مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

در زندگي فرزندانتان حضور داشته باشيد

رها كردن كودك و دغدغه‌هاي او، مخصوصا پس از سن مدرسه، بسيار آسيب زاست. بايد فضا به گونه اي باشد كه كودك اجازه صحبت كردن در مورد همه چيز را داشته باشد. حضور فعالانه شما در زندگي كودك باعث مي‌شود كه او با شما احساس راحتي بيشتري داشته باشد و اگر چيزي باعث ترس و نگراني او شده باشد را با شما مطرح كند.

در مراقبت از كودكان در برابر آزار جنسي به زندگي روزمره كودك تان علاقه نشان دهيد. درباره بازي‌ها و كارهايي كه كردند و كساني كه ديده‌اند، سوال كنيد.

اطلاع از تمامي كساني كه با كودك تان در ارتباطند:

از افرادي كه در زندگي فرزندتان هستند مطلع شويد و بدانيد با چه كساني وقت مي‌گذرانند. هم دوستان و هم بزرگسالان. مسئولين مهد يا مدرسه آن‌ها را بشناسيد و درمورد آنها از كودك خود سوال بپرسيد.

محدود كردن كودك او را ايمن نمي‌كند:

درباره رسانه‌ها با فرزندتان صحبت كنيد. اخبار و اطلاعاتي كه درباره خشونت‌هاي جنسي و پرخاشگري مي‌شنود را از دسترس او تا حد امكان خارج نكنيد و درمورد آنها از او سوال بپرسيد. مثلا اينكه تا به حال در اين مورد شنيده است؟ از باز شدن چشم و گوش كودكانتان نترسيد، بلكه بايد تا حدودي از خطرات آگاه باشند و بتوانند از خود مراقبت كنند.

علائم هشدار دهنده كودك آزاري را بشناسيد. هر تغييري در رفتار كودك تان را با دقت بررسي كرده و موضوع را با او و روانشناس خود مطرح كنيد.

 

10 قدم براي مراقبت از كودك در برابر آزار جنسي

نبايد كودك را بترسانيد و او را محافظه كار بار بياوريد. بلكه بايد به او آموزش دهيد كه چگونه بتواند افراد سالم و ناسالم را از هم تشخيص دهد. بايد اجازه دهيد كودك وارد جهان شود و با افراد مختلف تعامل كند، اما با آگاهي‌هايي كه كسب كرده است، با آموزش مسائل جنسيمي‌توانيد آنها را از  قرباني شدن نجات دهيد.

والدين بايد در هر مرحله رشد شناختي كودك به اندازه فهم او درباره بدن انسان با او صحبت كنند. شايد از اينكه اطلاعات جنسي به كودك تان بدهيد، بترسيد كه مبادا با اين كار كنجكاوي جنسي او را بيشتر كنيد. اما منظور از دادن اطلاعات اين نيست كه تمام مسائل جنسي را به او بگوييد، دادن اطلاعات اضافه فكر كودك را مشغول مي‌كند. با دريافتمشاوره كودك مي‌توانيد درباره چگونگي و ميزان اطلاعاتي كه بايد درباره مسائل جنسي به كودك بدهيد راهنمايي بگيريد. 10 موردي كه به فرزندتان كمك مي‌كند تا از آسيب جنسي در امان باشد.

1 – در اسرع وقت درباره اعضاي بدن با آنها صحبت كنيد:

در اين مورد با روانشناس مشورت كنيد. كودك بايد نام و كارآيي اعضاي بدن خود را بداند تا ديگران از ناآگاهي آنها استفاده نكنند.

2 – به آن‌ها آموزش دهيد كه برخي از اعضاي بدنشان خصوصي هستند:

به فرزندتان بگوييد كه بخش‌هاي خصوصي آنها خصوصي هستند و هيچ كس جز مامان و بابا نبايد آنها را لخت ببينند و آنها نيز نبايد اعضاي خصوصي ديگران را ببينند. همچنين در مورد اجازه پزشك با او صحبت كنيد و اطمينان دهيد كه آنجا نيز كنارش هستيد.

3 – مرزهاي بدن فرزندتان را به آنها آموزش دهيد:

به فرزندتان بگوييد هيچ كس نبايد بدن و اعضاي خصوصي او را لمس كند و آنها نيز اجازه ندارند خصوصي‌هاي ديگران را لمس كنند. مورد دوم را هرگز فراموش نكنيد. اكثر سوء استفاده‌هاي جنسي با درخواست متجاوز از كودك براي لمس كردن آنها شروع مي‌شود.

4 – راز داري درباره بدن خوب نيست:

بيشتر مجرمان به كودك مي‌گويند كه "اگر به كسي بگويي ديگر با تو بازي نمي‌كنم و يا با تهديد به اينكه اگر كسي از بازي‌هاي ما خبر داشته باشد، مي‌گويم كه تقصير توست و آنها تو را كتك مي‌زنند". به فرزندانتان بگوييد كه رازداري در اين موارد اصلا خوب نيست و اگر كسي در اين مورد تلاشي كرد حتما به شما بگويند.

5 – بگوييد هيچ كس نبايد از قسمت خصوصي اش عكس بگيرد:

تجارت عكس‌هاي برهنه كودكان توسط بيماران جنسي، شايع است و اين مسئله راه را براي اخاذي، باج گيري و سواستفاده‌هاي بعدي فراهم مي‌كند.

6 – به آنها بياموزيد كه چگونه نه بگويند و از موقعيت ناراحت كننده خارج شوند:

بعضي از كودكان از اينكه به كسي نه بگويند ناراحت مي‌شوند، مخصوصا به پيرمردان يا بزرگسالان. به آنها بگوييد خوب است به بزرگسالاني كه به آنها دست مي‌زنند يا مي‌خواهند كه زماني برايشان بگذارند، نه گفته و بگويند بايد بروند و كار دارند.

7 – يك كلمه رمزي را با آنها در ميان بگذاريد:

فرزندانتان كه بزرگتر شدند، به آنها بياموزيد كه وقتي احساس خطر كردند با يك كلمه رمزي شما را مطلع كنند.

8 – فرزندتان را مطمئن كنيد كه مي‌توانند در مورد بدنشان با شما صحبت كنند:

بچه‌ها ممكن است به شما حقيقت را نگويند. زيرا اين چيزي است كه متجاوز از آنها خواسته و آنها را تهديد كرده است. به آنها بفهمانيد كه درمورد هر اتفاقي با شما صحبت كنند و مطمئن باشند كه كنار شما جايشان امن است و از طرف شما نيز هيچ برخورد پرخاشگرانه نخواهند ديد. اگر شما او را تنبيه كنيد، حرف متجاوز را تاييد كرده ايد، پس اعتماد او به فرد متجاوز بيشتر شده و كودكتان دوباره به سراغ او خواهد رفت.

9 – به كودكانتان بگوييد كه لمس شدن بدنشان ممكن است حس خوبي بدهد:

به فرزندانتان بياموزيد كه ممكن است گاهي لمس شدن بدن آنها لذت بخش باشد، اما هرگز نبايد نسبت به آن تسليم شده و حس خوبي داشته باشند. بايد از موقعيت بگريزند و يا حتما با شما مسئله را در ميان بگذارند.

10 – به كودك بگوييد كه اين قوانين براي همه بايد اعمال شود:

حتي كودكان ديگر، دوستان خانوادگي و نزديك‌ترين اقوام از اين قاعده مستثني نيستند. بلكه بيشترين خطر معمولا از طرف نزديكان وجود دارد. كودكان معمولا تصوري كه از مرد بد دارند، يك فرد كثيف با لباس‌هاي پاره است. به او بگوييد كه مامان و بابا ممكن است بخش خصوصي شما را وقتي در حال تميز كردن شما يا چرب كردن بدنتان هستند لمس كنند، اما هيچكس ديگري حق اينكار را ندارد. نه عمه‌ها و عمو‌ها، نه معلمان و حتي كساني كه دوستش دارند و مسئول هستند كه بخش خصوصي او را لمس كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مراقبت از كودك در برابر آزار جنسي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : چگونه از كودكان در مقابل آزار جنسي محافظت كنيم؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۰۱:۲۷:۲۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی