مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مرد سالاري واژه اي كه خيلي از زنان و حتي مردان نسبت به آن سوگيري دارند. مردسالاري به معناي افزايش بيش از حد قدرت و مسئوليت هاي مردان در جامعه مي باشد. اين موضوع براي مردان فشار و استرس زيادي را به همراه دارد و مي تواند منشا بسياري از مشكلات شود. از طرفي در جوامعي كه مرد سالاري رايج است زنان از قدرت بيش از حد مردانشان به ستوه آمده اند و مي خواهند با مردسالاري مبارزه كنند. در ادامه درباره مزايا و معايب مرد سالاري و راه هاي مقابله با آن صحبت خواهيم كرد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تفاوت هاي زن و مرد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منظور از مرد سالاري چيست؟

مرد سالاري يعني اعتقاد به برتر بودن جنس مرد نسبت به زنان و قرار گرفتن زنان در درجه دوم اهميت؛ جوامع و خانواده هاي مرد سالار، اكثر توجه و امكانات خود را در اختيار جنس مذكر قرار مي دهند و به فراخور آن توقعاتي بيش از توان مردان دارد. تفكر مرد سالاري مرد را قدرت اصلي خانواده، مسئول تمام تصميم گيري ها و مسئول تامين نياز هاي ديگر اعضا مي داند. براي اطلاع از مفهوم زن سالاري كليك كنيد.

 

مرد سالاري خوب است يا بد؟

اين تفكر كه مرد سالاري هميشه به نفع مردان است، تفكري اشتباه مي باشد. ممكن است خيلي از مردان در جامعه مرد سالار، نخواهند كه اين جايگاه را داشته باشند. مردسالاري از نظر ارائه امكانات و قدرت تصميم گيري شايد از نظر زنان به عنوان برتري نا عادلانه حساب شود، اما همين تفكر مردسالارانه باعث شده تا بسياري از مسئوليت ها و فشارهاي زندگي بر دوش مرد قرار بگيرد و حتي زناني كه تفكر مردسالاري را مي پذيرند باعث افزايش اين فشار ها مي شوند. فشارهاي اقتصادي براي تامين مسكن، خودرو، ازدواج، هزينه هاي جاري زندگي، پيشرفت و رفاه روز افزون خانواده، فشارهاي ناعادلانه تفكر مردسالار به روي مردان است.

تفكر مردسالارانه در وهله اول، باعث مي شود تصوير مردان شبيه يك ديو زورگو و هميشه عصباني براي زنان و يك سوپرمن و همه كاره براي خود مردان تداعي شود.

 

نشانه هاي مرد سالاري چيست؟

در وهله اول، بايد بدانيد كه تفاوت هاي جنسيتي بين مرد و زن وجود دارد. مردان نياز دارند كه قدرتمند باشند، از آنها تعريف شود و مردانگي آن ها پذيرفته شود. اين نياز عادي وقتي افراطي مي شود، تبديل به مردسالاريمي شود. نشانه هايي كه مي توان به عنوان حاكميت مردسالاري برداشت كرد به شرح زير است:

  1. استفاده از انواع خشونت عليه زنان
  2. ممانعت از ارتباط زنان با جامعه و محدود و محصور كردن آن ها در منزل
  3. عدم اجازه به داشتن استقلال نسبي براي زنان توسط مردان خانواده (شغل، درآمد، دوستان و ...)
  4. عدم پذيرش نظر زن در اداره امور
  5. بي توجهي به حقوق مادي و معنوي زن
  6. اصرار مرد براي به دوش كشيدن تمام مسئوليت ها و تحمل فشار غيرمنطقي
  7. هميشه نشانه هاي مرد سالاري به نفع مردان و عليه زنان نيست. همانطور كه گفته شد، مردسالاري مي تواند بيشتر از زنان به مردان ظلم كند.

 

علل مرد سالاري چيست؟

علت هاي گسترده شدن تفكر مرد سالارانه، دلايل مختلفي دارد، اما عمده ترين آن حمايت زنان جامعه از اين تفكر است. شايد اين تفكر براي زنان محدوديت هاي عمده اي به بار بياورد اما باعث عدم نياز زنان به فعاليت هاي بيرون از منزل و درگيري در استرس ها و فشارها مي باشد. همين دلايل براي بسياري از زنان، عامل حمايت مستقيم و غير مستقيم از مردسالاري است. برخي از علل ديگر شكل گيري مردسالاري شامل:

تربيت خانوادگي:

ممكن است مرد در خانواده و فرهنگ مردسالاري بزرگ شده باشد و جز اين راه، راه ديگري براي زندگي بلد نباشد. هم پدر مردسالار هم مادر زن سالار مي تواند به شكل الگوگيري از پدر يا انتقام از مادر، در زندگي فرد نمود پيدا كند.

اعتماد به نفس پايين:

بسياري از مردان، به دليل ضربه هاي روحي در طول زندگي، وقتي در جايگاه قدرت قرار مي گيرند، از آن سو استفاده مي كنند. لازم است در مقابل اين مردان، توانايي هاي آنها را برايشان شرح دهيد و سعي كنيد اعتماد به نفس و عزت نفس از دست رفته آنها را برگردانيد.

اثبات مرد بودن:

برخي از مردان براي اثبات مردانگي خود، به خشونت و ابراز قدرت بيش از حد روي مي آورند. مردان بايد بدانند مرد بودن، اساسا ملاكي براي برتري نيست و راه هاي ديگري براي اثبات خود وجود دارد.

 

با مرد سالاري چگونه مقابله كنيم؟

اگر مقابله با مردسالاري، به وسيله رفتارهاي قهري و خشونت آميز انجام شود، تفاوتي با تفكر متعصبانه حاضر ندارد؛ بنابراين لازم است كه زن و مرد قبل از شروع زندگي مشترك، اين مسائل را باهم مطرح كنند و بعد از ازدواج نيز به طور مسالمت آميز درباره مسائل زير با هم مباحثه كنند. در تمام اين مسير، حضور يك روانشناس و مشاور مي تواند ثمر بخش باشد.

تعريف دقيق نقش ها:

زن و مرد بايد با كمك يك روانشناس، نقش هاي خود را در زندگي بشناسند. حضور زن در اجتماع از نظر روحي به آنان براي زندگي بهتر كمك مي كند. داشتن درآمد توسط زنان و كمك به تامين مخارج زندگي و همچنين حضور مرد در كارهاي خانه، همه مي تواند اتحاد و همراهي زن و مرد را در زندگي به بار بياورد.

پايين آوردن توقعات دو طرف:

هم زنان و هم مردان بايد بدانند كه نبايد توقع بيجا از هم داشته باشند. مرد در شرايط كنوني، فشار اقتصادي زيادي را تحمل مي كند و نبايد انتظار از مردان از طرف هر دو جنس بالا باشد.

حمايت خانواده ها:

مهمترين قسمت مقابله با تفكر مردسالارانه، تربيت درست خانواده هاست. تفكيك جنسيتي بين دختر و پسر در خانه، انجام كارهاي سنگين براي پسر و كارهاي خانه براي زن و توقع زياد از پسران خانواده، باعث ايجاد تفكر تبعيض جنسيتي و مردسالاري مي شود.

خانواده ها بايد عدالت و برابري، محبت كردن، همياري و همراهي را به فرزندان خود فارغ از جنسيت آن ها آموزش دهند. بدين صورت در دوران بزرگسالي اين برابري را براي ازدواج فرزندان و در زندگي مشترك شان نيز اعمال كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مردسالاري و مقابله با آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مرد سالاري | علل و راه هاي مقابله با مرد سالاري

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ بهمن ۱۳۹۷ ] [ ۰۱:۱۸:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی