولياي مدارس استفاده مي شود. شايد شما هم در شرايطي مجبور به اجراي تنبيه بدني شده باشيد. ناراحتي كه براي شما و كودكتان بعد تنبيه بدني ايجاد مي شود، بر سلامت هر دوي شما تاثير مي گذارد. شناخت آسيب هاي وارده به كودك در اثر تنبيه بدني و يافتن راهي براي آموزش نظم به كودك حائز اهميت است.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

تنبيه بدني كودكان

هر گونه آسيب به بدن كودك، از طريق دست، پا و يا وسيله هاي ديگري مانند چوب و كابل، شامل تنبيه بدني كودك مي شود. معمولا والدين و معلمان دو گروه افرادي هستند كه كودك را تنبيه بدني مي كنند. پيش تر در مدارس و خانواده استفاده از تنبيه بدني امري عادي به شمار مي آمد. اما امروزه تنبيه بدني ممنوع شده و سازمان هاي حمايت از حقوق كودكان، با آن مقابله مي كنند.

 

عواقب تنبيه بدني بر كودكان و آينده آن ها

والدين بايد توجه كنند كه تنبيه بدني به هيچ عنوان تاثير بلند مدت نداشته و بعد از مدتي، كودك دوباره رفتارش را تكرار مي كند .چند مورد از عواقب ناشي از تنبيه بدني كودكان را در ادامه توضيح مي دهيم:

پايين آمدن اعتماد به نفس كودك

وقتي كه كودك را تنبيه بدني مي كنيد، احساس مي كند كه دنيا به آخر رسيده و به نوعي هيچ كس و هيچ چيزي در دنيا مخصوصا افراد مهم زندگي اش (پدر و مادر) او را قبول ندارند. به طوري كه ديگر حتي در كوچك ترين مسائل زندگي خود را قبول نداشته و در اتفاقات زندگي خود را مقصر مي داند. اين مسئله كم كم باعث كم شدن اعتماد به نفس كودك شده و در بزرگسالي اثرات بدي به جا مي گذارد.

يادگيري رفتار خشونت آميز

زماني كه كودك تحت تنبيه بدني قرار مي گيرد و دفاعي از خود ندارد، ياد مي گيرد در بزرگسالي در برابر اتفاقات ناگوار، از خشونت و ضرب و شتم ديگران استفاده كند. غالبا اين كودكان در آينده بزرگسالاني مي شوند كه دائم در حال نزاع در كوچه و خيابان هستند و نمي توانند از قدرت كلامي به نحو درست استفاده كنند. تنها به اين دليل كه ياد نگرفته اند چگونه به ديگران با زبان گفتار پاسخ دهند. همچنين رفتار كينه ورزي در كودك شكل مي گيرد و باعث مي شود كه كودك فكر انتقام به سرش بزند.

عدم اعتماد به دنياي اطراف (والدين، خواهر برادران، محيط اطراف و ...)

كودكان در سنين پايين، والدين را بخصوص مادرشان را يك تكيه گاه امن فرض مي كنند. اگر از جانب شما مورد بي مهري و تنبيه بدني قرار گيرند، به احتمال زياد با همان منطق محدود و رشد نيافته خودشان دنيا را ناامن ترين محيط ممكن مي دانند و به دنبال آن ترس ها و اضطراب هاي شديد آغاز مي شود.

مشكلات رواني- اجتماعي

آثار  تنبيهات بدني مي تواند بزرگسالي كودك را نيز در بر گيرد. افسردگي، اضطراب، فحشا و روابط جنسي خارج از چارچوب، اعتياد، خيانت، فرار از مدرسه و منزل (به دليل اعمال فشار شديد) تنها  بخشي از آثار تنبيه بدني كودك، در بزرگسالي است. محققان اعلام كردند كه تنبيه بدني در ضريب هوشي كودك نيز اثر بدي مي گذارد.

كناره گيري و گوشه گير شدن

اغلب بچه هايي كه مورد تنبيه بدني قرار مي گيرند به دليل احساس كمبود هاي خود از جمع فاصله مي گيرند. بازي هاي يك نفره و تنها را به بازي دسته جمعي ترجيح مي دهند و در نگاه كلي گوشه گير هستند.

ناتواني در ابراز عشق و محبت

اغلب كودكاني كه تنبيه بدني شده اند در روابط شان نيز مشكل دارند. اين كودكان در بزرگسالي نمي توانند با كسي يك رابطه سالم و درست داشته باشند و عشق بورزند. به علاوه اغلب در ابراز احساس دچار مشكل اند.

مشكلات خواب

كابوس هاي شبانه در كودكاني كه تنبيه بدني شده اند، بيشتر است. اغلب دچار مشكلات خواب، دير به خواب رفتن، يا دير از خواب بيدار شدن مي شوند. از علائم ديگر مشكلات خواب وقفه هاي تنفسي، دندان قروچه و حرف زدن هنگام خواب است.

ترس

معمولا تنبيه بدني در بچه ها ترس هاي گوناگوني را ايجاد مي كند. ترس از شروع يك فعاليت نو و جديد، ترس از وارد شدن به جمعي از غريبه ها، ترس از نمرات بد و تنبيهات معلم و حتي ترس از اتفاقات آينده و سرنوشتي كه در انتظار اوست، از جمله ترس هاي كودكان آسيب ديده است.

 

رفتار جايگزين براي تنبيه بدني

به جاي آنكه از تنبيه بدني استفاده كنيد پيشنهاد مي شود برخي رفتارها را در خود پرورش دهيد تا بازخورد بهتري در طولاني مدت در رفتار كودك مشاهده كنيد. 

مهارت كلامي خود را تقويت كنيد

بايد بدانيد هر چقدر رفتار كودك مخرب باشد با صحبت كردن تا حدود زيادي مي توان به بچه ياد داد كه رفتارش اشتباه است و بايد اصلاح شود. اما اگر از همان اول متوسل به زور و كتك شويد، نه تنها اثر خوبي ندارد، بلكه در دراز مدت اثرات مخرب رفتاري زيادي به دنبال خواهد داشت.

مسئوليت انجام كاري را به كودك محول كنيد

به جاي اينكه سر كودك غر بزنيد و تذكر دهيد، درست مانند يك بزرگسال به او مسئوليتي در خور توانش محول كنيد. بگذاريد كم كم ياد بگيرد روي پاي خود بايستد و اگر كاري را اشتباه انجام داد سعي كنيد آن را در حضور او اصلاح كنيد تا ياد بگيرد درست را از غلط تشخيص دهد. به جاي آن كه فورا به تنبيه متوسل شويد.

با كودك خود صميمي باشيد

سعي كنيد صميميت خود را در همه حال حفظ كنيد تا اگر رفتار غلطي انجام داد، سردي رفتار شما به خاطر رفتاراشتباهش مشهود باشد و بتواند سردي رفتار شما را تفكيك كرده و تفاوت را دريابد. آن وقت خودش خود به خود مي تواند كار درست و غلط را تشخيص دهد. با لجبازي و خشونت زياد راه به جايي نمي رود.

محيط هاي باز را براي بازي كودكان انتخاب كنيد

معمولا بچه هايي كه پر تحرك هستند، در معرض تنبيهات بدني قرار مي گيرند. والدين آنها اغلب مي گويند كه آن ها اصلا آرام و قرار ندارند و غير قابل كنترل هستند. در نتيجه اين والدين ناگهان از كوره در مي روند و كتك شان مي زنند. در حالي كه اگر محيط بازي كودك، به محيط هاي بازتري مثل پارك ها، اتاق هاي بازي كودكان، شهر بازي و... تبديل شود، نه تنها انرژي ذخيره شده در كودكان به شيوه درست تخليه مي شود، بلكه باعث مي شود كه والدين با خيال آسوده تري كودك را براي بازي آزاد بگذارند.

اغلب پدر مادر ها از اينكه كودك آن ها در محيط بسته آپارتمان جنب و جوش داشته باشد و بالا و پايين بپرد، شكايت دارند و كودك را محدود مي كنند. اما از طرفي براي كودك موقعيتي فراهم نمي كنند كه آزادانه بازي كند. كودك در سنين پايين نياز به بازي و فعاليت بيشتر دارد. بايد سعي كنيد فرصت فعاليت و بازي در محيطي كه امكان بازي دارد را براي كودكتان فراهم نماييد.

آموزش دهيد

به جاي غر زدن و يا تنبيه بدني به او آموزش دهيد كه اين رفتارت مرا آزار مي دهد. آن وقت مي بينيد كه خيلي راحت مي شود رفتار او را كنترل و اصلاح كرد.

از محروميت به جاي تنبيه بدني استفاده كنيد

اگر رفتار بدي از كودك ديديد از او بخواهيد مدتي در گوشه ديوار بايستد و به رفتارش فكر كند. در اين مدت هم از هر چيز لذت بخشي مثل اسباب بازي و خوراكي دوست داشتني اش او را محروم نماييد. اين كار كودك را به قضاوت در مورد رفتارش وامي دارد و رفتار بد او به مرور اصلاح مي شود.

 

اما تنبيه بدني كودك در خيلي مواقع موثر است!

تنبيه ممكن است باعث شود، كودك تان در ميان هم سن و سالان خود از همه بهتر و خوش رفتارتر عمل كند، مودب باشد و هيچ شيطنتي از خود بروز ندهد. اما اين رفتارهاي كودك تنها به دليل اعمال زور و فشاري است كه از سمت شما وارد شده و او مجبور به خوب بودن مي كند.

در واقع رفتارش از سر ترس است. بايد سعي كنيد كودك را طوري تربيت كنيد تا كاري را از روي ترس انجام ندهد. بلكه عواقب كارش را بداند و با آگاهي كامل از رفتار بد اجتناب كند. مهارت هاي فرزندپروري و تربيت فرزند در اثر مطالعه و شنيدن تجربه هاي ديگران ارتقا پيدا مي كنند. اما متخصصان در زمينه كودك در اثر تجربه و مطالعاتي كه در اين زمينه داشته اند بهتر مي توانند به شما ياري برسانند. روانشناسان ما در مركز هنر زندگي با ارائه خدمات مشاوره كودك شما را در اين امر راهنمايي مي كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : تنبيه بدني كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تنبيه بدني كودكان،
موضوع:
[ ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۱۸:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی