مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

همسر آزاري و انواع آن

همسر آزاري رفتاري است كه يكي از زوجين، با همسر خود به قصد آزار انجام مي‌دهد. اين رفتار ممكن است آگاهانه يا ناآگاهانه باشد. همسر آزاري انواع مختلفي دارد كه هر كدام، مي‌تواند به نحوي، رابطه زناشويي را از بين ببرد.

همسر آزاري جنسي

اين نوع همسر آزاري، زماني است كه يكي از زوجين، نياز بيش از حد جنسي دارد و از همسر خود، طلب رابطه به تعداد دفعات زياد مي‌كند. حتي در مواقعي در صورت مخالفت همسر، به خشونت و اجبار متوصل مي‌شود. اين نوع همسر آزاري، باعث رابطه جنسي خشن و پرخاشگرانه مي‌شود كه هم از نظر جنسي و هم روحي به فرد آسيب وارد مي‌كند.

همسر آزاري جسمي

اين همان كتك زدن و برخوردهاي خشن فيزيكي با همسر است. البته ممكن است اين نوع آزار، همراه با پرخاشگري نباشد اما باعث آسيب بدني همسر شود.

همسر آزاري روحي و رواني

شايع‌ترين و عمده‌ترين نوع همسر آزاري زماني است كه يكي از زوجين، با حرف‌ها، كنايه‌ها، تحقير و توهين، تهديد به جدايي يا به اجرا گذاشتن مهريه همسر خود را آزار بدهد. فرد با بي توجهي، تمسخر و رفتارهايي از اين دست، روان همسرش را آزرده و مكدر مي‌كند.

همسر آزاري مالي

فرد با در مضيقه مالي گذاشتن شريك زندگي اش، او را از خواسته هايش دور كرده و آزار مي‌دهد. خريد نكردن، عدم رسيدگي به نيازهاي مالي، اجازه ندادن به كار كردن و استفاده از منابع مالي برخي از انواع همسر آزاري است.

 

علل همسر آزاري

فقر فرهنگي، اعتياد، عدم تفاهم و دخالت خانواده‌ها، عمده‌ترين دلايل همسر آزاريهستند كه هركدام مي‌تواند به نحوي باعث از هم پاشيدگي يك زندگي شود. مردسالاري و زن سالاري، هر دو به نوعي باعث عدم توازن در خانواده مي‌شوند.

امروزه، با رشد اجتماعي و استقلال مالي زنان، زنان مطالبات به حق خود را از جامعه و همسر طلب مي‌كنند و اگر مردان، نسبت به اين موضوع بي توجه و ناآگاه باشند، با ايستادگي در برابر اين خواسته به نوعي همسر آزاري مي‌كنند. عدم توجه به تفاوت‌هاي فرهنگي،باورها و ارزش‌ها پيش از ازدواج احتمال همسر آزاري را در زندگي مشترك بيشتر مي‌كند.

يكي ديگر از علل مهم همسرآزاري عدم آگاهي زوجين از شرايط ازدواج، ناتواني در مديريت مشكلات و عدم يادگيري درست مهارت‌هاي حل مسئله است. دليل اين مسئله فقدان آموزش‌هاي لازم از طريق خانواده و سيستم آموزشي به نوجوانان مي‌باشد؛ در نتيجه زوجين از طريق آزمون و خطا سعي در شناخت خود و همسرشان دارند.

 

راه‌هاي مقابله با همسر آزاري

معمولا زنان بيشتر قرباني همسر آزاري هستند. زنان به دليل تهديدهاي همسر، عدم حمايت خانواده، نداشتن استقلال مالي، نيازهاي روحي و جسمي و نگراني از طلاق معمولا نسبت به رفتارهاي آزار دهنده همسرشان واكنش نشان نداده و شكايتي مطرح نمي‌كنند. البته امروزه برخي زنان با اهرمي به نام مهريه، همسرشان را مورد آزار قرار داده و از آنها سو استفاده‌هاي مختلفي مي‌كنند.

اولين و بهترين راه مقابله با همسر آزاري، اين است كه پيش از ازدواج در انتخاب همسر مناسب دقت كامل و كافي به خرج دهيد. عدم توجه به ملاك‌هاي لازم براي ازدواج، ازدواج‌هاي اجباري، بي توجهي به مشاوره پيش از ازدواج و تحقيق نكردن درباره همسر آينده، برخي از اشتباهاتي است كه به مرور زمان باعث همسر آزاري و نهايتا جدايي مي‌شود.

حضور در نهادهايي كه حامي حقوق همسران آسيب ديده است، يكي ديگر از راه‌هاي مقابله و كنترل همسر آزاري مي‌باشد. اين نهادها مي‌توانند با بالا بردن سواد فرهنگي، سخت گيري در مشاوره‌هاي پيش از ازدواج، كنترل ازدواج‌هاي اجباري و ازدواج زير سن قانوني، حضور و ارائه خدمات مشاوره روانشناسي در صورت بروز مشكل، آموزش مهارت‌هاي حل مسئله به كنترل و برطرف كردن مشكلات خانوادگي و زناشوئي كمك كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه يافتن راهي براي مقابله با رفتارهاي نامناسب همسر مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : همسر آزاري | علل، انواع و راه هاي مقابله با همسر آزاري

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۳۹:۴۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی