مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ممكن است شما بارها علي رغم ميلتان و تنها به خاطر رودربايستي خود را ملزم كرده ايد كه از كودك همسايه براي ساعاتي مراقبت كنيد، يا كليد ويلاي شمالتان را به دوستي دهيد، يا به جاي همكارتون شيفت شب بايستيد. اين موقعيت ها و زمينه هاي مشابه احساسات ناخوشايندي براي شما ايجاد مي كند كه در بلند مدت مي تواند به عزت نفس شما لطمه بزند. به علاوه هزينه هاي مالي و رواني زيادي را براي شما ايجاد مي كند. شايد سخت ترين كار اين باشد كه بخواهيد به يك دوست يا آشنا نه بگوييد. نه گفتن و شناسايي موقعيت هايي كه نيازي به رودربايستي ندارد، به شما كمك مي كند تا در روابطتان هم خود و هم طرف مقابلتان حس بهتري داشته باشد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه روابط و بيان خواسته ها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

تكنيك هاي مقابله با رودربايستي

يكي از مهارت هايي كه براي حفظ روابط لازم و ضروري است، دانستن و مجهز بودن به تكنيك هاي رهايي از رودربايستياست. اين تكنيك ها را تحت عنوان جرات ورزي يا قاطعيت هم مي شناسيم تنها تفاوتشان زمينه هاي به كارگيري آن هاست. اين كه در فضاهاي رسمي چگونه نه بگوييد يا اينكه در موقعيت هاي غير رسمي و دوستانه چگونه نه بگوييد هر يك از قوانيني پيروي مي كند كه دانستنش به ساخت يك زندگي رضايتمندانه تر كمك مي كند.

 

چگونه رودربايستي بر روابط شما تاثير مي گذارد؟

گاهي رفتارهايي در اثر تكرار تبديل به يك عادت و يا وظيفه مي شوند، به عبارتي ديگر ممكن است در ابتدا قبول شرايطي به عنوان يك لطف در نظر گرفته شود اما پس از مدتي قبول نكردن منجر به بحث و ناراحتي مي شود.

اما در مواردي ديگر براي مثال با قبول كردن مسئوليت هاي يك همكار با تمجيد روبرو شده ايد، به اين صورت ياد مي گيريد كه براي دريافت تاييد و پذيرش سايرين فقط كافي است كه ديگران را مهم تر از خود بدانيد و هر بار كه از شما چيزي خواستند آن را برآورده كنيد. اين گونه مي شود كه مطيع بودن روشي براي جلب نظرات مثبت ديگران مي شود.

ممكن است وقتي از شما بخواهند كه تمامي مصائبي را كه در اين راه متحمل شده ايد به خاطر بياوريد و براي اين كه ديگر تكرار نشوند رفتار ديگري اتخاذ كنيد در نظر اول برايتان غيرممكن بيايد. مثلا نه گفتن را با بي ادبي و زشت بودن عمل مترادف بدانيد. اما بايد بدانيد تغيير رفتار به يكباره رخ نداده و براي رسيدن به يك رفتار جديد بايد تمرين داشته باشيد.

اصول قاطعيت در فضاهاي غير رسمي

قاطعيت در موقعيت ها به شما كمك مي كند تا بتوانيد در مقابل خواسته هاي ديگران سر فرود نياورده و خواسته خودتان را اولويت قرار دهيد. برخي از اصول قاطعيت در موقعيتي كه ممكن است رودربايستي نماييد، شامل موارد زير مي شوند:

  • به اندازه پاسخ داده و با زبان بدن خود همراه شويد.
  • دليل تان را صادقانه بگوييد و با اصرار طرف مقابل آن را عوض نكنيد.
  • تصميم نهايي خود را بيان كرده و از دادن اميد اجتناب كنيد.
  • بعد از سه بار درخواست مجدد حس هاي مثبت را با شيوه هاي ديگر بيان كنيد.
  • اگر توهيني شد، به آن اهيمت ندهيد و تصميم خود را با زبان مودبانه تكرار كنيد.

فن TA براي بيان قاطعيت

براي مقابله با خواسته هاي نابجاي ديگران مي توانيد از فن TA نيز استفاده كنيد. در اين روش شما مي توانيد با استفاده از 3 مرحله زير از خواسته هاي خود محافظت كنيد.

  1. وقفه ايجاد كنيد.
  2. پيامدها را بيان كنيد.
  3. موضوع را تغيير دهيد.

مثال: وقتي دوستتون مي خواهد ماشين شما را قرض بگيرد:

  1. من  ممنونم كه اينقدر با من احساس صميميت مي كني
  2. من ماشين را براي انجام كارهاي اداري احتياج دارم
  3. نمي توانم آن را به تو قرض بدهم
  4. (اگر بيشتر اصرار كرد) اين خوشحالم مي كنه كه اينقدر با من احساس راحتي داري
  5. (اگر گفت تو خيلي خسيسي) بله حق با توئه
  6. به نظرت درسته كه كارهاي اداري من باقي بمونه چون تو با ماشينم رفتي شمال
  7. (اگر همچنان اصرار ورزيد اين بار با تن صدايي كمي بلندتر بگوييد) چند بار خدمتتان عرض كردم نمي توانم
  8. (اگر گفت خيلي نامردي) بله من نامردم
  9. اگر تو جاي من بودي حاضر مي شدي به خاطر سفر دوستت كارات باقي بمونه؟
  10. (اگر اصرار ادامه داشت و زير بار نرفت و لحنش را تند كرد) فكر مي كنم تو الان در موقعيت صحبت كردن نيستي
  11. اگر ماشين را به تو بدم و توي مسير تصادف كني خودت پاسخگو مي شوي؟
  12. خوب از مامانت اينا بگو حالشون خوبه؟

 

نكات مهم براي مقابله با رودربايستي

در بسياري از شرايط ماندن بر سر تصميم و نه گفتن كار دشواري مي شود، اما با تمرين مي توانيد مهارت خود را بيشتر كرده و راحت تر با اين شرايط برخورد داشته باشيد. براي اين منظور نكات زير را فراموش نكنيد:

  • نگذاريد اصرار او نظر شما را عوض كند.
  • دليل ابتدايي كه مطرح مي كنيد راعوض نكنيد.
  • فقط درصد كمي از نزديكان هستند كه نياز هست تا مرحله آخر با آن ها پيش رويد اغلب تا مرحله 3-4 عقب نشيني مي كنند.
  • جملاتي كه بار تعارف دارند را تكرار نكنيد.
  • قاطعيت را از افراد غريبه تر شروع كنيد تا نسبت به آشنايان هم تواناتر شويد.

 

جمع بندي

اعمال موارد گفته شده به تنهايي ممكن است به طور كامل قابل انجام نباشد. در اين مسير از يك دوست درخواست كنيد تا بتواند به شما براي ماندن بر سر تصميماتتان كمك كند. به ياد داشته باشيد در ابتداي مسير احتمال دلخوري و ناراحتي ها زياد خواهد بود؛ اما بعد از مدتي تنها كساني كه واقعا به دنبال ارتباط با شما هستند، در كنارتان مي مانند. همان افرادي كه موجب خوشحالي شما شده و به سلامتي شما اهميت مي دهند. اما چون احتمالا تمامي روابطتان بر اساس رودربايستياست، كمك گرفتن از يك فردي كه شما را درك كرده و راه هايي براي تغيير اين شرايط بداند مفيد خواهد بود. روانشناسان با مطالعه و آگاهي در زمينه هاي شناختي بهتر مي توانند شما را براي رسيدن به اهدافتان راهنمايي كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه روابط و بيان خواسته ها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :  چگونه از تله رودربايستي رها شويم؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رودربايستي،
موضوع:
[ ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۴۰:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی