مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

در مقابل تهديدهاي نوجوانان چه بايد كرد؟

اگر نوجواني شما را تهديد به خودكشي مي‌كند و شما فكر مي‌كنيد كه نوعي باج خواهي، ابراز وجود، تلاش براي اثبات خود، جرئت ورزي يا ... است؛ حتي اگر حق با شما باشد، لازم است متذكر شويم كه اين رفتار نوعي فرياد براي كمك خواهي است. شما مناسب‌تر است كه به همدلي و دوستي با اين فرد بپردازيد و براي جلوگيري از اين اتفاق، توصيه‌هاي زير را در نظر داشته باشيد.

1- جدي بگيريد

نوجوانان به دلايل زيادي ممكن است تهديد به خودكشي كنند؛ اما تعداد زيادي از آن‌ها تنها براي اثبات جدي بودن خود بر اين تهديد، حرف خود را عملي كرده‌اند. نوجواني سني است كه فرد، تصور كاملي از نتيجه رفتار خود ندارد. بنابراين سعي كنيد با جدي گرفتن اين تهديدها، او را مجبور به عملي كردن اقدامش نكنيد. گاه با وجود واضح بودن علائم خودكشياطرافيان موضوع را جدي نمي‌گيرند.

2- به چالش نكشيد

گاه براي پيدا كردن علل خودكشي در نوجوانان و يا پي بردن به احتمال انجام خودكشي اطرافيان سعي در به چالش كشيدن نوجوانان دارند. اما بهتر است در اين موضوع آن‌ها را به چالش نكشيد. منظور از به چالش نكشيدن او به اين معناست كه شما نبايد تمام حرف‌هاي او را رد كنيد و به نصيحت و بحث با او بپردازيد. فراموش نكنيد كه اولين چيزي كه او در اين لحظه نياز دارد، نوعي همدلي و تخليه شدن است. شما با به چالش كشيدن بيش از حد و جنگ و جدال، او را عصباني‌تر كرده و فاصله خود را با او بيشتر مي‌كنيد.

3- تحريك نكنيد

در نظر بعضي از افراد، نوجوانان فقط حرف‌هاي توخالي مي‌زنند و در واقع توان عملي كردن حرف شان را هم ندارند. اما لازم است به ياد داشته باشيد كه هر كسي به يكباره تجربه كسب نكرده و در اين راه خيلي از بزرگ ترها شما را ياري كرده‌اند. بايد آگاه باشيد با تحريك و عصباني كردن نوجوان، او را به سمت رفتاري تكانشي سوق مي‌دهيد و ممكن است با اتفاقي غير قابل بازگشت روبرو شويد.

4- غير مستقيم حرف بزنيد

همانطور كه مي‌دانيد غرور نوجوان به شما اجازه نمي‌دهد مستقيم تجربه‌هاي خود را در اختيار او بگذاريد و با او حرف بزنيد. بنابراين متخصصان توصيه مي‌كنند كه ابتدا به صورت غير مستقيم با او صحبت را شروع كنيد و صحبت را تا جايي پيش ببريد كه او دلش بخواهد به شما از دردهايش بگويد. به طور مثال "بابابزرگم مي‌گفت وقتي از چيزي ناراحت باشي، توو چشم هات مشخصه. ناراحتي رو نبايد پنهون كرد، مشخصه، بايد راجع بهش حرف زد، تو راجع به ناراحتيت با كي حرف مي‌زني؟".

5- اهرم باج خواهي نسازيد

تهديد به خودكشي در نوجوانان را جدي بگيريد، به حرف‌هايش گوش بدهيد، با او همدلي كنيد و... مي‌تواند به نوجوان اين امكان را بدهد كه از تهديد به خودكشي به عنوان يك اهرم براي رسيدن به خواسته هايش استفاده كند. بنابراين ظرافت رفتار بسيار مهم است. بايد با نوجواني كه تهديد به خودكشي مي‌كند، به صورت بالغانه صحبت كنيد. براي او مشخص كنيد اگر حرف‌ها و تهديد به خودكشي را تكرار كند، شما چطور برخورد خواهيد كرد و در نهايت چه چيز نصيبش مي‌شود.

6- فضا را امن كنيد

درست است كه با او صحبت كرده ايد و به وضعيتي نسبتا متعادل رسيده ايد، اما براي اطمينان بيشتر لازم است هرگونه وسايل خطرناك مثل داروها را كه نوجوان از آن‌ها براي خودكشي استفاده مي‌كند، از دسترس او دور كنيد. اول اينكه اين وسيله‌ها مي‌توانند هوس خودكشي را در نوجوان دوباره زنده كنند. دوم اينكه پيدا كردن وسيله اي براي خودكشي، فرصتي براي فكر كردن و خارج شدن از فضاي احساسي مي‌باشد.

7- اقدام كنيد

به كاوش بپردازيد، گذشته را بررسي كنيد و دليل اين رفتار نوجوان را بيابيد. تهديد به خودكشي معمولا در نوجواناني ديده مي‌شود كه به نوعي زياده خواهي يا افسردگي دچار هستند. ابتلا به اختلالات رواني يا اعتياد نيز ممكن است در اين نوجوانان بروز پيدا كرده باشد. در هر صورت، هرچه سريع‌تر به اقدامات عمليِ لازم بپردازيد. به يك روانشناس و مشاوره خانواده مراجعه نمائيد. صبر پيشه كنيد و سعي كنيد بيشتر به حرف‌ها و دردودل عزيزانتان گوش بدهيد.

 

صحبت پاياني

لازم است بدانيد كه خانم‌ها بيشتر از آقايان تهديد به خودكشي مي‌كنند، اما اقدام به خودكشي موفق در آقايان شايع‌تر است. خانواده لازم است سازمان خود را حفظ كند و منبع آرامش براي نوجوان باشد. سعي نكنيد همه مسائل را به تنهايي حل كنيد. براي حل اين بحران حتما از كمك‌هاي اجتماعي مثل بزرگ ترها، روان پزشك‌ها و روان شناسان استفاده نماييد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تهديد به خودكشي نوجوانان مي‌تشوانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تهديد به خودكشي در نوجوانان

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۵۹:۰۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی