مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

يكي از رويكردهايي كه در سال هاي اخير در زمينه هاي مختلف به دليل خاصيت پيش گيرانه آن با استقبال مواجه شده رويكرد واقعيت درماني است. اين رويكرد توسط ويليام گلاسر در سال 1960 مطرح شد و در پاسخ به بخش هايي كه ساير رويكردها مثل روانكاي قادر به پوشش دادن آن نبود مورد استفاده قرار مي گيرد. در حقيقت واقعيت درماني بر حل مسئله و تصميم گيري بهتر براي رسيدن به اهداف تمركز دارد. تفاوت اصلي واقعيت درماني با رويكردهايي چون روانكاوي، تمركز آن بر زمان حال به جاي گذشته است.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب يك درمان مناسب مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

واقعيت درماني

دو هسته اصلي واقعيت درماني مسئوليت و انتخاب است. اين رويكرد به زمان حال بيشتر از گذشته اهميت مي دهد.خودآگاهي را به ناخودآگاهي ارجح مي داند. بيماري را يك فرايند فرار از مسئوليت مي داند و به اهميت بالا بردن بينش براي تغيير رفتار تكيه مي كند. واقعيت درماني يك شيوه درماني فرايند محور و راه حل مدار است. اهداف واقعيت درمانيعبارتند از:

  • جايگزين كردن انتخاب هاي موثر به جاي انتخاب هاي ناموثر
  • تبديل سبك زندگي رضايتمند به جاي زندگي غيررضايتمند

 

تئوري انتخاب

گلاسر واقعيت درماني را بر مبناي تئوري انتخاب بنا كرد. تئوري انتخاب در محتواي خود فلسفه كنترل بيروني را به چالش مي كشيد و در مورد انتخاب فاعل بودن به جاي مفعول بودن سخن مي گفت. او تئوري انتخاب را در واقع روانشناسي كنترل دروني مي‌‌نامد؛ به همين منظور روانشناسي كنترل بيروني را با بنيان‌هاي زير توضيح مي‌‌دهد:

1. منشا تمام رفتارهاي ما محرك‌هاي بيروني مي‌‌باشد و ما مي‌‌توانيم از طريق آن ديگران را تغيير داده و يا كنترل كنيم.

2. ديگران قادرند افكار، احساسات و اعمال ما را تعيين كرده و ما نيز مي‌‌توانيم افكار، احساسات و اعمال آن‌ها را تغيير دهيم.

3. ما وظيفه داريم ديگران را مجبور كنيم تا از قواعد ما پيروي كنند و درصورت مقاومت حق داريم از تنبيه و در صورت موافقت از تشويق و پاداش استفاده نماييم.

از ديدگاه گلاسر انسان‌ها اكثرا از تلاش براي كنترل بيروني استفاده مي كنند و خيلي از افراد به نوعي يا در معرض كنترل بيروني قرار دارند و يا در حال تلاش براي رهايي از اين كنترل و رساندن خود به جايگاهي كه خودشان بتوانند ديگران را تحت كنترل در آورند هستند و به همين دليل شادكامي ‌و احساس سعادت موضوعي دست نيافتني براي انسان به شمار مي رود.

ده اصل تئوري انتخاب:

1- تنها فردي كه مي‌‌توانيم كنترل كرده و يا تغيير بدهيم خودمان هستيم.

2- تنها چيزي كه مي‌‌توانيم به فرد ديگري بدهيم "اطلاعات" است.

3- تمام مشكلات دامنه‌دار و پايدار روان شناختي از مشكلات ارتباطي نشات مي‌‌گيرند.

4- وجود يك رابطه مشكل‌دار، همواره بخشي از زندگي كنوني ماست.

5- آن‌چه در گذشته بر ما رفته است، بر شرايط كنوني ما اثري شگرف و غيرقابل انكار دارد اما تعيين كننده زمان حال ما نبوده و ما مي‌‌توانيم نيازهاي بنيادين خود را به طور مناسبي ارضا كرده و براي ارضاي آن‌ها در آينده طرح و برنامه‌ريزي انجام دهيم.

6- هر يك از ما يك جهان كيفي (دنياي مطلوب) خاص خود را در ذهن خويش به عنوان "جهان مطلوبِ" خود دارد.

7- تمام آن‌چه از ما سر مي‌‌زند "فقط يك رفتار" است.

8- تمام رفتارهاي ما از يك كليت برخوردار است كه از 4  مؤلفه (بخش) تشكيل شده است كه عبارتند از؛ فكر، احساس، فيزيولوژي (كاركرد بدن يا احساسات جسماني)، عمل. گلاسر براي بيان مفهوم رفتار از تمثيل ماشين استفاده مي‌‌كنند كه دو چرخ جلوي اين ماشين فكر و عمل و دو چرخ عقب ماشين حس و فيزيولوژي هستند.

9- تمام رفتار كلي ما انتخاب شده است. ما بر عناصر و مؤلفه‌هاي عمل و فكر به صورت مستقيم كنترل داريم و بر بخش احساسات و فيزيولوژي (احساسات جسماني) به صورت غير مستقيم، از طريق آن ‌كه چگونه فكر يا عملي را انتخاب كنيم، كنترل داريم.

10- تمام رفتار كلي ما به وسيله "فعل" يا "اسم" خاصي نام‌گذاري شده و قابل شناسايي‌اند. مثلا؛ افسردگي (اسم)، افسردگي كردن (فعل) يا ترس (اسم)، ترسيدن (فعل).

نيازهاي اصلي از منظر واقعيت درماني

اين تئوري فرايند بيمار شدن را به عدم ارضا نيازها ربط مي دهد و در اين راستا پنج نياز اوليه را مطرح مي كند:

  1. نياز به عشق و تعلق خاطر: نياز به دوست داشتن و دوست داشته شدن
  2. نياز به بقا: برآورده كردن نيازهاي اوليه مثل خوراك و پوشاك و مسكن و...
  3. نياز به آزادي: داشتن استقلال عمل و تصميم گيري
  4. نياز به قدرت: ميل به پيشرفت و برتري
  5. نياز به تفريح: ميل به لذت و يادگيري

 

چه زماني بيماري ايجاد مي شود؟

واقعيت درماني بيان مي كند كه در چهار حالت بيماري رخ مي دهد:

  • زماني كه فرد در تحقق آرزوها و توانمندي ها و نيازهايش ناكام مي ماند.
  • زماني كه فرد با واقعيت رو به رو نمي شود و سعي در مفعول كردن خود دارد.
  • زماني كه فرد از مسئوليتِ پذيرش انتخاب هايش فرار مي كند.
  • زماني كه سعي در كنترل ديگران دارد.

فرايند واقعيت درماني

گلاسر در طراحي فرايند درمان خود چهار مرحله را عنوان كرد:

  1. بررسي خواسته ها: تو چه مي خواهي؟
  2. بررسي عملكرد: براي رسيدن به خواسته هايت تا حالا چه كرده اي؟
  3. خودارزيابي: آيا كارهايي كه تا به امروز انجام داده اي ثمربخش بوده يا خير؟
  4. طرح ريزي: از چه دستورالعمل يا برنامه اي بايد پيروي كني تا به خواسته ها برسي؟

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب يك درمان مناسب مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : واقعيت درماني و تئوري انتخاب

امتیاز:
بازدید:
برچسب: واقعيت درماني،
موضوع:
[ ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۳۰:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی