مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مراحل رشد شناختي كودك

كودكان، به صورت كاوشگران فعال و با انگيزه اي هستند كه تفكر آنها با تاثير مستقيم روي محيط رشد مي‌كند. ذهن كودك ساختارهاي روانشناسي و ذهني خود را به شكلي تشكيل و تغيير مي‌دهد كه با واقعيت‌هاي بيروني مطابقت پيدا كند.

تولد تا دو سالگي: تفكر با اعضاي بدن

كودكان از تولد تا دوسالگي با استفاده از بازتاب‌ها، رفتارهاي تصادفي و تقليد، سعي مي‌كنند ياد بگيرند و فكر كنند. در اين دوره مهارت‌هاي حركتي محدودي دارند. به مرور زمان توانايي جستجو كردن براي پيدا كردن شيئي كه پنهان شده را كسب مي‌كنند؛ اما هنوز از تفكر و استلال عاجزند و صرفا با اعضاي حسي و حركتي بدن فكر و عمل مي‌كنند.

با تقليد ياد مي‌گيرند، اوايل به مدت يك روز و سپس تا 1 ماه رفتار فرد مقابل در ذهن آنها مي‌ماند. در اواخر اين مرحله مي‌تواند خود را جاي فرد ديگري بگذارد و بازي كند. مثلا وانمود كند كه پدر يا مادر است و از رفتارهايي كه ديده براي نقش خود استفاده مي‌كند. براي اطلاع بيشتر از روند رشد كودك تا يك سالگي كليك كنيد.

2 تا 6 سالگي: عدم درك ديدگاه ديگران

كودك در اين مرحله، همچنان از تفكر و درك استدلالات عاجز است. شما هر قدر براي او استدلال منطقي بياوريد او به دليل خود محوري، آنها را درك نمي‌كند. خودمحوري يعني كودك دنيا را فقط از دريچه نگاه خويش مي‌بيند و در تشخيص ديدگاه و نظر ديگران ناتوان است. كودك در اين سن نمي‌تواند تشخيص دهد كه وقتي ظاهر يك چيز تغيير مي‌كند، ماهيت آن همان است. مثلا اگر اسباب بازي‌هاي خود را پخش زمين كند، حس مي‌كند اسباب بازي بيشتري دارد.

كودك تا 11 سالگي حرف شما را كامل نمي‌فهمد

رشد شناختي كودك از 6 تا 11 سالگي، دوره تفكر عيني كودك است؛ به اين معنا كه تفكر كودك تنها محدود به چيزهايي است كه مي‌بيند، او توانايي فرض كردن ندارد. كودكان قبل از 11 سالگي همچنان توانايي استدلال ندارند و بايد به صورت عيني، اشتباهات يا نظرات خود را به او بگوييد. مثلا كودك مي‌فهمد كه وقتي 3 تكه چوب به او مي‌دهيد، كدام بلندتر است اما اگر به او بگوييد كه در ذهنش تصور كند كه چوب الف از چوب ب و چوب ب از چوب ج بزرگتر است، نمي‌تواند اين عمليات ذهني را انجام دهد و به شما بگويد كدام بلندتر است.

بنابراين، براي مثال اگر به كودك خود بگوييد كه "طلاق من و پدرت به خاطر اين نيست كه او را دوست ندارم، فقط چون نمي‌توانم كنار اون خوشحال باشم از هم يك مدت جدا مي‌شويم". طبيعتا فرزند شما در سن دبستان توانايي تحليل اين قضايا را ندارد.

 

پيش از 11 سالگي همه چيز بايد واضح باشد!

كنايه و استعاره براي كودكان در سن دبستان مفهومي ندارد و بايد با آنها كاملا روشن، واضح و صريح صحبت كنيد. كودكان در اين سن به دليل تقويت حافظه، توانايي به خاطر سپردن مباحث را دارند، اما نمي‌توان از درك كامل آن‌ها از موضوع اطمينان داشت. كودك دبستاني، به سختي استعاره‌هاي موجود در اشعار را مي‌فهمد اما اگر همان مفهوم را با شكل به او نشان دهيد، برايش بسيار قابل فهم‌تر مي‌شود.

اما بعد از 6 سالگي، در دوره دبستان كودك توانايي درك نظر و نيازهاي ديگران را دارد و مي‌تواند علاوه بر ديد خود، ديد طرف مقابلش را نيز درك كند.

 

تفكر انتزاعي چيست و چه دوره اي ايجاد مي‌شود؟

تفكر انتزاعي يا تفكر ذهني، تقريبا از 11 سالگي به بعد شروع مي‌شود. به نوعي، دوره بلوغ، باعث رشد همه جانبه و شگفتي در عمليات شناختي كودك مي‌شود. عمليات ذهني يعني توانايي استدلال و تحليل ذهني، حتي هنگامي كه هيچ چيزي براي مشاهده وجود ندارد. كودك در اين سن مي‌تواند احتمالات را درك كند. به عنوان مثال مي‌تواند بفهمد اگر فلان كار را بكند، واكنش پدر و مادر چگونه خواهد بود.

كودك مي‌تواند از 11سالگي فرضيه بسازد و به مرحله تفكر بزرگسالي نزديك شود. يعني مي‌تواند مقدمه بچيند و از آنها نتيجه گيري كند. اين سن، سني است كه كودك مي‌تواند در تصميم گيري‌ها به والدين كمك كند و والدين مي‌توانند روي آنها حساب باز كرده و با احترام نسبت به آنها و تفكراتشان برخورد كنند. والدين با پرسيدن نظر فرزندشان به رشد و روابط ميان خود با فرزندشان كمك مي‌كنند. هر چه اين دوران بهتر سپري شود، با مشكلات كمتري در دوران بلوغ با فرزنداشان خواهند داشت. رفتار صحيح والدين در سنين بلوغ براي جلوگيري از اعتياد، افت تحصيلي، آسان‌تر شدن حل بحران هويت در نوجوان بسيار اهميت دارد.

 

رويا پردازي، آفت دوره بلوغ

در دوره بلوغ، نوجوان هنوز مانند دوران پيش از دبستان داراي تفكر خود محوري است، اما خودمحوري نوجوان به اين معنا كه او خود را مركز جهان و مركز توجه همگان مي‌داند. اين مسئله باعث مي‌شود او تفكر قهرمان سازي داشته باشد. خود را قهرماني مي‌بيند كه توانايي انجام كارهاي بزرگ دارد و تماشاگران فراواني در حال تماشاي او هستند. همين تفكر، فشارهاي رواني زيادي به نوجوان وارد مي‌كند كه ممكن است با ضعف شديد اعتماد به نفس و هويت نقص همراه شود. مخصوصا اگر در مقابل جمع، شكست و تحقير را تجربه كند.

 

وظيفه والدين چيست؟

والدين با توجه به اين ويژگي‌هاي شناختي، در سنين مختلف بايد از ميزان درك فرزندشان آگاه بوده و با توجه به توانايي‌هاي شناختي كودك با او مصاحبه كنند. شما به عنوان والد موظف هستيد تا با فرزندتان يك ارتباط موثر برقرار كنيد. زماني كه با كودكتان خارج از دركش صحبت مي‌كنيد، در واقع هيچ گونه ارتباطي با او برقرار نكرده و در او احساسي از تنهايي و ياس را ايجاد مي‌كنيد. هر چه كودك شما بزرگ‌تر مي‌شود نيازهاي رواني او نيز تغيير مي‌كند، پس شما نيز بايد در تعامل خود با او تغييراتي ايجاد كنيد.

اغلب والدين با ناديده گرفتن اين تغييرات انتظار دارند فرزندشان در دوران بلوغ درست مانند قبل، از آن‌ها پيروي كنند. در حالي كه با ادامه اين روش تربيتي با فرزندشان به تعارض مي‌رسند. شما مي‌توانيد با استفاده از تجارب والدين ديگر، مطالعه كتاب و ديگر منابع براي خود يك سبك فرزندپروري مناسب برگزينيد. اما بسياري از خانواده‌ها با وجود چنين اقداماتي، در ارتباط با فرزندشان با مشكلات عديده اي مواجه‌اند. در حالي كه مشاوره خانواده با نگاهي متخصصانه و بدون قضاوت مي‌تواند به شما در مسائل خانوادگي بهترين ياري را برساند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه رشد شناختي كودك و نوجوان و نحوه رفتار با آنها مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تغيير و تحولات شناختي كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۰۶:۰۲:۳۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی