مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

سوالات جنسيتي كودكان از چه سني شروع مي‌شود؟

بيشتر كودكان در سنين 3 تا 5 سالگي، كنجكاوي‌هاي زيادي در ارتباط با فيزيك و آناتومي بدن خود دارند. همين باعث مي‌شود تا به بازي‌هايي مثل دكتر بازي، علاقه نشان دهند يا در ارتباط با تفاوت هايشان در مقابل جنس مخالف، كنجكاوي كنند. اگر والدين فضايي امن براي صحبت با فرزندشان ايجاد كرده باشند، به احتمال بيشتري مسائل و كنجكاوي‌هاي ذهني شان را از والدين مي‌پرسند.

 

آيا كنجكاوي‌هاي كودكان جنبه جنسي دارد؟

والدين و مربيان بايد بدانند كه اين رفتارها و سوالات در كودكان، به هيچ عنوان جنبه جنسي ندارد و خطري در اين زمينه براي بچه‌ها نيست. سوالات مكرر بچه‌ها در اين زمينه را نبايد به وجود تمايلات جنسي در آنها نسبت داد. اما آن چه كه اهميت دارد، تحت نظر بودن رفتارهاي كودك مي‌باشد. يعني والدين بايد دقت داشته باشند كه كنجكاوي بچه‌ها در اين زمينه به حد و مرز خاصي ختم شود و ادامه پيدا نكند. براي مثال مي‌توان بچه‌ها را تحت نظارت مستقيم و غير مستقيم داشت و يا حواس آنها را پرت كرد. در واقع كودكاني كه در فضاي امن و مناسب بزرگ مي‌شوند، در سنين پايين و نوجواني كمتر با مشكلات جنسي روبرو مي‌شوند. 

ارتباط ميان والد فرزندي از همان روز تولد بايد ايمن باشد، كودكاني كهدلبستگي ايمن با والدين خود دارند در سنين بالاتر نيز ارتباط محكم تري با والدين شان بر قرار مي‌كنند.

 

با خود ارضايي در كودكان چه بايد كرد؟

خود ارضايي در كودكان يكي از مشكلات شايع مي‌باشد. حركاتي مانند خوابيدن روي شكم و ماليدن خود به زمين يا عروسك و ساير اشيا در كودكان (به ويژه دختر بچه‌ها) بسيار معمول است. والدين بايد بدانند كه خودارضايي كودكان رفتاري طبيعي است. پس تنها كودك بايد بفهمد كه اين رفتار مورد پسند جامعه نبوده و نبايد آن را تكرار كند. مشغول كردن كودك به فعاليت‌هاي ديگر و منحرف كردن حواس او از اين رفتار مفيد واقع مي‌شود.

 

چگونه به سوالات جنسي كودكان پاسخ دهيم؟

تربيت جنسيتي كودك در مقابل سوالاتي كه برايشان پيش مي‌آيد از والدين يا اطرافيان، مخصوصا مربيان خود سوال مي‌كنند. بعضي از افراد در مقابل اين سوالات برخورد تند و خشن با كودكان دارند و با جديت تمام، آنها را دعوا مي‌كنند و حرفهايشان را به دور از ادب مي‌دانند. سپس از كودكان مي‌خواهند كه هرگز درباره اين موضوع صحبتي نكنند و اگر تكرار شود، تنبيه خواهند شد.

بهتر است مراقبان كودك با حالتي دوستانه و عادي، به حرف‌هاي كودك خود گوش كنند. با لحني مهربان و آرام، او را راهنمايي كنند و تفاوت بين دو جنس را كتمان نكنند. نيازي نيست اطلاعات زيادي به كودك بدهيد، تنها كافي است سوالات او را در يك قالب كودكانه و غير جنسي (يعني طوري كه حتي وقتي براي يك آدم بزرگسال مي‌گوييد تحريك كننده نباشد) پاسخ دهيد. مطمئنا چنين كودكي به جاي جست و جوي پاسخ نزد ديگران از والدين و يا مراقبانش پرسش خواهد كرد. 

اگر فكر مي‌كنيد كه پاسخ شما ممكن است سوالات بعدي را پيش بياورد و يا ذهن او را مشغول كند، نگران نباشيد؛ شما مي‌توانيد با همين لحن به همه سوالات او پاسخ دهيد. برعكس بي پاسخ گذاشتن سوالات كودك يك علامت سوال در ذهنش باقي خواهد گذاشت. 

 

چه نكات جنسيتي را بايد آموزش داد؟

1- كودك از 3 سالگي بايد متوجه شود كه برخي از نواحي بدنش نبايد توسط ديگران لمس شود.

2- بعد از 3 سالگي كودك بايد با لباس زير به حمام برود.

3- والدين بايد با در زدن هنگام ورود به اتاق، كودك را با مفهوم خصوصي و عمومي آشنا كنند.

4- لباس‌هاي زير كودك بايد در مكان خاص و مجزا قرار گيرند.

5-والدين بايد با كودك خود درباره مقاومت در برابر به زور بوسيده شدن و بغل كردن، گفت و گو كنند.

6- بايد به كودك گفته شود كه از شوخي‌هاي نابه جاي دستي و جنسي دوري كند.

7- والدين بايد مفهوم لمس خوب، لمس بد، راز خوب و راز بد را به كودك خود آموزش دهند و درباره آن صحبت كنند. (در لمس خوب،از شانه‌ها بغل مي‌شود. لمس بد شامل به زور بغل كردن، تماس با نواحي خصوصي مي‌شود. راز خوب، احساس خوب دارد و راز بد همراه با خجالت و نگراني است).

8-بايد آموزش داده شود كه در مقابل به زور بوسيده شدن و بغل كردن، محكم نه بگويد و در صورت احساس بد، محل را ترك كرده و به شما اطلاع دهد.

9- والدين در مقابل كودك برهنه نباشند و براي حمام كردن بعد از 3 سالگي، والدين نيز لباس زير به تن داشته باشند.

 

چند اصل اساسي در تربيت جنسي كودك

1- هنگامي كه كودك، درباره سوال هايش از شما كمك خواست، دروغ و پنهان كاري را كنار بگذاريد. اين كار شما را نزد او بي اعتبار مي‌كند و باعث مي‌شود اعتمادش به شما خدشه دار شود.

2- اگر درباره سوال هايش از شما پرسيد، ابتدا با او درباره اين سوالش گفت و گو كنيد تا متوجه ميزان اطلاعاتش در اين زمينه شويد. سپس متناسب با سن و اطلاعاتش جواب سوال هايش را بگوييد. در صورتي كه احساس كرديد پاسخ‌ها، متناسب با سنش نيست، زمان پاسخ گويي را به چند وقت ديگر منتقل كنيد. مثلا بگوييد:"وقتي 9 سالت شد جوابش رو ميگم..."

3- سعي كنيد ميزان اطلاعات و حدسيات كودك را با طرح پرسش، مديريت كنيد. با اين كار دانسته‌هاي او را به روش درست ساماندهي خواهيد كرد.

4- تا سنين راهنمايي، همه آموزش‌ها را به "توليد مثل" منعطف كنيد. يعني از لذت بخش بودن رابطه جنسي صرف نظر كرده و هدف را توليد مثل قرار دهيد (براي اين كار مي‌توانيد از توليد مثل گياهان و جانوران برايش بگوييد).

5- در حضور خودش، اعضاي بدنش را به او معرفي كنيد. بعد از معرفي گوش و چشم و ساير اعضاي بدن، با استفاده از اطلس‌هاي بدن، اعضاي جنسي اش را با نام‌ علمي و كاركردش آشنا كنيد.

6- اگر كودك آلت تناسلي خود را دستكاري كرد، از خشونت بپرهيزيد و آهسته و آرام او را مشغول كار ديگري كنيد. علت اين رفتار او ممكن است كنجكاوي، ناآشنايي با اعضاي بدن، مشكل جسمي (خارش، انگل، سوزش خشكي پوست و...) باشد. در برخي موارد كودك از اين طريق به آرامش مي‌رسد. براي بررسي بيشتر به پزشك مراجعه كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت جنسيتي كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تربيت جنسي كودكان | آموزش مسائل جنسي به كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تربيت جنسي كودكان،
موضوع:
[ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۱۳:۴۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی