مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

حتي اگر فردي غير اجتماعي باشيد، نداشتن دوست خوب و صميمي برايتان آزار دهنده خواهد بود. شايد اصلي ترين علت احساس تنهايي نداشتن مهارت ارتباط يا توقع بالا و نادرست از دوستي هاست. همه نياز به داشتن دوستي دارند كه در مواقع مهم زندگي كنارشان باشد. داشتن كسي كه بتوانيد درباره تمام جنبه هاي زندگي با او صحبت كنيد، به سلامت روان شما كمك خواهد كرد. براي آن كه با كسي دوست شويد ابتدا بايد خود را بهتر شناخته و در صدد يافتن فرصت هايي براي ملاقات با افرادي كه يك وجه اشتراك با شما دارند باشيد. در ادامه مطلب درباره علل نداشتن دوست خوب و راه هايي براي حل اين مشكل پرداخته ايم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه نداشتن دوست خوب مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

دوست خوب كيست؟

مفهوم دوست خوب يا دوست نزديك در هر كشور و هر فرهنگي متفاوت است. دوستي در كشور ما يك مسئله مهم و پر رنگ به شمار مي آيد كه هم فوائد و هم حاشيه هاي زيادي داشته است. اما به طور كلي دوست صميمي يا دوست نزديك، كسي است كه ما مي توانيم درباره هر چيزي با او صحبت كنيم، هميشه در دسترس است و كنار او هيچ ترسي از قضاوت شدن نداريم. دوست صميمي آينه ماست و اشتباهات و ضعف هاي ما را به ما مي گويد و براي بهتر شدن ما تلاش مي كند. نكته مهم، رابطه متقابل دوستي است و يك طرفه نبودن اين احساس ضروري مي باشد.

 

چرا نمي توانيم يك دوست خوب و نزديك داشته باشيم؟

دلايل نداشتن دوست خوب ، جدايي و دوري از ديگران بسيار گسترده است و تمام ابعاد زندگي ما را دخيل مي كند. اما مهمترين دليل نداشتن دوست خوب تجربيات دوران كودكي يا سبك هاي تربيتي خانواده است. مهم ترين علل نداشتن دوست خوب به شرح زير مي باشد:

روابط خانوادگي:

مهمترين علت ناتواني در دوستيابي تربيت خانوادگي است. برخي خانواده ها روابط محدود و بسته را به فرزندان آموزش داده اند يا آنها را محتاط، محافظه كار، بي اعتماد به ديگران و غير اجتماعي بار آورده اند. در اينگونه مواقع روانشناس خانواده مي تواند با تحليل الگوهاي رفتاري و سيستم خانواده، علت را برطرف كند و به فرد كمك كند كه او فراتر از الگو هاي خانواده رفتار كند.

خجالتي بودن:

يكي از اصلي ترين دلايل نداشتن دوست خوب ناتواني در برقراري ارتباط با ديگران به دليل خجالتي بودن است. دلايل خجالتي بودن يك بحث مفصل خواهد بود اما به طور كلي اين مسئله از اعتماد به نفس پايين، احتياط و محافظه كاري بيش از حد، عدم باور به خود و ... ناشي مي شود.

مغرور بودن:

گاهي افرادي درست يا اشتباه، به ديگران نگاه از بالا دارند. غرور بيش از حد آن ها باعث مي شود ديگران را كمتر از خود ببينيد و نخواهند با نزديك شدن به آن ها سطح خود را پايين بياورند. اشتباه بودن اين نگاه كاملا مشخص بوده و باعث تنها ماندن مي شود.

اعتماد به نفس پايين:

احساس حقارت و كمتر بودن از ديگران، دقيقا مثل غرور، شما را از ديگران دور مي كند. به ديگران نزديك نمي شويد چون زشت، ضعيف، بي هنر و به طور كلي ديگران از شما خوششان نمي آيد؛ اما اين تفكر اشتباه است. هر كس در كنار معايب، مزايايي هم دارد كه مي تواند به آن ها خوشبين بوده و براي شروع دوستي به آن ها اتكا كند.

عدم احترام به تفاوت ها:

يكي ديگر از مشكلاتي كه مانع از ايجاد يك دوستي عميق مي شود؛ نپذيرفتن تفاوت هاست. اين مسئله كه انسان ها بايد با كساني نشست و برخاست كنند كه همفكر و هم عقيده آن ها هستند درست است، اما گاهي آدم هاي ارزشمندي در زندگي ما پيدا مي شوند كه بخاطر تفاوت ها، نمي توانيم به آن ها نزديك بمانيم. بايد بپذيريم كه تمام انسان ها با هم تفاوت دارند و همين تفاوت هاست كه باعث كشش و جذب آدم ها مي شود. تنها كسي كه كاملا شبيه شماست، خود شماييد. به تفاوت ها احترام بگذاريد و آن ها را بپذيريد.

توقع بالا:

گاهي توقع شما از دوستي بسيار بالاست. مثلا اين تفكر كه دوست خوب كسي است كه هر كار از او مي خواهيم انجام دهد و هر وقت مي خواهيم باشد و تمام رفتارهاي شما را بپذيرد. توقع تان را از ديگران پايين بياوريد و با ديگران به گونه اي رفتار كنيد كه دوست داريد با شما رفتار شود.

 

براي داشتن دوست خوب چيكار كنيم؟

هيچكس نيست كه در زندگي تجربه داشتن دوست را نداشته باشد يا نخواهد تجربه كند. اما اين مسئله در ابتدا نيازمند اصلاح الگوهاي رفتاري و شناختي اشتباه است. در ادامه به برخي از ويژگي هايي كه در خود بايد ايجاد كنيد، اشاره كرده ام:

دوست داشتن خود:

اگر خودتان را دوست نداشته باشيد ديگران نيز شما را دوست نخواهند داشت. بايد خودتان را تحليل كنيد، تمام ويژگي هاي مثبت و منفي خود را بدانيد و سعي در اصلاح معايب كنيد. صداقت، عامل بسيار مهمي براي پذيرش خود است. با خودتان رو راست باشيد و اشتباهاتتان را بپذيريد. به نقاط قوت خود اعتماد كنيد و آن ها را گسترش دهيد.

سازگاري را ياد بگيريد:

يكي از مهم ترين ويژگي هاي فرد سالم، سازگاري و توانايي كنار آمدن با موقعيت هاي سخت و عجيب است. اگر اين توانايي را نداشته باشيد، ممكن است با بروز كوچكترين مشكل در روابط، به پايان رابطه برسيد و دوستي خود را از دست بدهيد. مي توانيد با كمك روانشناس و مشاور، توانايي و مهارت سازگاري خود را پرورش دهيد و بدانيد در مواقع بحراني بايد چگونه رفتار كنيد.

چند بعدي باشيم:

حضور در جمع هاي مختلف باعث آشنايي با فضاها و تفكرات مختلف مي شود. شايد در جمعي، با كسي برخورد كنيد كه بسيار به نظر شما دوست داشتني باشد. سعي كنيد علايق خود را پيدا كنيد و آن ها را گسترش دهيد. حضور در مجامع ادبي، موسيقي، تئاتر، عكاسي، فلسفه و هر جمعي كه به محوريت آن علاقه داريد باعث مي شود جنبه هاي ديگر خود را بهتر بشناسيد.

لبخند بزنيد:

لبخند زدن به ديگران هنگام صحبت و آشنايي، علاوه بر اينكه اعتماد به نفس شما را بالا مي برد، باعث مي شود ديگران حس بهتري به شما داشته باشند. سعي كنيد هرگز در ارتباطات اوليه بي احترامي نكنيد، الفاظ ركيك استفاده نكنيد، تفاوت ها را مسخره نكنيد و اعتماد طرف مقابل را جلب كنيد. 

وقت خود را پر كنيد:

سعي كنيد زمان خود را پر كنيد. فعاليت هاي مختلف انجام دهيد و به سمت علايق خود برويد. وقتي احساس مفيد بودن كنيد و مشغله داشته باشيد، نياز شديد و بيمارگون به داشتن دوست كمتر مي شود؛ در نتيجه در آشنايي هاي و روابط خود، كمتر اشتباه رفتار كنيد. سعي كنيد بيش از حد، مخصوصا در روزهاي اول، با فرد مقابل ارتباط برقرار نكنيد تا اعتماد او خدشه دار نشود و حس نكند شما قرار بر مزاحمت داريد.

 

سخن آخر

به طور كلي، بسياري از مشكلات ما در نداشتن دوست خوب به خودمان بر مي گردد. خيلي از ما تكليفمان با خودمان روشن نيست و نمي دانيم چه مي خواهيم. خود شناسي و خودكاوي، به شما كمك مي كند كه خودتان، علايقتان، طرز فكرتان و توقعتان از يك دوست را كشف كنيد و اگر هم روابط محدودي داريد، با انسان هاي درستِ زندگي خود آشنا شويد و دوستي هاي صميمي تر و عميق تري را تجربه كنيد.

احساس تنهايي و نداشتن يك همراه شايد برايتان ناراحت كننده باشد، براي درك تنهايي خود كمي وقت بگذاريد و ببينيد اين تنهايي از كجا سر چشمه مي گيرد. شما مي توانيد به يك مشاور مراجعه كرده و از او براي خود شناسي، يافتن علل تنهايي و ارتقاي مهارت هاي ارتباطي خود كمك بگيريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه نداشتن دوست خوب مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :  چرا دوست خوب و صميمي ندارم؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دوست خوب،
موضوع:
[ ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۲۲:۰۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی