مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

افسردگي مادر رابطه مادر با كودك را تحت تاثير قرار مي دهد، به دليل غم فراوان و رنج حاصل از افسردگي، مادر نمي تواند تعامل مثبتي با فرزند خود داشته باشد. كودك به دليل افسردگي مادر هميشه مورد غفلت واقع مي شود و  هر زمان با اشتياق به سمت مادر مي دود با بي حوصلگي پس زده مي شود؛ پس مجبور است در تنهايي خود آرام بازي كند، چون مادر انرژي كافي ندارد تا با او بازي كند و هر موقع صداي شيطنت كودك را مي شنود از او مي خواهد آرام باشد. مادر افسردهگذشته و حال كودك را به گونه اي غمگين و تاريك رقم مي زند به گونه اي كه آينده او هم تحت تاثير قرار مي گيرد. در اين مقاله به بررسي تاثيري كه افسردگي مادر در دوران كودكي فرد و زندگي بعدي او مي گذارد مي پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي مادر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

ميراث مادر افسرده از گذشته خود

هر زني براساس يك الگو از مادر دروني، فرزندش را بزرگ مي كند كه از طريق همانند سازي با مادرش آن را به دست مي آورد. اگر مادرتان در كودكي از مادر خود محبتي نديده باشد؛ برايش سخت است عشقش را به شما نشان دهد. تنهايي در كودكي تنها همدم او و يا شايد يك عروسك بوده است، احتمالا همين عروسك هم توسط والدين او پس از مدتي دور انداخته شده. عدم دريافت محبت از پدر نيز مي تواند باعث احساس طرد، دوست داشتني نبودن و پوچي از درون شود.

 

دوران كودكي با مادري افسرده

مادر افسرده رفتارها و شيطنت هاي كودك را كه متناسب با هنجارهاي رشدي او است به طور اغراق آميزي منفي ارزيابي مي كند. اين مادران به خصوص براي پسران خود، برچسب بيش فعالي، سرپيچي و پرخاشگري مي زنند و به دليل بيماري خود، قادر به تشخيص مشكلات روحي كودك خود نيستند و فكر مي كنند گوشه گيري كودك طبيعي است.

شايد به خاطر بياوريد زماني كه با علاقه سمت مادر خود مي رفتيد و مي خواستيد با او صحبت كنيد يا اتفاقات مدرسه را براي او تعريف كنيد، او زياد علاقه اي به شنيدن حرف هاي شما نداشته؛ پس به مرور زمان اين گفتگوها و تعامل ها كمتر شد و به تدريج به سمت درون گرايي سوق پيدا كرديد. از طرفي ممكن است ترس و اضطراب، به دليل احساس عدم امنيت نسبت به دنيا و عدم اعتماد به ديگران كه تحت تاثير افسردگي مادر و عدم پاسخگويي مناسب به نيازهايتان بوده، در شما شكل گرفته باشد.

 

مادر افسرده و آينده كودك

مادر افسرده نمي تواند با فرزندش دلبستگي ايمن ايجاد كند. احساس بيگانگي بين مادر و فرزند هميشه حس مي شود. هر چه افسردگي مادر شديدتر باشد و تعداد عوامل استرس زا در زندگي او بيشتر باشد يا از حمايت اجتماعي كمتري برخوردار باشد شرايط بدتر است و تاثير منفي كه بر كودك مي گذارد به مراتب بيشتر است:

بروز اختلالات رواني

كودك ممكن است حالات افسردگي مادر را تقليد كند و به مرور ياد بگيرد مثل او رفتار كند. از آن جا كه مولفه هاي لذت جويي و ابراز هيجان را در محيط خانه دريافت نمي كند، پس كمتر شادي مي كند. مادر افسرده نسبت به رفتارهاي كودك خود واكنش شديدتري نشان مي دهند و تربيت او فاقد روش هاي تشويق كودك است. تمام اين ها به نافرماني و پرخاشگري، اضطراب و افسردگي در كودك دامن مي زند، همچنين اين كودكان در بزرگسالي نيز سطوح پاييني از همدلي را نسبت به درد و رنج ديگران نشان دهند.

روابط اجتماعي آشفته

افسردگي مادر، در روابط اجتماعي و خلقيات كودك در بزرگسالي، تاثير منفي زيادي مي گذارد. به خاطر افسردگي مادرتان، نتوانستيد ارتباط و تعامل مثبتي با او داشته باشيد، پس ممكن است اين ذهنيت در شما ريشه گرفته باشد كه فردي مزاحم هستيد كه دوست داشتني نبوده و لياقت دوست داشته شدن هم نداريد. پس به تدريج به سمت انزوا كشيده مي شويد، مهارت هاي ارتباطي و تعامل با ديگران به درستي شكل نمي گيرد و عزت نفس تان را از دست مي دهيد، اعتماد كردن به ديگران برايتان سخت مي شود. ادامه اين روند باعث گوشه گيري بيشتر در شما مي شود. 

اختلال شخصيت وابسته

همان طور كه توضيح داديم مادر افسرده، حس طرد شدگي و تنهايي را در كودك تداعي مي كند. پس اگر مادرتان افسرده باشد ممكن است فردي وابسته شويد كه به هر قيمتي شده نمي خواهيد محبت ديگران به خصوص افراد خاص زندگي تان را از دست بدهيد؛ پس خودتان را ناديده مي گيريد تا ديگران را راضي نگه داريد. از طرفي چون در زندگي ناديده گرفته شديد نمي توانيد خودتان را دوست داشته باشيد يا به خودتان عشق بورزيد. شايد از نظر ديگران يك فرد آرام و مهربان هستيد ولي خودتان در درون احساس بدبختي و درماندگي مي كنيد. براي اطلاع از نشانه هاي شخصيت وابسته كليك كنيد.

 

ادامه يافتن چرخه معيوب يا شكستن آن؟

قبل از اقدام به بارداري تكليف خودتان را مشخص كنيد. با چه هدفي مي خواهيد صاحب فرزند شويد. آيا مي خواهيد رفع تكليف كنيد و صرفا وظيفه خودتان را به عنوان همسر انجام دهيد يا واقعا دوست داريد تجربه مادر بودن را تجربه كنيد. اگر مادري افسرده داشتيد؛ ممكن است دو ديدگاه متفاوت نسبت به بچه دار شدن در ذهنتان ايجاد شود:

احساس خلا عميق

ممكن است عطش شديدي براي مادر شدن داشته باشيد تا بدين طريق بتوانيد تمام تنهايي ها، محبت نديدن ها و كم و كاستي هايي كه در كودكي داشتيد، براي فرزندتان به گونه اي افراطي جبران كنيد. البته توجه داشته باشيد كه اين نگرش، ممكن است آسيب هايي براي كودكتان داشته باشد و كودكي نازپروده كه توانايي پذيرش مسئوليت ندارد و از توانايي هاي حل مسئله پايين برخوردار است تربيت كنيد. پس پيش از بچه دار شدن بهتر است با شيوه هاي فرزندپروري مناسب آشنا شويد.

ترس از مادر شدن

زخم هاي روحي نياز به التيام و درمان دارند، گذشت زمان موجب بهبودي زخم هايتان نمي شود، فقط باعث مي شود به دردي كهنه و قديمي تبديل شوند. شايد اصلا علاقه اي به مادر شدن نداشته باشيد. اگر محروميت هاي دوران كودكي باعث افسردگي تان شود مسلما زندگي براي خودتان تيره و تار است و از زندگي لذت نمي بريد چه برسد به اينكه بخواهيد نوزادي را به دنياي تاريك خود وارد كنيد. ترس از مادر شدن هميشه در وجودتان بوده چون حس مثبتي به كلمه مادر نداريد. شايد چون عشقي دريافت نكرديد الان هم نمي توانيد اين عشق را به كس ديگري بدهيد؛ پس تكاليف بچه داري برايتان لذت بخش نخواهد بود.

 

سرگردان، در درياي متلاطم زندگي

فردي كه از كودكي ناديده گرفته شده است، فكر مي كند كه محبت ديگران نيز ساختگي است چون اعتمادي به آن ها ندارد. پس به فردي خشك و انعطاف ناپذير تبديل مي شود كه هيچ چيز و هيچ كس نمي تواند او را واقعا شاد كند. شايد اگر از شما بپرسند چه چيز در دنيا واقعا شما را خوشحال مي كند جوابي براي آن نداشته باشيد يا نسبت به همه چيز بي خيال باشيد. شايد زنده باشيد ولي در واقع زندگي نمي كنيد. شما نيز خودتان را مورد بي مهري قرار مي دهيد و از خودتان مراقبت نمي كنيد و جز دست و پا زدن هاي بي هدف، هيچ تلاشي براي نجات خود نمي كنيد.

 

الان چه بايد كرد؟

اگر تجربه كودكي تان با مادري افسرده رقم خورده است، اكنون مي تواند زمان مناسبي براي تغيير باشد. گذشته خودتان را نمي توانيد تغيير دهيد ولي مي توانيد تاثير آن را در زندگي امروزتان كم كنيد و آينده اي زيباتر را تجربه كنيد. به خودتان عشق بورزيد و درجهت بهبود سبك زندگي خود قدم برداريد. قبل از اقدام به بارداري براي درمان خود اقدام كنيد و خودتان را از لذت مادر شدن محروم نكنيد. صحبت با يك روانشناس به شما كمك مي كند تا بتوانيد گره هاي ذهنيتان را كه از كودكي با شما همراه بوده اند را باز كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي مادر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : افسردگي مادر | تاثير مادر افسرده بر خانواده

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي مادر،
موضوع:
[ ۳۰ دى ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۰۳:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی