مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اتفاقاتي كه در طول آزار جنسي اتفاق مي‌افتد

با وجود تجاوز و آزار جنسي به كودكان از هر دو جنس، در اغلب موارد تنها زنان براي درمان آزار جنسي در بزرگسالي به كلينيك‌هاي روانشناختي مراجعه مي‌كنند. بيشتر تجاوزات جنسي به پسران در سنين زير 12 سال رخ مي‌دهد، اما معمولا اين حادثه را نه گزارش مي‌دهند و نه درباره آن با كسي حرف مي‌زنند. اين در حالي است كه آسيب وارده به پسران كمتر از دختران نيست. تجربه آزار جنسي معمولا به صورت مشابهي در دوران كودكي رخ مي‌دهد، نشانه‌هايي كه اين افراد شايد در طول سال‌ها آن را تجربه كنند به شرح زير مي‌باشند:

_ در طول سال ها، چندين بار مورد آزار قرار گرفته‌اند.

_ معمولا موضوع را مخفي نگه مي‌دارند، حتي تا بزرگسالي.

_ اغلب متجاوز يك عضو خانواده يا يكي از نزديكان بوده است.

_ در طول آزار ديدن هيچ تهديد يا خشونتي ابراز نشده.

_ آزار جنسي، لزوما انجام دخول كامل نيست اما مالش اندام جنسي از زير لباس و حتي با انگشتان پا نيز اتفاق مي‌افتد و مصداق آزار است.

_ بعضي قرباني‌ها احساس لذتي كه در طول تجاوز اتفاق افتاده را زياد به ياد مي‌آورند.

_ در بيشتر موارد قرباني حداقل 5 سال سن دارد، اما 7 تا 13 سالگي بيشترين خطر از جانب تجاوزگران جنسي متوجه قربانيان مي‌باشد (اين فقط آمار است و هميشه بايد مراقبت‌ها وجود داشته باشد).

_ بسياري از كساني كه آزار مي‌بينند (نه همه) از خانواده‌هايي هستند كه در آن اعتياد، خشونت خانگي و جدايي وجود داشته است.

 

پيامدهاي كودك آزاري در بزرگسالي قرباني

از آنجا كه در اغلب موارد متجاوز يكي از نزديكان قرباني است، حس اعتماد كودك خدشه دار شده و او نمي‌تواند حتي در بزرگسالي به كسي اعتماد كند. هر چه اين فرد به كودك نزديك‌تر باشد، آسيب بيشتر خواهد بود. اكثر تجاوز‌ها بدون ابراز خشونت است، بنابراين موجب نوعي سردرگمي و احساس گناه زياد در قرباني مي‌شود.

مردان، به دليل اينكه كمتر اين موضوع را بيان مي‌كنند، احتمالا بيشتر در معرض آسيب‌هاي بزرگسالي، بخصوص در روابط زناشويي هستند. تلاش قرباني‌ها براي سركوب افكار، اجتناب، حواس پرتي و گرايش به سمت اعتياد، به دليل نياز به فراموش كردن خاطرات آزار دهنده است. اين خاطرات لزوما تجاوز جنسي از طريق دخول نمي‌باشد، بلكه سوءاستفاده جنسي به هر شكلي همين پيامدها را مي‌تواند داشته باشد.

افسردگي، احساس گناه و شرم، سرزنش كردن خود، اختلالات خوردن، نگراني‌هاي جسماني، تعارضات شناختي و روحي، تخريب اعتماد به نفس، مشكلات جنسي، مشكل در روابط و اختلال استرس پس از سانحهبرخي از اثرات روحي قربانيان آزار جنسي هستند. پيشگيري از تجاوز جنسي بهترين راه حل ممكن مي‌باشد، اما براي قربانيان حتي در بزرگسالي درمان‌هايي وجود دارد كه در ادامه مطرح كرده ايم.

 

درمان قربانيان آزار جنسي در بزرگسالي

امروزه كمك‌هاي رواندرماني و مشاوره با استفاده از مدل روابط سالم براي قربانيان آزار جنسي در دسترس است. اين درمان‌ها به مراجعان كمك مي‌كند كه روابط سالم و خالص را براي بازيابي اعتمادشان انجام دهند. مشاوره به قرباني كمك مي‌كند تا احساسات آزاردهنده را در محيطي سالم و با احساسي بهتر نسبت به خود بيان كرده و تفكرات اشتباهي كه نسبت به خود و محيطش دارد را از بين ببرد.

درمان شناختي:

درمان شناختي براي اختلال PTSD نيز بسيار موثر مي‌باشد. در قدم اول اين درمان به بررسي و يافتن ارتباط بين ارزيابي‌ها، ذهنيت‌هاي اشتباه و ناكارآمد قرباني با آسيب‌ها و احساسات منفي شديد مي‌پردازند. پس از آن كه قرباني از چگونگي كاركرد اين مسير شناختي اطلاع يافت با كمك روانشناس به اصلاح آن پرداخته و تفكر صحيح را جايگزين مي‌كند.

درمان شناختي – رفتاري:

درمان شناختي رفتاري، فرد را نقش اصلي و مهم در گسترش و حفظ پاسخ‌هاي احساسي و رفتاري به شرايط زندگي مي‌داند. در واقع فرد با تجربه مداوم احساسات آسيب زا، آن‌ها را در خود توسعه مي‌دهند. اصلاح الگوهاي ذهني و رفتاري اشتباه و انجام تكاليف شناختي و عملي، محور اصلي اين درمان است كه به قرباني كمك مي‌كند تا با بازيابي خود، از افكار آزاردهنده سانحه، كنده شده و به زندگي عادي خود ادامه دهد.

آموزش مهارت‌هاي تنظيم احساسات، آرامش و مديريت استرس، ربط دادن افكار به هم، مهارت‌هاي عاطفي و تخليه هيجاني تعدادي از مسيرهاي درماني براي قربانيان آزارهاي جنسي است كه حتما بايد زير نظر يك روانشناس پيگيري و انجام شود.

 

نكته آخر

بسياري از آسيب‌هاي رواني، نمود بيروني ندارند و قربانيان تصور مي‌كنند كه آسيب جدي نديده‌اند. اما بر اساس تحقيقات، پس از مصاحبه‌هاي باليني آسيب‌هاي پنهاني ناشي از تجارب سوءاستفاده در قربانيان مشخص شد، كه تمام جنبه‌هاي زندگي شخصي و روحي آن‌ها را تحت تاثير قرار داده و افراد حتي متوجه آن نيستند. تا زماني كه زندگي، روابط و افكار شما توسط يك روانشناس تحليل نشود؛ پازل شخصيتي شما كامل نشده و هيچوقت نمي‌توانيد از سلامت كامل رواني خود مطمئن باشيد. متخصصان ما در مركز هنر زندگي به شما كمك مي‌كنند تا خودتان را از يك زاويه ديگر ببينيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان آزار جنسي در بزرگسالي و از بين بردن پيامد‌هاي آن مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : درمان قربانيان آزار جنسي در بزرگسالي

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۰۶:۵۴:۱۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی