مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بسياري از مادر ها، مخصوصا در زايمان اول، از ترس درد زايمان طبيعي به سراغ عمل جراحي سزارين مي روند. اما بايد بدانند كه زايمان طبيعي بهترين روش براي تولد فرزند است و سلامت هر دو را تا مدت بسيار زيادي تامين مي كند. درد، طبيعي است؛ اما بر اساس تجربه مراجعين ما، تحمل درد بهتر از انجام عمل سزارين است. در ادامه اين مقاله، برخي از مزاياي زايمان طبيعي، روش هاي كاهش درد زايمان، رابطه جنسي پس از زايمان و شرايط روحي رواني زايمان طبيعي را با هم بررسي مي كنيم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه زايمان طبيعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

مزاياي زايمان طبيعي

مهم ترين مزيت زايمان طبيعي، ارتباط لمسي و عاطفي مادر و نوزاد، بلافاصله بعد از تولد است. در صورت سزارين، ممكن است مادر حتي تا چند روز از ديدن فرزندش محروم شود و نتواند نياز هاي اوليه كودك مثل شير دادن با سينه، در آغوش گرفتن و خواباندن او را انجام دهد. بر اساس تحقيقات عدم ارتباط اوليه مادر و فرزند بلافاصله پس از تولد يكي از علل آسيب رواني در بزرگسالي است. برخي ديگر از مزاياي زايمان طبيعي عبارت اند از:

  • عدم نياز به جراحي و شكافتن شكم
  • دوران نقاهت كوتاه تر پس از زايمان
  • عدم نياز به احتياط هاي فراوان پس از زايمان
  • از دست دادن خون كمتر در جريان زايمان نسبت به سزارين
  • هزينه هاي كمتر از نظر اقتصادي
  • كاهش خطرات بيهوشي مادر

 

چه زماني زايمان طبيعي نبايد انجام شود؟

به طور كلي، روند طبيعي زايمان بهتر از تمام روش هاست، اما گاهي ممكن است زايمان طبيعي براي سلامتي مادر و نوزاد خطرناك باشد، بنابراين به تشخيص پزشك، عمل سزارين انجام مي شود. برخي از عواملي كه پزشك را مجبور به انجام عمل سزارين مي كند در ادامه شرح داده شده اند.

  • بعضي بيماري ها مثل بيماري قلب، ديابت، فشار خون و اختلالات كليوي، زايمان طبيعي را خطرناك مي كند.
  • عفونت هايي مثل HIV يا هرپس تناسلي در صورت زايمان طبيعي به نوزاد منتقل خواهد شد.
  • ممكن است اندازه جنين بزرگتر از ظرفيت لگن و رحم مادر باشد، بنابراين عبور نوزاد از دهانه رحم ممكن است به هر دو نفر آسيب بزند.
  • افزايش زياد وزن مادر باعث طولاني تر شدن زايمان مي شود، بنابراين در اين شرايط سزارين ارجح است.
  • با افزايش سن مادر، عمل سزارين با احتمال بيشتري انجام مي شود.
  • اگر بند ناف دور گردن نوزاد پيچيده باشد، بلافاصه عمل سزارين انجام مي شود.

 

درد زايمان طبيعي چه ميزان است؟

معمولا به دليل بي حسي هاي موضعي هنگام زايمان، اغلب زنان توصيف روشني از درد زايمان ندارند. البته ميزان درد در هر كس مي تواند بر اساس شرايط بدني، آستانه تحمل و وضعيت نوزاد متفاوت باشد. به گفته برخي از مراجعين ما، درد زايمان چيزي شبيه درد پريود با شدت بيشتر و فاصله هاي مقطع مي باشد.

در هنگام زايمان به علت فشار نوزاد روي دهانه رحم، درد در نواحي لگن، روده ها، مثانه و واژن اتفاق مي افتد.

گرفتگي، سفت شدن عضلات، احساس تپش و ضربان هاي دردناك، احساس ضربه چاقو خوردن، سوزش در ناحيه واژن هنگام خروج سر نوزاد، درد هاي متحرك در ناحيه شكم و كمر، فشار به سيستم دفع و درد در ناحيه ران شايع ترين درد هاي هنگام زايمان طبيعي است.

 

مراحل مختلف زايمان طبيعي چگونه است؟

در مراحل اوليه دهانه رحم نازك و گشاد مي شود. درد احساس شده بيشتر شبيه گرفتگي هاي دوران قاعدگي است. در مرحله بعدي دهانه رحم تا 7 سانتي متر گشاد مي شود و درد با شدت بيشتر شروع مي شود. در اين مرحله در صورت عدم حساسيت شما به دارو هاي مسكن، از آنها براي كاهش درد استفاده مي كنند. سپس دهانه رحم به ميزان مناسب براي زايمان يعني 10 سانتي متر باز مي شود. بيشترين درد در اين مرحله است و تا حدود يك ساعت طول مي كشد. سر نوزاد از دهانه رحم بيرون آمده و مادر بايد با ايجاد فشار، سر نوزاد را در سريع ترين زمان به بيرون هدايت كند؛ چرا كه احتمال خفگي و نرسيدن اكسيژن به نوزاد وجود دارد.

پس از تولد نوزاد مقدار اندكي گرفتگي در ناحيه لگن وجود خواهد داشت و تا زمان خروج كامل جفت و ترشحات، اين احساس باقي مي ماند.

 

پيش از زايمان طبيعي مي توانم چيزي بخورم؟

فرايند زايمان طبيعي ممكن است طولاني شده و توان مادر پايين بيايد. به همين جهت در برخي از بيمارستان ها در طول زايمان اجازه مي دهند كه مادر مايعات سبكي بنوشد. معمولا براي جلوگيري از تنگي نفس و سخت شدن زايمان پيش از عمل سزارين از زنان خواسته مي شود ناشتا باشند. اما در طي زايمان طبيعي پزشك با توجه به وضعيت جسماني مادر، وعده غذايي را تعيين مي كند.

 

راه هاي كاهش درد و استرس زايمان طبيعي

در هر صورت زايمان طبيعي، كمترين صدمات را به بدن مادر وارد مي كند. درد وجود دارد اما نهايت يك يا دو ساعت ادامه خواهد داشت. برخي مراقبت ها و روش ها كه براي كاهش درد زايمان مفيد هستند در ادامه شرح داده ايم:

انتخاب محل زايمان:

اولين نكته اي كه بايد مد نظر قرار دهيد، محلي است كه قرار است زايمان در آن انجام بگيرد و ترجيحا در ماه آخر بارداري محل زندگي خود را جابجا نكنيد.

برنامه ريزي:

براي زايمان برنامه ريزي داشته باشيد. لباسي كه مي خواهيد بپوشيد، پزشك مورد نظر و هر چيزي كه لازم است را در نظر بگيريد تا در هنگام زايمان هر شوك يا تجربه جديدي را از بين ببريد و همه چيز طبق برنامه ريزي پيش برود.

تغذيه مناسب:

لازم است كه بدن مادر، انرژي لازم براي تغذيه جنين و حمل بار را داشته باشد. بنابراين برنامه تغذيه بايد كامل، مفيد، بدون هرگونه ماده مضر و كاملا زير نظر پزشك متخصص باشد.

ماساژ:

از ماه ششم به بعد هر روز با روغن زيتون ناحيه بين مقعد و واژن را ماساژ دهيد. انعطاف پذيري اين ناحيه به شما كمك مي كند كه پارگي كمتر و به فراخور آن بخيه كمتري داشته باشيد.

ورزش هاي دوران بارداري:

ورزش در دوران بارداري هم از نظر جسمي هم از نظر روحي باعث آمادگي شما براي زايمان مي شود و بدن شما را تقويت خواهد كرد. پياده روي در ماه آخر حتما در دستور كار باشد، البته اگر احتمال زايمان زودرس داريد ترجيحا از اين كار بپرهيزيد.

براي برنامه ريزي ورزش هاي مفيد حتما با پزشك خود مشورت كنيد. نشستن در وان آب گرم، ماساژ كمر، داشتن يك نفر براي مراقبت و همراهي، روابط عاشقانه با همسر، برخي شرايط جسمي و رواني موثر در كاهش درد هستند.

 

رابطه جنسي بعد از زايمان طبيعي

بسياري از مادران، به دليل اينكه نمي خواهند رابطه جنسي بعد از تولد فرزند مختل شود روش سزارين را انتخاب مي كنند. در صورتي كه زايمان طبيعي بر اساس روند طبيعي بدن زن است و طبيعتا بعد از زايمان، بدن خود را براي زندگي عادي آماده مي كند. اما لازم است برخي شرايط را مد نظر داشته باشيد.

  • ممكن است تا يك ماه بعد از زايمان، خونريزي داشته باشيد كه بايد تا متوقف شدن آن براي ارتباط جنسي صبر كنيد. چون احتمال عفونت بالا مي رود.
  • در صورت پارگي واژن و بخيه، بايد زمان كافي بري بهبودي را به خود بدهيد.
  • بايد شرايط رواني و احساسي خود را در نظر بگيريد و با همسرتان در اين زمينه به توافق برسيد. 
  • عواملي مثل شيردهي، افسردگي پس از زايمان، خستگي هاي ناشي از مراقبت از فرزند و نا آگاهي از شرايط، ممكن است ميل جنسي شما را كاهش دهد. براي برطرف كردن اين مسائل لازم است كه با روانشناس و ماما صحبت كنيد.

 

شرايط روحي و رواني دوران بارداري و زايمان:

شرايط روحي در دوران بارداري و هنگام زايمان بسيار در وضعيت زايمان شما موثر است. بسياري از مادران به دليل ترس از درد زايمان طبيعي، روش سزارين را انتخاب مي كنند كه آسيب هاي زيادي به بدنشان وارد خواهد كرد. بر طرف شدننيازهاي عاطفي زنان باردار بر روحيه آن ها تاثير مي گذارد.

مسائل روحي رواني دوران بارداري خود را با يك روانشناس در ميان بگذاريد. او به شما و دغدغه هاي شما خواهد پرداخت و به شما كمك مي كند كه استرس و اضطراب كمتري در اين دوران تجربه كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه زايمان طبيعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : هر آن چه كه بايد درباره زايمان طبيعي بدانيد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: زايمان طبيعي،
موضوع:
[ ۹ دى ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۴۲:۰۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی