مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

8 خطر سيگار كشيدن در دوره بارداري

1 - اقدام به بارداري

اگر سيگار مي‌كشيد و مي‌خواهيد باردار شويد، ترك سيگار اولين كاري است كه بايد بكنيد. سيگار كشيدن مي‌تواند مانع از بارداري شود. حتي در 3 ماهه اول نيز سيگار كشيدن در بارداري روي سلامت جنين تاثير مي‌گذارد. طبق آمار، موفقيت در باردار شدن افراد غير سيگاري، تقريبا دو برابر افراد سيگاري است. حتي دود غير مستقيم سيگار نيز مي‌تواند خطرات مشابهي داشته باشد. آژانس حفاظت از محيط زيست نيز دود دست دوم را به عنوان موارد سرطان زا دسته بندي و مشخص كرده است.

2 – سقط جنين و مرده به دنيا آمدن نوزاد

از دست دادن ناگهاني جنين در هر مرحله اي، يك اتفاق بسيار غم انگيز است. سقط جنين معمولا در 3 ماهه اول بارداري رخ مي‌دهد، اما در مواردي حتي در 20 هفتگي نيز اتفاق مي‌افتد.

3 – بارداري خارج از رحم

نيكوتين، مي‌تواند باعث انقباض لوله‌هاي فالوپ شود. اين انقباض، ممكن است از انتقال جنين به رحم جلوگيري كرده و باعث بارداري خارج از رحم بشود.

4 – منقبض شدن جفت

جفت، شاهراه حيات جنين است كه در دوران بارداري شكل مي‌گيرد تا اكسيژن و مواد مغذي را به جنين برساند. سيگار كشيدن،باعث انقباض يا پاره شدن جفت مي‌شود كه مي‌تواند باعث خونريزي شديد و به خطر انداختن زندگي مادر و نوزاد شود.

5 – جنين پيش رحمي

جفت به صورت طبيعي، به سمت بالاي رحم رشد مي‌كند و اين مسئله اجازه مي‌دهد كه گردنه رحم آزاد باشد. سيگار كشيدن باعث مي‌شود كه جفت در قسمت پايين رحم باقي بماند و قسمتي يا تمام دهانه رحم را مسدود كند. در اين صورت ممكن است رحم پاره شود و باعث خونريزي شديد و محروم شدن جنين از اكسيژن و مواد مغذي گردد.

6 – زايمان زودرس

سيگار كشيدن در طول بارداري باعث زايمان زودرس مي‌شود و اين مسئله مي‌تواند باعث آسيب در قسمت شنوايي، ناتواني ذهني، مشكلات يادگيري و رفتاري و حتي اختلالاتي شود كه منجر به مرگ نوزاد خواهد شد.

7 – وزن كم هنگام تولد

اين مورد، فقط به معناي كوچك بودن نوزاد نيست، بلكه مي‌تواند منجر به مشكلات و ناتواني‌هاي ديگري مثل تاخير رشدي، فلج مغزي، اختلال بينايي و شنوايي و حتي مرگ ناگهاني نوزاد شود. زناني كه قبل از بارداري يا حتي در حين آن سيگار را ترك كرده‌اند، كمتر احتمال دارد كه نوزاداني با وزن كم داشته باشند.

8 – نقص‌هاي هنگام تولد

سيگار كشيدن، مي‌تواند برخي از نقايص مادر زادي را در نوزاد ايجاد كند. مشكلات قلبي به دليل ايجاد اختلال در ساختار و شكل گيري قلب شايع‌ترين اين مشكل مي‌باشد كه با نامنظمي ضربان يا افزايش ضربان قلب همراه است. همچنين شكاف كام نيز يكي ديگر از پيامدهاي احتمالي سيگار كشيدن در حين بارداري است.

 

برخي از راهنمايي‌ها براي كم كردن يا ترك سيگار در دوران بارداري

1- سعي كنيد از افراد سيگاري دوري كرده و خانه خود را عاري از سيگار كنيد.

2- سيگار، فندك و هر نوع آتش زن‌هاي سيگار را از خود دور كنيد.

3- نوشيدني‌هاي كافئين دار كه ميل شما به سيگار را بيشتر مي‌كند را كم كنيد.

4- به هيچ وجه الكل مصرف نكنيد، نه تنها براي جنين مضر است، بلكه ميل شما به سيگار را افزايش مي‌دهد.

5- عادات سيگار كشيدن را تغيير دهيد.

6- در موقعيت‌هايي كه بيشتر سيگار مي‌كشيد حاضر نشويد و از شرايط وسوسه آفرين دوري كنيد.

7- در صورت نياز جدي به سيگار، سعي كنيد از آدامس‌هاي نيكوتين دار و ترجيحا بدون قند استفاده كنيد.

8- با مادراني كه مشكل مشابه دارند يا عوارض سيگار كشيدن را بر فرزندشان تجربه كردند، ارتباط داشته باشيد.

 

پيامدهاي ترك سيگار در دوران بارداري

مزاياي ترك سيگار، چند روز پس از ترك خود را نشان داده و ضربان قلب نوزاد دلبندتان به حالت عادي بر خواهد گشت و به احتمال كمتري دچار مشكلات تنفسي خواهد شد. ممكن است پس از چند روز، علائم ترك سيگار خود را نشان دهد، سرفه، عدم تمركز، تحريك پذيري و سردرد برخي از آنها هستند، اما تمامشان موقتي بوده و از بين مي‌روند. اين علائم، تا دو هفته پس از ترك، شديدتر مي‌شوند اما پس از آن از بين مي‌روند.

بخاطر داشته باشيد، تحمل پيامدهاي ترك سيگار بسيار آسان‌تر از تحمل مصائبي است كه سيگار كشيدن بر زندگي شما و نوزادتان وارد خواهد كرد.

 

حقيقتي تلخ درباره سيگار كشيدن در دوران بارداري

متاسفانه بسياري از مادران، با آگاهي از خطرات واضح و شناحته شده ناشي از سيگار و قليان روي بارداري و جنين، باز هم در دوران بارداري سيگار را كنار نمي‌گذارند. حدود 10 درصد از مادران گزارش داده‌اند كه در سه ماهه آخر بارداري همچنان سيگار مي‌كشيدند. توجه كنيد كه تنها راه قطعي براي اجتناب از عوارض سيگار كشيدن در دوران حاملگي، ترك كامل آن است. اجتناب از سيگار و دود سيگار حتي بعد از زايمان نيز اهميت دارد. اثرات منفي دود سيگار بر نوزاد و شير مادر را جدي گرفته و براي سلامت خود و فرزندتان سبك زندگي تان را تغيير دهيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اثر سيگار بر بارداري و راه‌هاي ترك آن مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تاثير سيگار بر جنين در دوران بارداري

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۱۸:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی