مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

رفتار قاطعانه در محل كار و ديگر فضاهاي رسمي به شما كمك مي كند تا بتوانيد بدون آن كه تنشي ميان شما و همكارانتان پيش آيد، به خواسته هاي خود برسيد. شايد شما هم اين تجربه را داشته ايد كه به دليل عدم ابراز خواسته و هيجاناتتون در معذوريت هايي قرار گرفته ايد كه ديگر راه گريزي برايتان باقي نگذاشته است. شايد از خود پرسيده ايد كه چرا يك "نه " نگفتم تا اين همه دردسر را متحمل نشوم. چرا بايد اينقدر ضعيف عمل كنم؟ چرا به خاطر عدم تواناييم در نه گفتن هميشه مسئوليت هايي را به عهده مي گيرم كه به من مربوط نمي شود؟ در اين مقاله درباره اصول قاطعيت و چگونگي رسيدن به آن توضيح داده ايم. شما مي توانيد با دريافت مشاوره روانشناسي به علت هاي ريشه اي عدم قاطعيت خود پي برده و در تمام زمينه هاي زندگي خود مهارت رفتار قاطعانه را پيش ببريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه فراگيري رفتار قاطعانه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

رفتار قاطعانه يعني چه؟

رفتار قاطعانه به معناي داشتن مهارت ابراز هيجانات، عواطف و خواسته هاست به گونه اي كه منجر به آسيب زدن به ديگري نشود. اغلب ترس از طرد شدن و از دست دادن ديگران مانع از بيان خواسته ها و ابراز هيجانات مي شود. گاهي اين ترس آن قدر شديد مي شود كه در بسياري از موقعيت ها كارها و رفتارهايي انجام مي دهيد كه تنها به خاطر راضي نگه داشتن ديگران خواهد بود. 

به همين ترتيب براي راضي نگه داشتن آن ها از خود مي گذريد تا به آنچه از شما مي خواهند جامه عمل بپوشانيد. شايد اين پاداش هاي لفظي و تحسين و تمجيدهاي قلابي آن ها شما را تا مدتي راضي نگه دارد اما از يك جايي به بعد جز متوقع كردن ديگران و حس قرباني بودن چيزي برايتان باقي نمي ماند. قاطعيت به اين معناست كه  صريح و روشن خود را ابراز كنيد و اين ابراز به گونه اي باشد كه عواطف، جايگاه و مرزهاي ديگري را نشكنيد. از خود و خواسته هاي خود گفتن با در نظر گرفتن احساسات سايرين هنري است كه آن را رفتار قاطعانه مي ناميم. همچنين شما مي توانيد با مطالعه ارتباط موثر براي بهبود روابط خود نيز قدم برداريد.

چرا بايد قاطع باشيم؟

هر رفتاري كه از شما سر مي زند علاوه بر واكنشي كه در ديگران بر مي انگيزاند، تصويري نو از خود در ذهنتان نيز رقم مي زند. مهم ترين اثر قاطعيت تصويري است كه از خودتان در ذهن مي سازيد. هر چه رفتارها روشن و مبتني بر تصميم گيري هاي راسخ شما باشد و حس آزادي در بيان خواسته ها داشته باشيد؛ تصويري كه از خود مي سازيد نيز قدرتمندانه و معتمد به نفس خواهد بود. اگر هر بار در مواجه با ديگران موضع رودربايستي اختيار كنيد و از حقوق شخصي براي سايرين بگذريد يك تصوير مخدوش از خود در ذهنتان ايجاد مي كنيد.

معمولا تصاوير ضعيفي كه به دليل اتخاذ اين رفتارهاي معيوب در ذهنتان ساخته مي شود منجر به خودگويي هاي منفي مي شود. شايد مرتبا خود را به دليل ناتواني در نه گفتن و يا ابراز نكردن هيجاناتتان مورد تنبيه و توبيخ قرار دهيد كه در دراز مدت زمينه ساز اضطراب و افسردگي خواهد شد.

داشتن رفتارهاي قاطعانه در ساختن تصوير ذهني ديگران از شما نيز سهم مهمي دارد. زماني كه ديگران شما را صاحب مرزهاي روشن و تعيين شده اي بدانند كمتر در موضع آسيب و يا سوء استفاده قرار خواهيد گرفت. نتيجتا با يادگيري مهارت هاي رفتار قاطعانه هم كمتر آسيب مي زنيد و هم كمتر آسيب مي خوريد.

  

چگونه در فضاي رسمي رفتار قاطعانه داشته باشيم؟

شايد در همه موقعيت ها و زمينه ها قاطعانه برخورد نمي كنيد يعني چه آشنا و چه غريبه را در هر شرايطي مقدم بر خود مي دانيد و به آن ها نه نمي گوييد يا ممكن است فقط در موقعيت هاي خاص رفتارهايي كه فاقد جرات ورزي هست را در پي بگيريد. مثلا يكي از محيط هايي كه اغلب افراد در رودربايستي قرار مي گيرند و بلد نيستند كه چگونه از حق و حقوق خود دفاع و خواسته خود را بيان كنند، فضاهاي رسمي است. براي اين كه در اين فضاها هم نه گفته شود، هم خواسته بيان شود و هم دچار تنش هاي احتمال نشويد لازم است كه فنون مرحله به مرحله بازخورد قاطعانه در فضاهاي رسمي را بدانيد.

  1. توصيف موقعيت با زبان خبري يا وصفي: جمله خود را با  " وقتي..." شروع كنيد.
  2. بيان احساسات: " من احساس مي كنم..."
  3. خواسته هاي خود را آن گونه كه مايل هستيد رخ دهند بگوييد: " ترجيح من اينه كه ..."
  4. پيامدهاي مثبت و منفي ترجيح تان را بگوييد: " اگر ... آن گاه( اتفاق مثبت) و اگر ... آن گاه ( اتفاق منفي)

مثال؛ موقعيتي كه رئييس شما مي خواهد جمعه ها هم سركار بياييد:

  1. وقتي شما از من مي خواهيد كه جمعه ها هم سر كار باشم
  2. من احساس مي كنم كه نياز من به استراحت و گذراندن وقت با خانواده در نظر گرفته نمي شود.
  3. ترجيح من اين است كه جمعه ها جزو روزهاي تعطيل من محسوب شود
  4. اگر من جمعه ها سركار نيايم آن گاه در طي هفت روز آينده انرژي بيشتري براي انجام كارها دارم و سطح كيفي كار را بالاتر مي برم و اگر مجبور باشم كه جمعه سركار باشم قطعا تمام هفته را با خستگي و بي حوصلگي كارها را انجام مي دهم.

 

نكات پاياني

  • قاطعيت يعني مهارت توانايي ابراز خود
  • قاطعيت يعني نه بگوييد بدون آن كه مرزي شكسته شود.
  • براي اين كه در فضاهاي رسمي رفتار قاطعانه داشته باشيد؛ لازم است كه تكنيك آن را تمرين كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه فراگيري رفتار قاطعانه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : رفتار قاطعانه در فضاهاي رسمي⁩ | اصول قاطعيت

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۶ دى ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۰۸:۱۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی