مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

حسادت فرزند اول به فرزند تازه متولد شده دغدغه بسيار مهمي براي زوج هاست، تا جايي كه نگراني از اين احساس باعث مي شود از داشتن فرزند جديد منصرف شوند. رفتارهايي كه والدين در مقابل حسادت فرزند اول نشان مي دهند مي تواند بسيار آسيب زا باشد. بايد بدانيد كه حسادت، طبيعي ترين حس فرزند اول به نوزاد تازه است و او به دليل از بين رفتن جايگاه قدرت و توجه خود، قطعا اين رفتار را خواهد داشت. شما با آگاهي از علل حسادت فرزند اول خود و نحوه برخورد مناسب با او مي توانيد مانع از ريشه دواندن اين حس در شخصيت كودكتان شويد. اشتباهات ساده شما مي تواند حسادت فرزند اول را بيشتر كند. در اين مطلب به طور مفصل راه هايي براي كنترل حسادت فرزند اول و آموزش رفتار درست به او را بيان كرده ايم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه حسادت فرزند اول به فرزند جديد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

نشانه هاي حسادت فرزند اول چيست؟

آگاهي از اينكه حسادت يك امر طبيعي در كودكان است باعث مي شود خانواده ها با آرامش بيشتري نسبت به اين موضوع برخورد كنند. كودك اول زماني كه محبت والدين به فرزند تازه را مي بيند ممكن است بي قراري كرده و بي دليل گريه كند. بي توجهي مي تواند باعث شب ادراري و بيدار شدن زياد هنگام خواب شود. محبت فرزند اول به نوزاد تازه معمولا اغراق شده و با خشونت است. او را بغل مي كند و شديدا فشار مي دهد. روي او مي خوابد و حس متناقضي از آسيب زدن و ابراز علاقه نشان مي دهد. به وسايل منزل يا اسباب بازي هاي خودش آسيب مي زند و پرخاشگر و منزوي مي شود.

 

حسادت فرزند اول به چه دليل اتفاق مي افتد؟

معمولا والدين از تولد فرزند اول خوشحالند و وقت و توجه زيادي را صرف اين بچه تازه مي كنند. فرزندان اول در هر حالتي، مورد توجه فوري و تقسيم نشده والدين قرار مي گيرند. نكته مثبت اين اتفاق اين است كه حس اعتماد به نفس به آنها القا مي شود اما مي تواند باعث شود آنها انحصار طلب، ارباب منش و حتي پرتوقع بار بيايند.

تقسيم قدرت و توجه:

فرزندان اول در زماني مزاياي قدرت را چشيده اند و تمام توجه و قدرت والدين و حتي اطرافيان را كسب كرده اند، بنابراين با ورود يك فرزند ديگر، آنها جايگاه خود را در خطر ديده و احساس شكست مي كنند. اين احساس از دست دادن قدرت و توجه، در تمام فرزندان اول اتفاق مي افتد و لازم است والدين آگاه باشند و تعادل را برقرار كنند. 

آزمون و خطا در تربيت:

به دليل بي تجربه بودن والدين، معمولا فرزند اول با آزمون و خطاي والدين بزرگ مي شود. بنابراين وقتي او شرايط تسلط شما را نسبت به تربيت فرزند جديد مي بيند، احساس بدي به او دست مي دهد.

مرزهاي فرزند بزرگ رعايت نشده:

ممكن است فرزند جديد به هر نحوي وارد مرزهاي فرزند بزرگ شود. لباس هاي او، اسباب بازي هاي او و هر چيزي كه مال اوست، براي فرزند بزرگ حيثيتي است و ممكن است به اين اتفاق اعتراض كند و باعث ايجاد ناراحتي شود. اعتراض او را بپذيرد و تا حد امكان بدون اجازه فرزند بزرگ، چيزي از اموال او را به نوزاد تازه ندهيد و سعي كنيد عدالت و برابري را رعايت كنيد.

 

سن مناسب فرزند اول براي ورود فرزند جديد

مناسب ترين اختلاف براي فرزندان اول و دوم، حداقل سه سال و بهترين آن 5 تا 7 سال است. به دليل اينكه فرزند اول به پختگي و درك لازم نسبت به يك فرزند ديگر رسيده و راحت تر مي توان با او درباره لزوم حضور يك خواهر يا برادر صحبت كرد. فراموش نكنيد كه قبل از اقدام به بارداري مجدد، با تك فرزند خود صحبت كنيد و از مزاياي حضور يك نوزاد جديد صحبت كنيد و سعي كرده تا او را مشتاق و قانع نماييد.

 

راه هاي كاهش حسادت فرزند اول

فرزند دوم همبازي جديد براي فرزند اول:

به كودكتان بگوييد چقدر حضور يك نوزاد جديد سرگرم كننده است و چقدر مي تواند با او بازي كند. او در ابتداي تولد نوزاد جديد ممكن است باور نكند كه يك كودك كوچك و قرمز رنگ چگونه مي تواند سرگرم كننده باشد. شما لازم است ناتواني نوزاد جديد را به فرزند اول بگوييد و بازي هايي كه مي تواند با او بكند را توضيح دهيد.

از آسيب پيشگيري كنيد:

اولين هدف شما محافظت از نوزاد جديد و سپس آموزش فرزند بزرگتر درباره اينكه چگونه بايد با خواهر يا برادرش رفتار كند، مي باشد. بايد نحوه بازي كردن با كودك جديد را به او آموزش دهيد، با او صحبت كنيد، او را راهنمايي كرده و تشويق كنيد. دقت كنيد تا زماني كه از آسيب زا نبودن حسادت فرزند اول مطمئن نشديد، آن دو را با هم تنها نگذاريد. حسادت فرزند اولمي تواند او را وادار به كاري جبران ناپذير بكند، محافظت از آن ها حتي در مقابل احساساتشان بر عهده شماست.

مسائل پزشكي خود را توضيح دهيد:

ممكن است فرزند اول از مراجعه پر تعداد شما به پزشك در دوران بارداري بترسد و نگران بشود و حس خشم و نگراني نسبت به فرزند در شكم شما داشته باشد. لازم است توضيح دهيد كه چرا به پزشك مراجعه مي كنيد. عكس هاي سونوگرافي را به او نشان داده و راجع به فرزند جديد رويا پردازي كنيد. 

فرزند دوم را بهانه نكنيد:

از جملاتي مثل "سر و صدا نكن تا نوزاد بيدار نشود"، "نمي توانيم بازي كنيم و نمي توانيم به پارك برويم چون نوزاد خواب است" و ... پرهيز كنيد. سعي كنيد دلايل ديگري براي قانع كردن فرزند اول پيدا كنيد. مثلا "الان دستم بند است يا بايد صبر كني تا بعد از ناهار به پارك برويم".

هرگز با جملاتي مثل "تو از نوزاد جديد بدت مي آيد" يا "تو خواهر يا برادر بدي هستي كه نوزاد را اذيت مي كني" يا "تو دوست داري او آسيب ببيند" كودك بزرگ را تحريك نكنيد. به او توضيح دهيد كه چون نوزاد است بايد مراقب او باشيد و لازم است مامان براي او هم وقت بگذارد.

از زمان هاي خالي براي فرزند اول استفاده كنيد:

وقتي نوزاد خواب است سعي كنيد تمام وقتتان را براي كودك بزرگتر بگذاريد و به او بفهمانيد كه توجه را از دست نداده. اما مهم است كه حتي اگر نوزاد بيدار است نيز با كودك بزرگ بازي كنيد. در كل زمان بيشتري را براي كودك اول بگذاريد. عشق و ابراز علاقه به فرزند اول را افزايش دهيد. بايد براي او زمان بگذاريد و از يك كودك توقع درك منطقي نداشته باشيد.

به فرزند اول مسئوليت دهيد اما توقعتان را بالا نبريد:

از فرزند بزرگ توقع زيادي نداشته باشيد و انتظارات را بالا نبريد. او نيز كودك است و توانايي استدلال و درك منطقي شرايط را ندارد. در زمان اشتباهات كودك، جمله تو بزرگتري را بكار نبريد. در رسيدگي و انجام كارهاي نوزاد از فرزند اول كمك بخواهيد و اجازه دهيد جايگاه مهمي در خانواده داشته باشد. به اين صورت مسئوليت پذيري كودك نيز تقويت مي شود.

پرهيز از مقايسه:

هرگز آن ها را باهم مقايسه نكنيد. در خوابيدن، در غذا خوردن در سروصدا كردن يا در مورد وزن هيچ كدام جايز نيست. كودك اول اين مسائل را به چشم انتقاد نگاه مي كند.

كنترل بيش از حد ممنوع:

بيش از حد فرزند بزرگ را كنترل نكنيد. قوانين سخت گيرانه، مخصوصا بدون توضيح دليل، باعث افزايش حسادت فرزند اولمي شود. اعتماد به نفس او را با انتقاد و سخت گيري از بين نبريد.

 

سخن آخر:

تربيت فرزند مسئله بسيار پيچيده ايست. بسياري از آسيب هاي دوران بزرگسالي، ناشي از اتفاقات دوران كودكي مي باشد. شايد فكر كنيد نحوه تربيت دو يا سه فرزند را بلديد و همانطور كه ديگران به شما مي گويند، داريد درست عمل مي كنيد. اما يك اشتباه در تربيت، نه تنها خود فرزند، بلكه نسل آينده اي كه تحت تاثير فرزند شما هستند آسيب مي بينند. بنابراينتربيت فرزند آن هم در شرايط اجتماعي امروزي، نيازمند آگاهي، انعطاف، دانش و همراهي يك متخصص است. ارتباط با يك مركزي كه خدمات مشاوره كودك ارائه مي دهد مي تواند در تمامي مراحل رشد شناختي كودك تان از آن بهره ببريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه حسادت فرزند اول به فرزند جديد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :  حسادت فرزند اول | نشانه ها، علل و راه هاي كاهش حسادت فرزند اول

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حسادت فرزند اول،
موضوع:
[ ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۲۶:۲۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی