مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

فرار دختران از خانه

دختران فراري، افرادي زير سن قانوني هستند كه عموما بدون رضايت والدين و بدون اطلاع آن ها، خانه را به مدت نامعلومي ترك مي كنند. اين موضوع مي تواند در رابطه با پسران نيز اتفاق بيافتد، اما به دليل متفاوت بودن خطراتي كه دختران را در خارج از خانه تهديد مي كند، پيامدهايش نيز با آسيب بيشتري همراه است. اعتياد، بي بند و باري، فحشا و فقر در انتظار اين دختران مي باشد. در حالي كه به چنگ سودجويان گرفتار شوند عواقب ناگوارتري در انتظارشان خواهد بود.

 

دليل فرار دختران از خانه

معضل فرار دختران از خانه يك آسيب اجتماعي است كه به دلايل مختلف فردي، خانوادگي و اجتماعي مي تواند رخ دهد. در ادامه هر 7 دليل فردي و خانوادگي و دو دليل اجتماعي پرداخته ايم.

1- دوران نوجواني و بلوغ

محدوده سني 18-12 سالگي، آسيب پذيرترين دوره براي دختران است كه احتمال آسيب اجتماعي خانه گريزي را افزايش مي دهد. اين موضوع نشان دهنده تاثير بلوغ و تغييراتي عاطفي دختران در دوران بلوغ مي باشد كه مختص دوره نوجواني هست. از جمله زودرنجي ها و حساسيت ها، درون گرايي و انزوا طلبي، جلب توجه و... در اين دوره شدت بيشتري دارد.

2- ابتلا به اختلالات شخصيت

يكي ديگر از دلايلي كه باعث مي شود دختران از خانه فراري شوند مي توان به وجود اختلالات شخصيت در آن ها اشاره كرد. دختران مبتلا به اختلالات شخصيت به خصوص اختلالات شخصيت دسته B كه با نشانه هايي مانند عصبانيت و پرخاشگري، رفتارهاي پر خطر و نابهنجار، مصرف مواد و خودزني باعث مي شود كه بيشتر در معرض خانه گريزي قرار داشته باشند.

3- اضطراب و افسردگي

هر فردي تحت شرايطي در زندگي ممكن است دوره هايي از اضطراب و افسردگي را تجربه كند، اما گاهي اين اضطراب و تنش حالتي بيمارگون به خود مي گيرد. وقتي فرد دچار اضطراب و افسردگي مي شود در موقعيت هاي بحراني دچار سردرگمي شده و نمي تواند تصميم منطقي بگيرد كه اين عامل نقش مهمي در فرار دختران دارد.

4- وجود اختلافات زناشويي و سردي در روابط خانوادگي

نداشتن امنيت رواني و عاطفي دختران در محيط خانواده از عوامل اصلي فرار از خانه است. اختلافات و تعارضات والدين در صورتي كه به طور منطقي حل نشود و فرزندان هم درگير اين تنش ها شوند شرايط نامساعدي در محيط خانه ايجاد مي كند كه مي تواند زمينه ساز فرار دختران شوند. زماني كه والدين به نيازهاي عاطفي و رشدي دختر خود توجه نداشته باشند و فقط درگير مسائل و مشكلات زناشويي خود باشند، دختران به اميد رسيدن به آرامش و زندگي رويايي خود از خانه فرار مي كنند.

5- تعصبات و سخت گيري هاي زياد والدين

برقراري روابط سالم و دوستانه با فرزندان بسيار اهميت دارد تا آن ها بتوانند مشكلات خود را به راحتي در ميان بگذارند. هر چه فاصله و شكاف ميان خانواده و دختر بيشتر مي شود امكان گرايش او به دوستان و به سمت رفتارهاي پرخطر نيز بيشتر مي شود. خانواده ها بايد توجه داشته باشند كه تبعيض جنسيتي زياد بين دختر و پسر در خانواده يا سخت گيري هاي بيش از اندازه مي تواند دختران را به سمت نافرماني و فرار از اين شرايط سوق دهد.

6- مرگ والدين و بد سرپرستي ناپدري يا نامادري

گاهي اوقات بد سرپرستي مي تواند عامل فرار دختران باشد كه اين عامل به خصوص در خانواده هايي كه يكي از والدين يا هر دو فوت شده اند بارزتر است. گاهي ناپدري يا نامادري ممكن است چنان شرايط دشواري را براي دختران ايجاد كنند كه موجبات فرار آن ها را رقم بزند.

7- اعتياد و بد سرپرستي والدين

اعتياد والدين باعث مي شود كودكان در معرض انواع سوء استفاده هاي جسمي، عاطفي و جنسي قرار داشته باشند. شرايط نامساعدي كه در اين جو خانوادگي ممكن است وجود داشته باشد، در خانه گريزي دختران موثر است.

8- افزايش ناهنجاري هاي اجتماعي

دسترسي آسان به شبكه هاي اجتماعي بدون آموزش هاي كافي در زمينه نحوه استفاده درست از اين شبكه ها ممكن است موجبات ناهنجاري هاي اجتماعي از جمله فرار دختران از خانه را فراهم كند. اين معضل به خصوص براي نوجوانان كه در صدد هويت يابي هستند مي تواند اثرات مخربي به همراه داشته باشد. تاثيرپذيري از دوستان عامل ديگري ست كه باعث مي شود تا نوجوانان، شخصيت خود را بر اساس همين الگوهاي غلط پايه ريزي كنند و به هنجار شكني و ستيز با خانواده و فرار از خانه منتهي شود.

9- فقر اقتصادي

زماني كه نيازهاي اوليه مانند پوشاك، غذا و بهداشت در خانواده به دليل فقر اقتصادي بر طرف نشود، تنش و درگيري بين اعضا بالا مي رود كه به نوبه خود باعث مي شود تعادل نظام خانوادگي بر هم بخورد. تهي دستي خانواده كودك را به سمت كار كردن در سن پايين، فراهم شدن شرايط براي كارهاي خلاف و فرار دختران از خانه مي كشاند. از طرفي دختري كه به دليل فقر توسط والدين ناديده گرفته مي شود. همچنين به علت نبود موقعيت هاي رشدي مناسب به راحتي گول افراد تبهكار را مي خورد.

 

سخن آخر

از آن جايي كه بلوغ، سن بسيار حساسي براي دختران است آموزش به خانواده ها درمورد تغييراتي كه در سطح نوجواني و بلوغ بروز پيدا مي كند و استفاده از خدمات مشاوره مي توانداز رخدادهاي ناگوار جلوگيري كند. محيطي گرم و دوستانه در خانواده و برقراي روابط مناسب با دختران عامل مهمي در جلوگيري از اين معضل اجتماعي است. رفتار صحيح مادر با دختر نوجوان به دختران كمك مي كند تا در زمان بروز مشكل بتوانند مادر خود را به عنوان يك حامي در نظر بگيرند. مشاوره خانواده در لحظاتي كه احساس مي كنيد مشكلات گره هاي كوري خورده اند، كمك خواهد كرد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه دلايل فرار دختران از خانه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : فرار دختران از خانه | دلايل فراز دختران از خانه

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ فروردين ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۳۵:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی