مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تفاوت آدم كنجكاو و فضول

تفاوت آدم كنجكاو و فضول
افراد كنجكاو، معمولا در شخصيت خود يك روحيه كنجكاو و جستجوگر دارند. افراد كنجكاو معمولا درباره موضوعات جديد، طبيعت، امور سياسي يا هر موضوعي كه فكر كنيد پرس و جو مي كنند و هميشه دوست دارند چيزهاي جديدي ياد بگيرند. اما افراد فضول فقط از دانستن زندگي خصوصي ديگران لذت برده و معمولا اطلاعاتي كه به دست مي آورند را با ديگران شريك شده و پخش مي كنند، در حالي كه افراد كنجكاو معمولا اطلاعات را پيش خود نگه داشته و براي بهبود زندگي و رفتار خود بكار مي برند. بنابراين با افراد كنجكاو كمي با مسامحه و آرامش بيشتر رفتار كنيد.

 

فضولي را از كنجكاوي و نگراني متمايز كنيد

نكته مهم در برخورد با انسان هايي كه از شما اطلاعات مي خواهند اين است كه بتوانيد تشخيص دهيد پرسش هاي مداوم ديگران چه دليلي دارد. آيا آنها فضول هستند و مي خواهند زندگي خصوصي شما را با ديگران درميان بگذارند، يا كنجكاو هستند و براي يادگيري و ارضاي روحي خود دنبال كشف تجربه هاي ديگران مي باشند و يا تنها نگران شما هستند. مي توانيد با توجه به واكنش طرف مقابل تان به پاسخ شما به هدف او پي ببريد. افراد فضول سوال ها را به مرور خصوصي تر مي كنند، افراد كنجكاو با هيجان به شما گوش مي دهند و از شما ياد مي گيرند و افراد نگران، سعي مي كنند به شما كمك كنند، راهكار دهند و با شما همدلي مي كنند.

 

علت فضولي كردن چيست؟

علت فضولي كردن چيست؟
در جوامع شرقي و سنتي، معمولا افراد با همسايه، فاميل، همكاران و... روابط صميمانه اي برقرار كرده و زندگي اجتماعي به هم وابسته اي دارند. اما در همين جوامع نيز با مدرن شدن زندگي ها و افزايش مشغله هاي مردم، اهميت مفهوم خصوصي بالا رفته و اغلب افراد در صورت مواجه شدن با حجم زيادي از سوالات آزرده مي شوند. برخي از عللي كه ديگران فضولي مي كنند:

هدفمند نبودن

زماني كه فرد هدفي شخصي در زندگي خود نداشته باشد، با سرك كشيدن در زندگي ديگران به دنبال راهي براي رسيدن به خوشبختي مي باشد.

حسادت

حسادت
برخي افراد به جاي آن كه براي اثبات برتري خود تلاش كنند، به خاطرحسادت شان در زندگي شما دخالت كرده و درباره آن شايعه پراكني مي كنند. بدين صورت سعي در خراب كردن زندگي شما به اندازه زندگي خودشان دارند.

حس بهتر بودن

برخي از افراد كه اعتماد به نفس پاييني دارند، با فضولي در زندگي شما، مي خواهند حس بهتري نسبت به خود داشته باشند. آن ها اين گونه احساس مهم بودن مي كنند. با پيدا كردن ايرادات شما فكر مي كنند زندگيشان آنقدرها هم بد نيست.

 

چگونه با افراد فضول برخورد كنيم؟

چگونه با افراد فضول برخورد كنيم؟
براي آن كه در برابر سوالات ديگران كه نشان از فضولي آن هاست، معقولانه برخورد مناسب با افراد فضول كنيد، بايد رفتارتان همراه با صبوري، احترام و سعه صدر باشد. در هر كدام از روش هاي زير اين سه ويژگي ضروري است.

حدود و مرزها را مشخص كنيد

اگر دوست نداريد ديگران در زندگي شما تجسس كنند، پس شما نيز اين رفتار را انجام ندهيد. حد و مرزهاي خودتان را در شروع ارتباط مشخص كنيد. اگر تمايلي به كنجكاوي ديگران در زندگي خود نداريد، قبل از اينكه رابطه شما شكل ثابتي بگيرد سعي كنيد محدود جواب فضولي ديگران را بدهيد. براي تعيين حد و مرز در روابط كليك كنيد.

از آنها دليل سوالشان را بپرسيد

اگر نمي خواهيد پاسخي بدهيد، با گفتن "چطور مگه" مي توانيد آن ها را از ادامه صحبت منصرف كنيد. چون در اكثر مواقع دليلي جز فضولي براي سوال هايشان ندارند، معمولا آن را پس مي گيرند.

اگر واقعا سوالشان خصوصي است، به آنها محترمانه توضيح دهيد

بسيار مهم است كه لحن پاسخ شما محترمانه باشد. اگر حساسيت نشان دهيد، كنجكاوي آن ها را تحريك مي كنيد. مي توانيد در كمال ادب به آن ها بگوييد كه "اين موضوعي كه شما از من مي پرسيد خصوصي است و ترجيح مي دهم در مورد آن با كسي صحبت نكنم".

جواب سر بالا بدهيد

اگر نمي توانيد جلوي سوال پرسيدن طرف مقابل تان را بگيريد، سعي كنيد با جواب هاي كوتاه و بي معني، آن ها را از ادامه صحبت منصرف كنيد. فراموش نكنيد كه رسم ادب را در پاسخ هايتان رعايت كنيد.

تماس تان را كم كنيد

اگر واقعا سوالات و رفتار كسي براي تان قابل تحمل بود، تنها كافي است ارتباط خود را كم كرده و با او تماس نگيريد. حتي اگر بدترين برخوردتان را نشان داده باشيد، با برقراري ارتباط مجدد به او اجازه كنجكاوي و فضولي در زندگي خود را داده ايد.

در يك كلام، پاسخ ندهيد

در يك كلام، پاسخ ندهيد
با بي جواب گذاشتن سوالات خصوصي ديگران، به راحتي مي توانيد مانع از پرسيدن سوالات بيشتر بشويد. احساس اجبار به پاسخ دادن و توجيه كردن در درون خودتان گاه باعث مي شود ديگران متوجه ناراحتي شما نشوند. شما با پرورش مهارت هايي مثل نه گفتن مي توانيد در مقابل خواسته و سوالات ديگران ايستادگي كنيد. مشاور روانشناسي به شما كمك مي كند تا بتوانيد اين احساسات را در درون خودتان بهتر شناخته و رو به رو شويد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه نحوه برخورد با افراد فضول مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگيريد.

 

منبع : فضولي و كنجكاوي ديگران | علل و نحوه صحيح مقابله با آن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فضولي و كنجكاوي ديگران،
موضوع:
[ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۱۳:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی