مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مرگ فرزند در هر سن و سالي كه باشد سخت‌ترين تجربه براي هر پدر و مادري است. تحقيقات روان‌شناسي هم نشان مي‌دهد كه در فرهنگ ما بزرگترين عامل استرس مي‌تواند مرگ فرزند باشد كه سازگار شدن ما با اين اتفاق را سخت‌تر مي‌كند. اما اين مصيبت با همه رنج‌ها و دردهايش بايد پشت سر گذاشته شود و زندگي جريان خود را پيدا كند. در اين مقاله به نكاتي مي‌پردازديم كه مي‌تواند به والدين داغ‌ديده كمك كند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مرگ فرزند مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

چه احساسي طبيعي است

تجربه از دست دادن فرزندتان به ويژه اگر ناگهاني اتفاق بيفتد مراحلي دارد كه در هر كدام احتمالا احساس ويژه‌اي را تجربه مي‌كنيد. پس تعجب نكنيد و يا نگران نباشيد اگر احساستان به اين اتفاق مورد انتظارتان نيست يا در حال تغيير است. مراحل سوگ به طور طبيعي شامل انكار، عصبانيت، چانه‌زني، افسردگي و در نهايت پذيرش مي‌شود. اما جدا از اين مراحل ممكن است احساسات ديگري نيز تجربه كنيد.

بهت، ممكن است بعد از مرگ فرزندتان براي مدتي احساس شوكه شدن كنيد. اين حالت شبيه بي‌حسي است. در اين حالت با اين كه انكار نمي‌كنيد و باور كرده‌ايد كه عزيزي را از دست داده‌ايد؛ اما نمي‌توانيد گريه كنيد يا حتي غمگين شويد. اين حالتي طبيعي است كه ذهن شما براي محافظت از شما انتخاب كرده و پس از مدت كوتاهي رفع مي‌شود.

انكار

فرزند شما نمي‌تواند مرده باشد. حتما اشتباهي شده. شايد چندين بار اين را براي خود گفته باشيد. حتي ممكن است سايه او را در كنار در ببينيد يا صداي او را بشنويد. اما اين حالت هم واكنش طبيعي ذهن شماست كه معمولا در اين مرحله رخ مي دهد.

نشخوار ذهني

ممكن است بعد اين اتفاق به كرات سناريوهاي مختلف را مرور كنيد و با خود بگويد "چطور مي‌شد اگر..."، "اگر اون روز..." و خيلي اگرهاي ديگر كه هر چه در ذهن تكرار مي شوند، تنها غم و غصه شما را زياد مي كنند.

حسرت

بسياري از والدين مي‌گويند مدام دعا مي‌كنند تا هر چه دارند بدهند اما فقط پنج دقيقه فرزندشان را دوباره ببيند تا بگويند چقدر دوستشان دارند. 

گيجي

بعد از اين اتفاق ممكن است حافظه و آگاهي شما تا حدي مختل شود. چيزهاي كوچك را فراموش كنيد. هنگام رانندگي فراموش كنيد به كجا مي‌رفتيد. به اصطلاح روان‌شناسي ذهن شما دچار مه‌گرفتگي شده. در حقيقت بعد از اين شوك بزرگ ذهنتان بعضي از عملكردهايش مختل مي‌شود. شما عقلتان را از دست نمي‌دهيد. اين حالت پس از مدتي ترميم مي‌شود.

احساس گناه

احساس گناه مي‌تواند به هر دليلي باشد. به ياد آوردن كارهايي كه مي‌توانستيد براي نجات او انجام دهيد و انجام نداديد. غفلت‌هاي كوچك و يا حتي دلايل كاملا غير منطقي برايتان آزار دهنده مي شود. احساس شما كاملا قابل درك و طبيعي است. شايد در اين زمان به صورت غير منطقي خود را براي تمام اتفاقاتي كه براي فرزندتان افتاده مسئول بدانيد اما بايد به اتفاقاتي كه در كنترل شما هم نبوده توجه كنيد. احساس گناه شما ممكن است منبع ديگري داشته باشد. شايد تمام خاطراتتان را دوباره مرور مي‌كنيد و بابت كم‌توجهي‌ها يا برخوردي كه با فرزندتان داشته‌ايد احساس گناه مي‌كنيد.

خشم

يكي از شايع‌ترين احساساتي كه والدين، مخصوصا بعد از مرگ ناگهاني فرزندان تجربه مي‌كنند احساس خشم است. جهان ناعادلانه با شما رفتار كرده و شما از اين بي‌عدالتي عصباني هستيد. شايد همسر يا اطرافيانتان مسئوليت خود را به درستي انجام نداده‌اند به نظر شما در اين اتفاق نقش داشته‌اند. شايد به نظر شما به اندازه كافي سوگوار نيستند و برخورد ساده‌تري دارند و همه اين‌ها شما را خشمگين مي‌كند.

شما يا اطرافيان شما كه مرگ فرزندشان را تجربه كرده‌اند ممكن است تمام اين احساسات را باهم تجربه كنند و اين مسئله آن‌ها را متعجب كند و حتي باعث دور شدن اطرافيان شود. اما به ياد داشته باشيد كه تجربه همه اين احساسات طبيعي است و اگر فرايند سوگ به درستي مراحل خود را بگذراند حل مي‌شود.

 

مشاوران در جلسات گروه درماني، به والديني كه تجربه مرگ فرزند خود را دارند اين فرصت را مي دهند كه از احساسات و هيجاناتشان صحبت كنند. اعضاي گروه با در ميان گذاشتن احساساتشان به يكديگر ياد مي دهند كه چطور در مقابل ناراحتي از دست دادن فرزند خود بايستند. مهارت كنترل خشم، راه هاي دور كردن افكار منفي، مثبت انديشي و تكنيك هاي ديگري كه براي آن ها مفيد است تمرين مي شود.

 

چگونه سازگاري بهتر اتفاق مي‌افتد

والدين داغدار را دعوت به آرامش نكنيد!

بهترين راهي كه باعث مي‌شود سازگاري بعد از سوگ فرزند اتفاق بيافتد گذراندن مراحل سوگ به شكل طبيعي است. شما به عنوان اطرافيان والدين داغدار از آن‌ها نخواهيد كه به زودي درد و رنج سوگ را فراموش كنند يا احساساتشان را نشان ندهند. اجازه دهيد احساسات تخليه شود. والدين مدتي در افسردگي مي‌مانند و اطرافيان بايد در كنار آن‌ها حضور داشته باشند و ياري برسانند. بگذاريد هرچقدر مي‌خواهند گريه كنند و به صحبت‌هايشان درباره فرزندشان گوش دهيد و با آن‌ها همدلي كنيد.

به همسرتان نزديك بمانيد، او درد مشتركي با شما دارد.

اگر مي‌بينيد واكنش همسرتان و نوع ابراز احساساتش با شما متفاوت است به اين معنا نيست كه او درد و رنج كمتري نسبت به شما تحمل مي‌كند. زنان و مردان نسبت به سوگ واكنش متفاوتي دارند و معمولا زنان احساسات شديد خود را صريح‌تر ابراز مي‌كنند و به شيون و زاري مي‌پردازند، اما مردان در تنهايي غصه مي‌خورند و آرام گريه مي‌كنند و يا زمان بيشتري در بهت به سر مي‌برند. يادتان باشد همسر شما هر گونه كه به اين اتفاق واكنش نشان دهد تفاوتي نمي‌كند.

او هم پاره تنش را از دست داده و درد عميقي را مانند شما تجربه مي‌كند. همسران در اين شرايط نبايد انتظار داشته باشند كه ديگري بتواند به راحتي ذهنشان را بخواند يا نياز آن‌ها را تشخيص دهد. اگر احساس مي‌كنيد به واكنش و ارتباط خاصي نياز داريد آن را به همسرتان بگوييد و باهم براي در ميان گذاشتن احساساتتان زمان بگذاريد. پيوند بين والدين در هنگام اين داغديدگي‌ها مستحكم‌تر مي‌شود و اين پيوند نزديك مي‌تواند مهمترين راه تسلي باشد.

عشق هرگز نمي‌ميرد

اگر چه فرزند شما از دنيا رفته است اما عشق شما هرگز به او نمي‌ميرد. اگر شما بعد از مدتي سوگ را پشت سر بگذاريد و به زندگي عادي بازگرديد به اين معنا نيست كه او را فراموش كرده‌ايد. عشق شما به او هميشه باقي مي‌ماند اگر چه سوگواري شما مي‌گذرد و شما به زندگي روزمره عاديتان بازمي‌گرديد.

خانواده بمانيد

خانواده خود را حفظ كنيد و بدانيد كه فرزند از دست رفته شما هنوز و همچنان عضوي از اين خانواده است. يك سنت خانوادگي ايجاد كنيد كه به واسطه آن هر از چندگاهي خاطرات خوب خانوادگي را در كنار هم مرور كنيد. از آن جا با مرگ فرزند كل خانواده آسيب ديده اند بهتر است همه اعضاي خانواده به فكر بهبودي باشند؛ مشاوره خانواده به شما كمك مي كند تا بتوانيد مرهمي براي زخم هاي يكديگر باشيد.

 

از متخصص كمك بگيريد

گذراندن واكنش سوگ زمان دقيق و مشخصي ندارد. اين زمان مي‌تواند حدود 1 ماه باشد. اگر احساس مي‌كنيد با وجود گذشت چند ماه باز هم احساس غم شديد و افسردگي شما كاهش پيدا نكرده و همچنان مانند روزهاي اول احساس‌هاي منفي همراه با درد و رنج را تحمل مي‌كنيد. حتما با يك متخصص تماس و يا يك مشاوره روان‌شناسي دريافت كنيد. واكنش سوگ اگر بيش از اندازه طولاني شود مي‌تواند به اختلال سوگ بدل شود كه يك بيماري روان‌شناختي است و نياز به درمان دارد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مرگ فرزند مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : مرگ فرزند | كنار آمدن با سوگ فرزند 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مرگ فرزند،
موضوع:
[ ۷ دى ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۵۹:۵۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی