مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

دنبال كردن خواسته هاي بيمار

دنبال كردن خواسته هاي بيمار
در رابطه با صحبت كردن با بيمار در حال مرگ همواره مي توان از شخص بيمار پرسيد كه در آن لحظه دوست دارد با چه كسي صحبت كند، در مورد چه موضوعي مي خواهد صحبت كند، چه فيلمي دوست دارد ببيند يا دلش مي خواهد به چه آهنگي گوش كند. معمولا بيمار در اين شرايط نياز به كسي دارد كه بتواند با او درد دل كند. هنگامي كه بيمار از خستگي از بيماري يا ميل رفتن به خانه صحبت مي كند، مي توان از او خواست تا بيشتر در اين باره صحبت كند تا فشارهاي روحي او تخليه شود. در اين حالت شنونده بايد با صبر و توجه زياد به حرف هاي بيمار دقت كند.

 

صحبت در مورد نزديك بودن زمان مرگ شخص

برخي ترجيح مي دهند تا آخرين لحظات از صحبت در مورد نزديك بودن مرگ بيمار پرهيز كنند كه در برخي اوقات درست مي باشد. اما در بسياري موارد بيمار نياز دارد تا در مورد اين اتفاق مهم پيش رو با افرادي كه ارتباط نزديكي با آنها دارد صحبت كند. در اين حالت صداقت و رك بودن براي بيمار اهميت دارد. براي احساس راحتي بيشتر، بهتر است تنها يك نفر در كنار بيمار حضور داشته باشد و دراين باره با او صحبت كند.

 

بخشيدن اتفاقات ناگوار گذشته

بخشيدن اتفاقات ناگوار گذشته
معمولا شخص در لحظات پايان زندگي، مواردي كه مرتكب اشتباه شده يا به افرادي بدي كرده را به ياد مي آورد و احساس پشيماني به او دست مي دهد. در اين هنگام افراد نزديك به بيمار با بيان اينكه او را به خاطر ناگوار گذشته كه بين آنها رخ داده مي بخشند و نيز درخواست متقابل نزديكان از فرد براي اينكه آنها را ببخشد، مي تواند احساس آرامش خاصي در بيمار به وجود آورد. حتي افراد خانواده يا دوستان نزديك به بيمار كه از گذشته او به خوبي اطلاع دارند، مي توانند با فرد يا افرادي را كه با بيمار اختلاف داشته اند صحبت كنند و از آنها بخواهند تا به ملاقات بيمار بيايند و اختلاف موجود را حل كنند. هرگونه احساس جبران اشتباه به بيمار روحيه اي مضاعف مي دهد.

 

گرامي داشتن ميراث ارزشمند فرد

گرامي داشتن ميراث ارزشمند فرد
بخشي از احساسات منفي در لحظات پاياني زندگي، ناشي از آن است كه شخص با خود مي گويد: “ آن گونه كه بايد زندگي نكردم.” از اين رو، بيان كارهاي مثبتي كه فرد در زندگي انجام داده و آثار ارزشمندي كه از خود به جا گذاشته و نيز تشكر و قدرداني بابت آنها مي تواند احساس مثبت فوق العاده اي در شخص به وجود بياورد. جملات مستقيم براي بيان سپاس گزاري مانند “بابت همه چيز ازت ممنونم!” بسيار موثرند.

 

تكرار جمله “دوستت دارم”

تكرار جمله “دوستت دارم”
هيچ وقت براي ابراز عشق و محبت دير نيست. حتي اگر در گذشته، ابراز محبت كلامي به فرد اندك بوده، تكرار جملات محبت آميز در روزهاي پاياني باعث آرامش شخص و لذت بردن از روزهاي آخر زندگي مي شود و حس رضايت را در بيمار بسيار بالا مي برد.

 

لمس بيمار در هنگام صحبت

لمس بيمار در هنگام صحبت
شايد صحبت كردن با بيمار در لحظات حساس سخت باشد و به خاطر احساسي شدن شرايط، ابراز محبت به صورت كلامي به راحتي ممكن نباشد. در اين لحظات ارتباط فيزيكي مانند گرفتن دست بيمار يا نوازش كردن او در هنگام صحبت، تاثير به سزايي در انتقال احساس و محبت دارد.

 

برآوردن خواسته يا آرزويي كه بيمار در زندگي به آن دست نيافته

برآوردن خواسته يا آرزويي كه بيمار در زندگي به آن دست نيافته
بسياري از افراد در طول زندگي از آرزوهايي صحبت مي كنند كه در گذشته به آنها دست نيافته اند و اين موارد را براي افراد خانواده و دوستان خود تعريف مي كنند. خيلي از اين موارد مي تواند خواسته هايي ساده در دوران كودكي بوده باشد. حتي ديدار مجدد برخي دوستان قديمي مي تواند از اين دست خواسته ها باشد كه برآوردن برخي از آنها ممكن و در عين حال بسيار تاثير گذار است.

 

تكرار خاطرات خوب و به ياد ماندني

تكرار خاطرات خوب و به ياد ماندني
افراد حتي در روزهاي عادي زندگي از مرور خاطرات خوب خود احساس نشاط مي كنند. تعريف كردن خاطرات خوب به همراه بيمار، احساس خوب همان روزها را در فرد زنده مي كند. حتي خيلي از خاطرات را مي توان به نحوي تكرار كرد. مثلا تهيه غذايي كه شام شبي خاص بوده و نيز پخش آهنگي كه در آن لحظه پخش مي شده، مي تواند شخص را كاملا به حال و هواي لحظات آن خاطره ببرد.

 

حرف آخر 

زندگي نعمت بزرگيست كه هر انساني از دانستن اينكه به پايان آن نزديك شده، احساس غم و اندوه خواهد كرد و اين امري انكارناپذير است. شايد بزرگ ترين دليل مخفي بودن مرگ انسان ها، در امانبودن از همين احساس غم و اندوه است. بايد اعتراف كرد به هيچ طريقي نمي توان اين اندوه را بهصورت كامل از بين برد، اما با شاد كردن تك تك لحظات باقيمانده زندگي شخص بيمار، مي توان به او كمك بزرگي در طي كردن قدم هاي آخر اين مسير كرد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه عيادت با بيمار در حال مرگ مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265  تماس بگيريد. 

 

منبع : چگونه با بيمار در حال مرگ صحبت كنيم؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۰۱:۴۰:۰۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی