مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

بيش فعالي در بزرگسالي

اين اختلال به طور خاص مربوط به كودكان است اما حدود 4-5درصد بزرگسالان نيز مبتلا هستند. نكته مهم آن كه تمام بزرگسالاني كه مبتلا به بيش فعالي و كمبود توجه هستند، قطعا در كودكي نيز اين اختلال را داشتند. برخي از آنها در كودكي تشخيص گرفته‌اند و برخي نيز بدون تشخيص مانده و در بزرگسالي خود را نشان مي‌دهد. حدود 60 درصد كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي، در بزرگسالي نيز مبتلا هستند. اين اختلال تقريبا به طور مساوي بين زنان و مردان بزرگسال وجود دارد. براي تشخيص نشانه‌هاي اختلال بيش فعالي و كمبود توجه در كودكي كليك كنيد.

 

نشانه‌هاي بيش فعالي در بزرگسالي

در بزرگسالان مبتلا به اختلال بيش فعالي – كمبود توجه، نشانه‌هايي در برخي از زمينه‌ها وجود دارد، كه خود را به صورت مشكلاتي مثل موارد زير نشان مي‌دهند:

1- دنبال كردن يك دستور العمل خاص

2- به خاطر سپردن

3- تمركز

4- سازماندهي وظايف

اين مسائل مي‌تواند بر تمام ابعاد زندگي فرد تاثير گذاشته و مشكل ايجاد كند. افراد بزرگسال مبتلا به بيش فعالي مي‌توانند با جامعه و مردم انطباق پيدا كنند و با تاكيد بر نقاط مثبتشان و به مدد انرژي بدني بالا، به موفقيت‌هاي بزرگي برسند. نمونه آن مايكل فلپس، شناگر آمريكايي و ركورد دار كسب مدال المپيك كه اكثر آنها نيز طلا هستند.

 

چگونه بايد با بيش فعالي در بزرگسالي كنار آمد؟

مشكلاتي كه بيش فعالي براي افراد و خانواده‌هاي آنها ايجاد مي‌كند مي‌تواند بسيار آزاردهنده باشد. بيش فعالي براي خانواده‌هاي بيمار مبتلا خسته كننده و فرسايشي شده و افراد مبتلا نيز فكر مي‌كنند كه كسي آنها را درك نمي‌كند و مدام سرزنش مي‌شوند.

اما با استفاده از تكنيك‌ها و رفتارهايي، بزرگسالان مبتلا به بيش فعالي مي‌توانند كارآيي بيشتري داشته و روابط خود را اصلاح كنند. البته كه راه بسيار سخت است و حضور يك درمانگر حرفه اي مي‌تواند به شما در تعادل رفتاري كمك كند.

برخي باورهاي اشتباه مثل اينكه دارو درماني يا رواندرماني به تنهايي مي‌تواند به شما كمك كند يا اينكه تا آخر عمر درگير اختلال بيش فعالي هستيد، مي‌تواند در روند بهبود شما اختلال ايجاد كند.

 

راه هاي كنترل بيش فعالي در بزرگسالان

براي كنترل بيش فعالي در بزرگسالي با استفاده از تمرينات و تكنيك‌هايي كه در ادامه بر كاهش عوارض بيش فعالي شرح داده ايم مي‌توانيد وابستگي خود را به داروهاي مختص بيش فعالي كم كنيد. به دليل عوارض جانبي داروها درمانگر براي كنترل نشانه‌هاي بيش فعالي روش‌هاي زير را توصيه مي‌كنند.

1 – سازماندهي

ويژگي اصلي بيش فعلي و كمبود توجه، نداشتن تمركز و بهم ريختگي در فعاليت هاست. براي اينكار بايد ياد بگيريد كه وظايف را به بخش‌هاي كوچك تقسيم كرده و يك رويكرد منظم و سيستماتيك براي انجام كارها انتخاب كنيد. با استفاده از برنامه‌هاي روزانه و ماهانه همه چيز مي‌تواند منظم‌تر و قابل كنترل‌تر شود.

_ وسايل، عادات و وظايف خود را دسته بندي كنيد.

_ براي هر وسيله، جاي مخصوص مشخص كنيد.

_ مرتب از برنامه روزانه و تقويم استفاده كنيد.

_ براي يادآوري رويدادها، روي موبايل يا تقويم، علامت و هشدار بگذاريد.

_ هيچ كاري را به عقب نياندازيد و بلافاصله وظايف خود را انجام دهيد.

2 – مديريت زمان و تعهد به برنامه

مشكل مديريت زمان يكي از ابتدايي‌ترين نشانه‌هاي بيش فعالي است. سعي كنيد به تعويق انداختن كار‌ها را كم كنيد و وقتي مشغله اي داريد كارهاي بيهوده انجام ندهيد. بسياري از بزرگسالان مبتلا به بيش فعالي زمان زيادي را صرف يك كار مي‌كنند، به نحوي كه به هيچ كار ديگر نمي‌رسد. اين مسائل ممكن است شما را آزار دهد و ديگران را خسته كند. راه حل‌هاي مديريت زمان و برنامه ريزي:

مديريت زمان:

_ هميشه يك ساعت مچي داشته باشيد و از آن استفاده كنيد.

_ از تايمر استفاده كنيد و براي هر كار زمان مشخصي بگذاريد.

_ براي فكر كردن به چيزي كه نياز داريد و كارهايي كه بايد انجام دهيد زمان بيشتري بگذاريد.

_ قرارها را 15 دقيقه زودتر از چيزي كه هستند بگذاريد.

اولويت بندي داشته باشيد:

از آنجا كه مبتلايان به بيش فعالي به راحتي حواسشان از موضوعي پرت مي‌شود، براي تكميل وظايف و كارهاي خود بايد تلاش كنند. مهمترين وظيفه خود را مشخص كرده و روي آن بمانيد. فقط يك بار تصميم بگيريد و تا تمام نشدن كار از آن دست نكشيد. پروژه‌هاي بزرگ را به بخش‌هاي كوچك تقسيم كنيد و در مرحله آخر مهارت نه گفتن را بياموزيد.

3 – مديريت پول و قبوض و صورتحساب‌ها

يك چالش بزرگ براي مبتلايان به بيش فعالي و كمبود توجه، مديريت پول است. اين افراد معمولا به زمان زياد، كاغذ زياد و توجه به جزئيات نياز دارند براي همين خيلي از موسسات تمايل به كاركردن با آنها را ندارند. براي كنترل منابع مالي اقدامات زير را مي‌توانيد انجام دهيد:

_ كنترل كردن دخل و خرج به وسيله نوشتن تمام هزينه‌ها در يك ماه و حذف هزينه‌هاي غيرضروري

_ از دور زدن قوانين خود بپرهيزيد و بيش از دارايي خرج نكنيد (لقمه اندازه دهن خود برداريد).

_ يك سيستم مديريت پول ايجاد كنيد. نرم افزارهاي موبايل يا يك سررسيد تهيه كنيد.

_ براي پيشرفت‌ها به خود پاداش دهيد و براي اشتباهات، خود را تنبيه كنيد.

4 – تمركز روي شغل

براي مبتلايان به بيش فعالي ماندن در يك مكان ثابت براي ساعت‌ها و يك شغل ثابت براي مدت طولاني سخت است. بنابراين بايد خود را وارد يك چالش كنند.

_ دفتر و ميز كار خود را مرتب و سازماندهي كنيد.

_ برنامه روزانه را جلوي چشمان قرار دهيد.

_ از كد گذاري و رنگ‌هاي مختلف براي يادآوري استفاده كنيد.

_ وظايف مهم‌تر را در اولويت قرار دهيد.

_ مسائل و افرادي كه حواس شما را پرت مي‌كنند كنار بگذاريد.

_ ايده‌هايي كه به ذهنتان مي‌رسد را در جايي ياد داشت و براي بعد بگذاريد.

_ براي جلوگيري از خستگي، طبق برنامه تحرك و ورزش داشته باشيد.

5 – مديريت استرس و بهبود روحيه

تكانشگري و بي نظمي بيش فعال‌ها، ممكن است در خواب، تغذيه و زندگي روزمره اختلال ايجاد كرده و آنها را آزار دهد. بنابراين براي مديريت اين فشار‌ها بايد برخي از نكات را رعايت كرد:

_ داشتن تغذيه سالم و كافي

_ خواب كافي و منظم

_ ورزش منظم به عنوان مهمترين راهبرد كاهش استرس

_ ترك عادات ناسالم

_ از مصرف كافئين در اواخر روز خودداري كنيد.

_ تمرين‌هاي ذهن آگاهي و تمركز را به كمك يك روانشناس تهيه و انجام دهيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال بيش فعالي در بزرگسالان و نحوه درمان بيش فعالي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: چطور بيش فعالي را در بزرگسالي را كنترل كنيم؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ] [ ۰۵:۵۰:۲۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی