مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

اهميت نقش پدران در تربيت فرزندان

همانطور كه گفته شد نقش پدر در تربيت فرزندان اهميت زيادي دارد، عدم حضور پدر (موثر نبودن) مي تواند به بخش هاي مختلف شخصيتي و زندگي فرزندان آسيب بزند. با اتخاذ سبك فرزندپروري مناسب از اين آسيب ها بكاهيد. در ادامه به فوائد حضور پدر اشاره كرده ايم:

رشد احساسات:

بودن پدر در كنار فرزندان بر شخصيت آن ها تاثير مي گذارد. بچه ها به صورت آگاهانه و ناآگاهانه ويژگي هاي زيادي را از پدر به ارث مي برند. به راحتي مي توانيد مشاهده كنيد فرزندان افرادي كه اجتماعي هستند بيشتر به اجتماعي بودن سوق پيدا مي كنند. نوع رفتار و نحوه صحبت شما با فرزندانتان موجب مي شود تا احساسات او تحريك شده و رشد بيابد.

پيشرفت تحصيلي و شناخت استعدادها:

زماني كه فرزندتان در كنار شما زمان مناسبي را گذرانده باشد، آمادگي بهتري در زمينه هاي تحصيلي پيدا مي كند. او براي صحبت كردن و جلب رضايت شما اهميت قائل مي شود و در نتيجه سعي مي كند موفقيت هاي بيشتري را كسب كند. همچنين در اين راستا بيشتر سعي مي كند تا توانايي هاي خود را كشف كند. معمولا اگر شما به عنوان پدر او تحصيلات يا مهارت هاي سخن وري فردي بالايي داشته باشيد، او رشد بيشتري پيدا خواهد كرد.  

ارتباط گيري مناسب و كاهش پرخاشگري:

شما به عنوان پدر خانواده يكي از مهم ترين الگوهايي هستيد كه كودك به آن نگاه مي كند و بر آن اساس رفتار مي كند. وقتي كه شما با همسرتان رابطه و ارتباط گيري مناسبي داشته باشيد، كودك مي تواند ارتباط سالم را بشناسد و در آينده با ديگران ارتباط سالم برقرار كند. وقتي شما و همسرتان حتي در زمان دعوا همچنان احترام يكديگر را نگه داريد، كودك تان مي آموزد كه احترام شما را حفظ كند و كمتر به پرخاشگري و رفتارهاي تكانشي رو بياورد.

بالا بردن اعتماد به نفس (خصوصا در دختران):

همانطور كه گفته شد پدر خانواده نقش مهمي در تربيت فرزندان خانواده دارد. زماني كه در رابطه كودك و والد اختلافاتي وجود داشته باشد، تاثيرات مخربي بر رفتار و اخلاق او مي گذارد. رابطه مثبت و سالم پدر با فرزند (خصوصا دختر) به صورت شگفت انگيزي باعث افزايش اعتماد به نفس فرزند مي شود. در صورتي كه پدر يك دختر با او محترمانه برخورد كند، اين دختر از تمام مردهاي زندگيش انتظار چنين رفتاري را دارد و براي خود شخصيت قابل احترامي را در نظر مي گيرد.

مقاومت در مقابل استرس:

ارتباط سالم و مناسب پدر با فرزند فقط بر دختران خانواده تاثير مثبت ندارد، افرادي كه رابطه مناسب تري با پدر خود دارند، در مقابل استرس توانايي هاي بهتري از خود نشان مي دهند. همچنين طبق پژوهش ها پسراني كه با پدرانشان ارتباط سالم تري دارند، در حل تعارضات و مسائل رقابتي بهتر عمل مي كنند. به بيان ديگر شما مي توانيد با ايجاد يك ارتباط سالم با فرزندتان احتمال درگير شدن او با افسردگي و ديگر ناراحتي ها را كم كنيد.

 

تفاوت رابطه‌ي پدر و پسر با رابطه‌ي پدر و دختر

هر پدري بر اساس شرايط متفاوتي كه دارد، رفتار متفاوتي از خود بروز مي دهد. منظور ما از شرايط تعداد اعضاي خانواده، سن و سال پدر يا شرايط اقتصادي و... است.

مثلا ممكن است پدر يك خانواده در سنين نوجواني دخترش سخت گير شود در حالي كه پيش از آن زياد به او سخت نمي گرفت. به دليل تفاوت ها و شرايط متفاوت نمي توان رفتارها را پيش بيني كرد؛ اما هميشه پدر سعي مي كند در مورد روابط عاطفي آينده دخترش به صورت موثر و سازنده اي نقش داشته باشد.

در رابطه پدر و پسري بيشتر زماني تعارضات شروع مي شود كه پسر در دوران نوجواني سعي مي كند مردانگي خود را ثابت كند. در اين سن معمولا صبور بودن و رفتار خردمندانه پدر را براي سازمان دهي تعارضات توصيه مي كنند تا رابطه دوستانه پدر و پسري دوباره برقرار شود. در نهايت بايد چنين گفت كه رابطه پدر با فرزندان در هر خانواده به صورت خاصي است كه نمي توان به سادگي آن را دسته بندي نمود. اما با نحوه برخورد با فرزندان در سن بلوغ از اين تعارضات بكاهيد.

 

غيبت پدر چه آسيب هايي به پيشرفت كودك وارد مي كند؟

اگر پدر به هر دليلي در تربيت فرزند دخالت نكند و نقش خود را ايفا ننمايد يا حتي كودك احساسات او را نپذيرد؛ در زندگي كودك تاثيرات خطرناك بلند مدتي مشاهده خواهد شد. البته نبود هر كدام از والدين آسيب زننده است، خصوصا اگر فوت شده باشد. در چنين شرايطي حتما از مشاوران و روانشناسان كمك بگيريد.

ناامني و پرخاشگري:

نوعي حس در كودكاني كه پدرشان حضور موثر نداشته، مشاهده مي شود كه به عنوان پذيرفته نشده، اضافي بودن يا ناامني قابل احساس است. اين افراد خشونت زياد و عصبانيت زيادي دارند كه گاه آنها را بروز مي دهند و به شخصيت هاي ضد اجتماعي يا پرخاشگر معروف مي شوند يا آن ها را فرو مي خورند و به خود صدمه مي زنند.

بي اعتمادي در ارتباط :

مشكل ديگري كه چنين كودكاني را تهديد مي كند، مشكلات عديده در ارتباط گيري و برقراري ارتباط با ديگران است. اين افراد به سختي مي توانند اطرافيان را باور كنند. در صورتي كه فرزندتان با مشكلات اين چنين درگير است، با دريافت مشاوره خانواده به حل مسائل به صورت ريشه اي بپردازيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه نقش پدر در تربيت فرزندان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : نقش پدر در تربيت فرزند

امتیاز:
بازدید:
برچسب: نقش پدر در تربيت فرزند،
موضوع:
[ ۴ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۰۴:۳۰:۱۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی