مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تعريف ازدواج سفيد

در يك زبان ساده مي‌توان ازدواج سفيد را چنين تعريف كرد؛ زن و مرد بدون ثبت رسمي و قانوني و حقوقي، در زير يك سقف زندگي مشترك خود را شروع مي‌كنند. در ازدواج‌هاي سفيد بيشتر افراد نه تنها از نظر حقوقي و قانوني، بلكه به صورت غير رسمي نيز به يكديگر تعهد ندارند. پايان ازدواج سفيد نامشخص است و هر كدام از طرفين هر زمان كه بخواهند، از رابطه خارج مي‌شوند.

 

تاريخچه ازدواج سفيد در غرب

شروع زندگي مشترك بدون دنباله روي از قوانين قضايي و رسومات دولتي با توافق طرفين، در غرب امري عادي به شمار مي‌رود. اين فرهنگ در ادامه حركت‌هاي "جنبش آزادي زنان" در ايالات متحده آمريكا پديدار شد. اين جنبش با هدف ايجاد يك تحول در نظام اقتصادي، اجتماعي و سياسي آمريكا شروع به كار كرده بود  تا بتواند يك شرايط عادلانه و برابر را براي زنان در جامعه ايجاد كند. در نهايت اين جنبش موجب پديداري "انقلاب جنسي" شد. انقلاب جنسي پديده اي ضد فرهنگي بود كه رفتارهاي ناهنجار و نامتعارف جنسي زيادي با نام آزادي زنان را رواج داد.

 

آمارهاي ازدواج سفيد

طبق آنچه سايت‌هاي خارجي نشان مي‌دهند، بيش از دو سوم از زوج‌هاي آمريكايي ابتدا مدتي را با هم در زير يك سقف زندگي مي‌كنند و سپس ازدواج خود را رسمي مي‌نمايند. تا پيش از 1970، زندگي مشترك دو فرد در زير يك سقف بدون ازدواج رسمي غير قانوني بود. اين در حالي است كه در حال حاضر، زندگي مشترك بدون ازدواج، به عنوان روند آشنايي دو فرد از يكديگر شناخته مي‌شود كه با هيچ مشكل قانوني روبرو نيست. آمريكا در سال ۱۹۹۴، حدود ۳/۷ ميليون زوج و در اواخر دهه ۱۹۹۰، حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد زوج‌ها قبل از ازدواج رسمي، با هم زندگي مي‌كردند.

 

ازدواج سفيد در فرهنگ ايراني

در ايران با توجه به فرهنگ حاضر و مذهبي خانواده‌ها، طبق روال رايج و مطلوب بين زوج‌ها و خانواده‌ها، ازدواج رسمي و سنتي است. در نتيجه بيشتر افراد در بيشتر مناطق از آداب و رسوم سنتي و رسمي پيروي مي‌كنند و هرگونه عدم تجانس با اين شيوه، از نظر ديگران و جامعه ايراني مذموم به شمار مي‌رود. به زبان ساده‌تر در ايران، فردي كه ازدواج سفيد انجام مي‌دهد، مورد شماتت و سرزنش خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

 

آمارهاي ازدواج سفيد در ايران

ازدواج سفيد اتفاقي غير رسمي است كه نمي‌توان آمار دقيقي از آن به دست آورد. آمارهاي رسمي در اين زمينه منتشر نشده است اما آنچه در آمارهاي غير رسمي و شنيده‌ها وجود دارد، حاكي از آن است كه ازدواج سفيد در مناطقي از تهران به ويژه شمال شهر رواج پيدا كرده است. از اواسط دهه نود اين نوع ازدواج و روابط افزايش پيدا كرده است. امروزه ازدواج غير رسمي به يكي از گزينه‌هاي رايج براي افرادي كه باورهاي مذهبي ندارند، تبديل شده است.

 

معايب و فوايد ازدواج سفيد

در ديدگاه فردي كه تصميم به ازدواج سفيد گرفته است، نگاه ديگران مهم نيست. اين افراد براي حل مشكلاتي كه در زندگي سنتي جريان دارد، به ازدواج سفيد تمايل پيدا مي‌كنند. از مشكلاتي كه دختران و پسران را به ازدواج غير رسمي سوق مي‌دهد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1- بالا رفتن سن ازدواج

2- بالا رفتن احتمال طلاق

3- محك زدن رابطه و شناخت بيشتر

4- مشكلات اقتصادي

5- عدم باور و اعتقاد به ازدواج

6- عدم علاقه به مسئوليت پذيري

7- رهايي از تعهدات و محدوديت‌هاي ازدواج

 

 

احتمال جدايي در ازدواج سفيد

آمارهاي اعلام شده در سايت‌هاي خارجي نشان داده است كه عمر ازدواج‌هاي سفيد در كشورهاي غربي حدود يكسال يا كمي بيشتر است. ازدواج‌هاي سفيد اكثرا به جدايي ختم مي‌شوند. بنابراين احتمال بر هم خوردن ازدواج‌هاي سفيد بالاتر از ازدواج‌هاي رسمي است.  البته شايان توجه است بيشتر افرادي كه به ازدواج‌هاي سفيد رو مي‌آورند، يكي از دلايلشان از اين انتخاب، عدم وابستگي و سادگي جدايي در اين ازدواج است. تكرار شكست عشقي، فرد را در برابر اختلالات رواني آسيب پذير‌تر خواهد كرد. جدايي در ازدواج‌هاي غير رسمي نيز پيامدهايي مشابه آسيب‌هاي طلاق را براي طرفين در پي دارد.  

 

مشكلات ازدواج سفيد

بيشترين مشكلاتي كه افراد در ازدواج سفيد گزارش مي‌كند شامل احساس عدم امنيت از رابطه، عدم تعهد و وفاداري، خيانت جنسي، وقت گذراني و تفريحات مجردي، عدم پذيرش و حمايت عاطفي و مالي از طرف خانواده‌ها و بروز ديگر مشكلات در روابط خانوادگي است. فرد در ازدواج سفيد نمي‌تواند آينده منسجمي را براي خود ترسيم نمايد. آزمايشي و موقت بودن اين ازدواج مانع از ورود فرد به يك زندگي جدي و واقعي مي‌گردد.

روانشناسان زيادي بر اين عقيده‌اند كه ثبات و طول عمر رابطه، به فرد ياري مي‌دهد تا بتواند راجع به زندگي نگاه بالغانه تري داشته باشند و در زمينه‌هاي متفاوت سرمايه گذاري‌هاي رواني داشته باشند. همچنين زندگي كردن با يك نفر به جاي ازدواج كردن با او، جذابيت و دلايل ازدواج را تباه مي‌كند. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه ارتباط با جنسي مخالف مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : موافقان و مخالفان با ازدواج سفيد

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۲۳:۴۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی