مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

حتما از اين كه انگشتتان را روي كف دست نوزادتان قرار مي‌دهيد و او محكم به انگشت شما چنگ مي‌زند احساس خوبي پيدا مي‌كنيد؛ اين همان بازتاب چنگ زدن نوزاد است. چنگ زدن يكي از بازتاب‌هاي نوزادي كه به صورت يك عمل فطري بدون اراده در نوزادان وجود دارد. نوزادان در بدو تولدشان هنوز هيچ رفتار ارادي را ياد نگرفته‌اند، پس بايد به وسيله اين بازتاب‌ها با محيط برخورد كنند. پس از آن كه عضلات كودكتان باهم هماهنگ‌تر شد و او بر روي حركاتش كنترل پيدا كرد از حالت بازتابي خارج شده و به صورت ارادي در مي‌آيد. در اين مقاله به نكات مهم در مورد بازتاب چنگ زدن نوزاد و آسيب‌هاي احتمالي آن مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بازتاب هاي نوزادان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

بازتاب چيست؟

بازتاب ها پاسخ هاي حركتي غير ارادي هستند كه بدون فكر در برابر يك ضربه يا لمس اتفاق مي‌افتد. برخي بازتاب‌ها دائمي وجود دارند و بعضي ديگر مخصوص سن خاصي هستند. وجود بازتاب در سن مناسب نشانه سلامت است اما مي‌تواند وجود يك بازتاب در زمان نامناسب نشانه آسيب عصبي يا بيماري فرد باشد.

بر خلاف ديگر بازتاب‌هاي انسان كه براي هميشه وجود دارند، بازتاب‌هاي نوزادي از همان آغاز وجود دارند، اما به طور طبيعي در سال اول زندگي از بين مي‌روند. وجود بازتاب‌هاي نوزادي پس از زماني كه بايد به طور طبيعي محو شوند و يا وجود آن ها در بزرگسالي مي‌تواند نشان‌دهنده يك آسيب‌ عصبي و يا بيماري باشد. تمامي بازتاب‌هاي نوزادي در بدو تولد توسط ماما يا پزشك بررسي مي‌شود تا در صورت وجود مشكلي خاص نوزاد تحت آزمايش‌هاي ويژه قرار گيرد.

 

نحوه مشاهده بازتاب چنگ زدن نوزاد

اگر انگشتتان يا هر شيء ديگر را كف دست نوزادتان قرار دهيد او مشتش را مي‌بندد و به انگشت شما چنگ مي‌زند. اين بازتاب آنقدر قوي است كه حتي مي‌تواند وزن بدن نوزاد را تحمل كند. يعني اگر شما انگشتتان را به سمت بالا بكشيد، طوري كه فاصله آن از تخت خواب زياد شود او انگشت شما را رها نمي‌كند و بدنش از روي تخت بلند مي‌شود و مشت بسته‌شده‌اش مي‌تواند به راحتي وزن بدن را تحمل كند.

در نظر داشته باشيد كه ممكن است بدون هيچ هشدار و پيش‌بيني خاصي نوزاد دستش را باز كند. حركت معكوس اين بازتاب مي‌تواند با لمس كردن پشت يا كنار دست نوزاد ايجاد شود. همچنين ممكن است در صورت ايجاد يك صداي بلند و يا حركت شديد كه بازتاب يكه خوردن را به همراه دارد نوزاد دست خودش را باز و شيء را رها كند.

 

عملكرد چنگ زدن نوزاد

تمامي بازتاب‌هاي نوزاد داراي عملكرد حياتي براي نوزاد هستند و در طول تكامل براي بقاي انسان لازم بوده‌اند. بازتاب چنگ زدن نوزاد، عضلات را براي يادگيري مهارت‌هاي حركتي و گرفتن ارادي اشيا آماده مي‌كند.

 

سن شروع و پايان چنگ زدن نوزاد

بازتاب چنگ زدن از دوران جنيني وجود دارد و تا حدود 2 تا 4 ماهگي بايد به صورت غيرارادي وجود داشته باشد. پس از اين زمان به چنگ زدن ارادي تبديل مي شود. 

 

آسيب‌هاي بازتاب چنگ زدن نوزاد

اگر بازتاب چنگ زدن بيش از 2 تا 4 ماه باقي بماند، اين بازتاب به صورت غيرمعمول تاخير يافته و مي‌تواند ايجاد مهارت‌هاي حركتي مانند كشيدن و رها كردن و دست‌ورزي‌هاي ظريف را به تاخير بيندازد. براي گرفتن ارادي اشياء نياز است كه بازتاب چنگ زدن از بين رفته باشد. با گذاشتن انگشت در دست نوزادتان و كشيدن دستتان بازتاب را امتحان كنيد. اگر به مرور در سن مناسب به صورت ارادي مي‌تواند انگشت شما را رها كند يعني دارد براي مراحل بعدي رشد حركتي آماده مي‌شود. آگاهي از روند رشد كودك تا يك سالگي براي شناسايي نقص در كودك توسط شما ضروري است.

وجود بازتاب چنگ زدن در بزرگسالان نشانه‌اي از يك آسيب است و مي‌تواند در اثر آسيب لوب پيشاني مغز و يا نشانگان عروقي قدامي مغزي به وجود بيايد.

 

چگونه به نوزادتان كمك كنيد؟

در حدود 4هفتگي به بعد با نوزادتان بازي‌هايي را انجام دهيد تا تشويق شود انگشتانش را شل كند. بازي‌هايي مانند لي‌لي حوضك مي‌تواند به اين فرايند كمك كند. كاري كنيد كه كودكتان از وجود دست‌هايش آگاه شود. در حين بازي دست او رابا چيزهاي نرم و خز مانند قلقلك دهيد و يا دستانش را به آرامي ماساژ دهيد. تحريك حس لامسه كودك به رشد او كمك مي كند. شما مي توانيد با ماساژ نوزاد، بوسيدن، در آغوش گرفتن و شير دادن حس لامسه را به طور موثرتري تحريك كنيد. براي آن كه بتوانيد در هر مرحله از رشد نيازهاي اساسي كودك خود را به بهترين شكل و بر اساس دستاوردهاي علمي نوين بر طرف كنيد؛ با يك مشاوره كودك در ارتباط باشيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بازتاب هاي نوزادان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :  بازتاب چنگ زدن نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: چنگ زدن نوزاد،
موضوع:
[ ۱۸ دى ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۴:۲۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی