مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

آيا لازم است خبر بد حتما داده شود؟

ممكن است درباره گفتن يا نگفتن خبر بدي دچار ترديد شويد. مثلاً اطرافيان بيماري مبتلا به سرطان، بسياري از واقعيت ها و اتفاقات تلخ را از او مخفي نگه مي دارند و از روي دلسوزي سعي مي كنند خبرهاي بهتر و اميدواركننده تر را به گوش او برسانند. در چنين مواقعي ديگران نگران اند كه فرد با شنيدن خبر بد، دچار احساس يأس و نااميدي شود. اما باخبر شدن از واقعيت دردناك، هرچند ممكن است فرد را با بحران روحي شديدي مواجه كند، اما نگفتن حقيقت كار را سخت تر مي كند. معمولاً وقتي اطرافيان سعي دارند واقعيت را پنهان كنند، فرد خبرهاي متفاوت و ضد و نقيضي را از منابع مختلف دريافت مي كند. در چنين مواردي بهتر است با اصول صحيح رساندن خبرهاي بد آشنا باشيد.

1- ابتدا فرد را براي شنيدن خبر بد آماده كنيد

هنگام دادن خبر بد، حالت‌هاي روحي و عاطفي فرد را در نظر بگيريد. گاهي به نظر مي رسد كه شنونده هيچ آمادگي براي شنيدن خبر بد ندارد. در اين مورد بهتر است با طرح سؤال هايي مانند "بيش ترين نگراني شما در اين مورد چه بوده است؟ آيا هيچ وقت درباره « ...» هم نگران بوده اي؟"، در وي آمادگي جزئي ايجاد كنيد؛ بعد از پرسيدن چنين سؤالاتي مي توانيد براي گفتن اخبار مورد نظر، زمان ديگري را مشخص كنيد (مثلاً اين كار را به روز بعد موكول كنيد). در اين فاصله، معمولاً فرد به سؤال هايي كه از او پرسيده ايد، مي انديشد و در مورد خبر حدس هايي خواهد زد و آمادگي ذهني بيشتري پيدا خواهد كرد. درنتيجه هنگام شنيدن خبر بد شوكه نمي شود.

2- زمان و مكان مناسب را در نظر بگيريد

براي دادن خبر ناگوار بايد ابتدا دقت كنيد كه اين خبر تا چه اندازه مي تواند براي فرد مهم و مصيبت بار باشد. زمان و مكان مناسبي را برايدادن خبر بد در نظر بگيريد، اگر فرد مصيبت‌زده از نظر هيجاني آمادگي كافي براي شنيدن خبر را ندارد و يا نمي‌ تواند با شما به خوبي ارتباط برقرار كند؛ بايد در زمان مناسب ديگري درباره خبر صحبت شود. تمام عواملي كه ممكن است در جريان بحث اختلال ايجاد مي كند را كنترل كنيد، مثلا تلفن همراه خود را خاموش نگه‌داريد. همچنين بهتر است در مكاني مناسب و بدون سر و صدا موضوع را مطرح كنيد.

3- افشاي خبر و دادن اطلاعات به گونه اي مناسب

اطلاعات را با حساسيت و لطافت، ولي مستقيم و صريح بيان كنيد. از ارائۀ تمام اطلاعات به صورت يك جا و پيوسته و با لحني يكنواخت خودداري كنيد. سعي كنيد با زباني ساده و قابل فهم صحبت كنيد. به كار بردن كلمات دوپهلو و نامفهوم باعث سردرگمي شنونده مي شود. از سكوت و اشاره هاي غيركلامي به عنوان ابزاري براي تسهيل گفت و گو استفاده كنيد. شدت و وخامت خبر را كمتر از آن چه هست، نشان ندهيد. لحن شما بايد آرام، صادقانه و نشان دهنده هم دردي باشد. مي توانيد با اين جملات شروع كنيد "متاسفم كه اين خبر را مي دهم"، "از دادن اين خبر احساس خوبي ندارم"، "متأسفانه خبر خوبي ندارم".

4- خبر بد را بدون تغيير و به صورت واضح انتقال دهيد

مهم ترين نكته اي اين است كه وقتي مي خواهيد خبر بدي را به كسي بدهيد آن را بدون هيچ گونه تغيير و بدون اينكه نظر خوب يا بد خود را به آن اضافه كنيد به شنونده برسانيد. اين چيزي است كه شنونده خبر انتظار دارد از شما بشنود. طبق تحقيقات وضوح و مستقيم بودن خبر مهمترين چيزي است كه بيشتر افراد آسيب ديده ترجيح مي دهند، بشنوند. البته بايد مودبانه و بدون استفاده از كلمات خشن و تند باشد.

5- همدلي و همدردي كنيد

پس از اينكه فرد با مشكل پيش آمده روبه رو شد، قدم بعدي اين است كه بتوانيد به خوبي با او همدلي كنيد. نبايد در مقابل وي سرد و بي‌تفاوت باشيد. فرد مصيبت ‌زده بايد بتواند غم و اندوه را در چهره و حالت بدن شما احساس كند. بايد متناسب با واكنش‌هاي فرد حالت‌هاي هيجاني خود را تغيير دهيد و از جملات همدلانه استفاده كنيد. براي همدلي با فرد مقابل مي‌توانيد از جملاتي "همچون مي‌دانم كه شنيدن اين خبر بسيار سخت و ناگوار است"، "هيچ‌كس نمي‌تواند مثل تو اين مصيبت را درك كند"، "باور كردن اين خبر بسيار مشكل است" و... استفاده كرد.

در صورت امكان براي همدلي بيشتر بهتر است دست فرد را بگيريد و فاصله فيزيكي خود را با او كمتر كنيد. اگر فرد بعد از شنيدن خبر گريه كرد، تنهايش نگذاريد. بعد از اتمام واكنش‌هاي هيجاني اوليه فرد و هنگامي كه وي آمادگي صحبت كردن دارد، بهتر است از او درباره خبر مطرح شده سوال كنيد و اگر موضوع مبهمي براي وي وجود دارد آن را برطرف كنيد. در انتها از فرد بپرسيد كه از شما چه انتظاراتي دارد. براي اطلاع بيشتر از نحوه همدردي كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه ارتباط با ديگران و نحوۀ اطلاع دادن خبر بد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : خبر بد را چگونه بايد انتقال داد؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۵۷:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی