مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

فيلم‌هاي ترسناك چه تاثيراتي بر فرزنانمان دارد ؟

از آن جا كه كودكان درك مشخصي از واقعيت ندارند و نمي‌توانند مانند يك بزرگسال مفاهيم شناختي را تجزيه و تحليل كنند، تاثيري كه از فيلم‌هاي ترسناك مي‌بينند به مراتب بيشتر از يك فرد بزرگسال است، در ادامه به برخي از تاثيرات فيلم ترسناك براي كودكان اشاره كرده ايم:

تقليد:

كودكان هر آن چه كه در فيلم‌ها مي‌بينند را به دنياي كودكانۀ خود وارد كرده و سعي مي‌كنند از آن‌ها تقليد كنند تا به نوعي وارد دنياي بزرگ‌ترها بشوند. كودكان درست نمي‌دانند كه دنياي بزرگ‌تر‌ها به پاكي و آرامي دنياي كودكان نيست. تماشاي فيلم‌هاي ترسناك و خشونت آميز به شدت كودكان را تحريك مي‌كند تا از محتواي فيلم‌ها تقليد كرده و به خود و ديگران صدمه‌هاي غير قابل جبران وارد كنند.

اختلال در خواب و اشتها:

همانطور كه گفته شد كودكان مرز خيال و واقعيت را به سختي تشخيص مي‌دهند و زماني كه در يك فيلم صحنه‌هاي متفاوت و عجيب و ترسناك را مشاهده مي‌كنند؛ تصاوير را به زندگي واقعي خود مي‌آورند. فيلم ترسناك تا مدت‌ها فكر و ذهن او را مشغول كرده و باعث مي‌شود اشتهاء او كم شده و همچنين خواب‌هاي او نيز مغشوش شود. كابوس‌هاي شبانه كودك يا از خواب پريدن‌ها و... مي‌تواند از ديگر عواقب فيلم ترسناك باشد.

اختلال در رشد:

گاه تخيلات ترسناك يك كودك موجب استرس و اضطراب كلي در او مي‌شود. استرس و اضطراب، سيستم بدن را به حالت دفاعي درآورده و باعث مي‌شود كودك شما به جاي حركت به سمت رشد و ذخيرۀ مواد غذايي و تنظيم مناسب هيجانات؛ تنها به حل تعارضات حال حاضر بپردازد و سير رشدي او را مختل كند. در چنين شرايطي براي به جريان انداختن سير رشدي، حضور يك مشاوره براي درمان اضطراب كودك تان بسيار ضروري است.

بيش فعالي:

گاهي بدن كودك براي فرار از خيالات ترسناك و كاهش اضطراب با ايجاد فعاليت بيشتر و پرت كردن حواس، به نوعي از خود دفاع كند. در روانشناسي اين كودكان براي فرار از اضطراب كلي كه حس مي‌كنند، با استفاده از مكانيسم‌هاي دفاعي مثل بيش فعالي يا پرخاشگري و تكانشگري، دست به تخليه هيجاني خود مي‌زند و به صورت موردي خود را تسكين مي‌دهد.

شب ادراري:

شب ادراري و ماندن شب ادراري در كودكان نيز مي‌تواند از عواقب تماشاي خشونت و فيلم ترسناك در كودك شما باشد. اين شب ادراري احتمالا نشانه اي از اضطراب كلي در كودك شماست.

چاقي:

بعضي از كودكان در مقابل هيجان‌هاي خود، به خوردن پناه مي‌برند؛ بنابراين تماشاي فيلم‌هاي ترسناك با ايجاد هيجان زياد در اين كودكان، خوردن بدون كنترل را در آن‌ها افزايش مي‌دهد. طولي نمي‌كشد اين الگو در فرزند شما تقويت شده و هر بار كه با مشكلي روبرو مي‌شود، به خوردن رو مي‌آورد. در چنين شرايطي بايد براي درمان چاقي كودك اقدامي صورت بگيرد.

 

توصيه هايي به والدين

1- در انتخاب فيلم‌ها و كارتون‌هايي كه كودكانتان تماشا مي‌كنند، دقت كنيد.

2- سعي كنيد بعد از تماشاي فيلم‌ها يا حتي كارتون‌ها توضيحات مفصلي درباره مفاهيم موجود در كارتون و فيلم به كودتان بدهيد تا سير شناختي و الگو فكري مناسبي داشته باشد. در تماشاي فيلم‌هاي ترسناك اين مورد را هرگز ساده رد نكنيد.

3- متوجه باشيد بعضي از مفاهيم را لازم نيست در كودكي به كودكانتان نشان بدهيد. تماشاي اين مقوله‌ها مي‌توانند كودكي فرزندتان را خراب كنند؛ مفاهيمي مثل جنگ، خونريزي، دعوا، طلاق يا خشونت‌هاي خياباني يا...

4- اگر كودكتان صحنه اي از يك فيلم ترسناك را ديد، توضيحاتي از زندگي واقعي هنر پيشه، اينكه واقعا نمرده است و غير واقعي بودن آن مي‌تواند به فرزندتان كمك كند تا كمتر بترسد و دچار كابوس و اضطراب نشود.

5- اگر فيلم يا كارتوني براي كودكتان ترس آور است، ابتدا فيلم را متوقف كنيد و درباره آن صحبت كنيد تا اضطراب كودكتان رفع شود.

6- سن و محتوا در انتخاب يك كارتون يا فيلم براي كودك شما ملاك‌هاي مناسبي هستند كه در نظام درجه بندي استاندارد دنيا لحاظ شده است؛ بنابراين مي‌توانيد با توجه به آن‌ها فيلم و كارتون مناسب فرزندتان را انتخاب كنيد. البته بهتر است فرهنگ ايراني خود را نيز در انتخاب آن‌ها لحاظ كنيد.

7- مراقب گيشه‌ها باشيد و متوجه باشيد بعضي از فيلم‌ها به دليل پر بودن از تحريكات متفاوت مي‌توانند براي كودكتان جذاب به نظر برسد، اما تحريك بيش از حد در كودك با ايجاد اضطراب و سرعت زياد از حد محرك‌ها، قدرت فكر كردن را از فرزند شما گرفته و فقط او را ساكت مي‌كنند.

 

آيا كمي ترس براي بچه خوب نيست؟

برخي از والدين به دلايل نامشخصي مي‌خواهند با نشان دادن فيلم‌هاي ترسناك به فرزندان و كودكان خود كمي ترس را در آن‌ها جريان بدهند تا به اصطلاح رشد مناسب تري داشته باشند. هرچند كه ترس مانند اضطراب جزئي از زندگي است، اما لازم است يادآور شويم ترس و اضطراب براي كودكان در سنين رشد مضر بوده و باعث اختلال در سيستم رشدي آن‌ها مي‌شود. ترس و اضطراب به صورت معمول و مناسب براي كودكان در زندگي معمولي به ميزان مناسب به وجود مي‌آيد و لازم نيست با گذاشتن فيلم‌هاي ترسناك اين ترس و اضطراب را براي كودكان ايجاد كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه درستي پخش فيلم ترسناك براي كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 منبع: به كودكان فيلم ترسناك نشان ندهيد

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ] [ ۰۵:۴۵:۳۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی