مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

نبايدها و ممنوعيت ها همگي تابو هستند، " اين كار را نبايد انجام دهي چون هيچوقت در خانواده ما كسي انجام نداده". "چون در دين ما ممنوع است". " اين عمل گناه است و تو بايد تنبيه شوي" از جملاتي هستند كه به نوعي تابو محسوب مي شوند. تابو قوانيني است كه هميشه وجود داشته و هميشه شكستن آن ها جزء دغدغه ها و مسائل مهم جامعه بوده است.تابو مفهومي است كه در عين سادگي، مي تواند شديدا پيچيده و مبهم باشد. با خواندن اين مطلب درباره تابوها بيشتر بدانيد و جواب سوالات خود را پيدا كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه محدوديت ها و تابوشكني ها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

تابو چيست؟

تابو به طور كلي به معناي ممنوعه و حرام هاست. تابوها به عقيده زيگموند فرويد، قديمي ترين و كهن ترين مجموعه قوانين بشري اند. تابوها قوانين و ممنوعياتي است كه تقريبا تمام انسان ها طبيعتا تمايل دارند كه آن ها را انجام ندهند و از آن پرهيز كنند. در فرهنگ هاي مذهبي، تابو به معناي هر چيز يا هر كسي است كه دست زدن و نزديك شدن به آن حرام است و با واژه اي مثل نجس و ناپاك با آن برخورد مي شود.

تابو اما دو معناي متضاد را در بر مي گيرد، از يك طرف مفهوم مقدس كه اجازه دست بردن در آن وجود ندارد و ديگري مفهوم اضطراب انگيز، پليد، نجس و خطرناك است.

 

ريشه تابو از كجا آمده است؟

تابو واژه ايست كه از زبان پولينزي، به معناي ممنوعه و حرام مي باشد. در اين زبان، متضاد واژه تابو، نوآ است. يعني عادي و معمولي و چيزي كه در دسترس همگان مي باشد. زيگوند فرويد، روانكاو مشهور اتريشي، در كتاب توتم و تابو نيز همين تعريف را براي تابو آورده است. او تابو را چيزي فراتر از ممنوعيت هاي اخلاقي يا مذهبي مي داند و معتقد است تابوها به خودي خود قانوني جامع و مستقل هستند.

 

چرا تابوها را نبايد انجام داد؟

شما معمولا در زندگي خود، رفتارها و افكاري را داريد كه فكر مي كنيد نبايد انجام دهيد. اين ممنوعيت ها را از والدين، مدرسه و يا از جامعه آموخته ايد و حتي ممكن است خودتان به آن رسيده باشيد. افكاري هستند كه در ذهن شما مي چرخند، اما شديدا آن ها را زننده مي دانيد. مثل روابط جنسي با نزديكان درجه يك، خيانت به همسر، شكنجه و ... .

شما تابوها را انجام نمي دهيد تا اول خودتان وجدان آسوده اي داشته باشيد و دوم اينكه از طرف جامعه تنبيه نشويد. اساس كلي تمام ممنوعيت ها بر اين است كه شما براي مقبوليت و پيشگيري از محروميت، تابوها را پنهان مي كنيد. مسئله جاييست كه شما هوس انجام تابوها را داريد و يا دائم به آن فكر مي كنيد،؛ پس تعارضي در درون ايجاد مي شود. بين گناه و لذت نمي دانيد كدام را انتخاب كنيد.

 

تابو ها، تعارض بين هوس و مقاومت

نكته اي كه در تابوها جالب است اين است كه خود انسان آن ها را وضع مي كند و خود انسان تمايل دارد كه آن قوانين وتابوهاي خود ساخته را زير پا بگذارد. بسياري از اين قوانين از باورهاي دوران خود، به خصوص انسان هاي نخستين ناشي مي شود. قوانين وضع مي شود تا بقا را تامين كند، شكستن اين قوانين گناه محسوب مي شود. اما هميشه بودند كساني كه با شكستن تابوها، به زمين، به زندان يا به گور تبعيد شدند.

 

چه چيزهايي تابو است؟

همانطور كه گفته شد تابوها مجموعه اي از قوانين و موارد ممنوعه مي باشند. در پي جريان هاي و دوره هاي تاريخ مختلف تابوهاي گوناگوني شكل گرفته است. از قدرت گرفتن كليسا تا جلوگيري از گسترش جهل و توحش. ارتباط جنسي با اعضاي خانواده. مسائل مربوط به مردگان يا توليد مثل. خوراكي ها و ... موضوعات تابوها متنوع است.

تابو با احساس گناه در ارتباط است و هرچيزي كه باعث احساس گناه شود مي تواند تابو باشد. به هرحال تابو بسيار گسترده است اما اگر بخواهيم مختصر بگوييم، چند دسته كلي دارد:

تابوهاي اخلاقي:

آن دسته از بايدها و نبايدهاي اخلاقي مثل صداقت، خيانت، عدالت، انصاف، شفقت و هر عملي كه در ذهن خيلي از انسان ها به خودي خود به عنوان عمل اشتباه شناخته مي شود. ممكن است از فرهنگي به فرهنگ ديگر متفاوت باشد اما اين مفاهيم معمولا جهان شمول است.

تابوهاي اجتماعي:

اين تابوها بيشتر مربوط به هنجارهاي فرهنگي هر جامعه و هر محيط است. اين محيط از خانواده تا كشور يا قوميت يا نژاد گسترده است. به عنوان مثال در يك خانواده، بعد از 9 شب به خانه آمدن تابو است. در يك فرهنگ مثل فرهنگ اعراب، ازدواج با پسرعمو و دختر عمو واجب است. در جايي مصرف الكل در خيابان و در جايي پوشش زنان موضوع تابو مي شود.رابطه با محارم در دوره اي از مصر باستان جزء آداب دربار به حساب مي آمد. انجام تابوهاي اجتماعي، معمولا طرد از محيط و تنبيه را در پي دارد.

تابوهاي مذهبي:

تابوهاي مذهبي، آن دسته از قوانين و ممنوعياتي است كه در هر دين و آييني وجود دارد و مردم خود را به انجام ندادن آن توصيه مي كنند. همجنس گرايي در مسيحيت يا اسلام، مصرف خوراكي هاي ممنوعه، محدوديت ها و قوانين ازدواج، عدم ارتباط با نامحرم در اسلام، عدم ازدواج با نزديكان در مسيحيت و ... برخي از تابوهايي است كه در اديان مختلف وجود دارد.

تابوهاي قانوني:

تابوهاي قانوني، همان مسائلي است كه امروزه در صورت زير پا گذاشتن آن ها برخورد قضايي صورت مي گيرد. دزدي، درگيري و آسيب رساندن به ديگران، كلاهبرداري و ... از جمله اين دست از تابوها مي باشد.

 

تابوشكني و تابو در دنياي امروز:

تعريف قديمي تابو با تعريف امروزي آن متفاوت است. در گذشته بيشتر ناشي از باورهاي مذهبي و اعتقادي بوده است اما امروزه تابو اغلب براي توصيف چيزهاييست كه به لحاظ اجتماعي غير قابل قبول يا بحث برانگيز است. برخي ازتابوها هميشگي و برخي قابل تغيير است. اين تغييرات به عنوان تابو شكني و هنجار شكني شناخته مي شود كه گاهي درست و گاهي اشتباه است. عمده اين تابوها در جامعه امروزي ما، صحبت بي پرده درباره مسائل جنسي بدون توجه به بحث بهداشتي و آموزشي آن، صحبت علني از مصرف مواد مخدر، ارتباط با جنس مخالف، نوع پوشش و ... كه در گذشتهتابو بوده است.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه محدوديت ها و تابوشكني ها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : تابو چيست ؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تابو،
موضوع:
[ ۲۸ دى ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۱۲:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی