مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

احساسات و انواع آن

در دسته بندي و شناخت احساسات اصيل منابع متفاوتي وجود دارد. هشت احساس پايه كه محققين هيجان و متخصصين روان شناس بر آنها اتفاق نظر دارند:

عصبانيت، ترس، انزجار، غم، حيرت،شادي، احساس گناه و شرم

اين احساسات ويژگي‌هاي مخصوص به خود را دارند. حالات چهره، تغييرات فيزيولوژيكي و رفتارهاي مرتبط  هر كدام از اين احساسات منحصر به خود احساس است. ساير احساسات بيشتر با ذهن و شناخت همراه هستند و شاخص زيست شناختي خاصي ندارند.

بي حس بودن

وقتي نمي‌دانيم چه احساسي داريم از خودمان دور مي‌شويم و در روابطمان، صميميت را از دست مي‌دهيم. با گذشت زمان ناديده گرفتن احساساتمان را اطرافيانمان در رابطه متوجه مي‌شوند و اين موضوع هميشه دوري به بار مي‌آورد.

وقتي كه احساساتمان را ناديده مي‌گيريم رفتارهاي ناكارآمد را در پيش مي‌گيريم و سازگاريمان با محيط و اطرافيان لطمه خواهد خورد. افرادي كه نمي‌دانند چه احساسي دارند نمي‌دانند چه مي‌خواهند.

شناخت احساسات

با آگاهي از احساسمان مي‌توانيم آنها را ادراك و تجربه كنيم؛ در آنها تامل كنيم، ابرازشان كنيم و به سمت رفتار و ارتباطات سالم‌تر برويم. براي دست يابي به شناخت احساس لازم است تغييرات فيزيولوژيكي كه در بدنمان اتفاق ميافتد را بشناسيم تجربه كنيم. مهم است كه هنگام بروز احساس آنها را سركوب نكنيم و به صورت اصيل هر آنچه در ما مي‌گذرد را تحمل كنيم.

 

گام اول شناخت طبيعت احساسات

براي اينكه بتوانيد احساسات خود را بشناسيد، بايد طبيعت، خواستگاه و ريشه هاي آن ها را درك كنيد. براي اينكار، 6 مرحله وجود دارد كه به طور مختصر براي شما بيان مي كنيم:

1 – درك منشا و مبدا احساسات

احساسات، پاسخ هاي برنامه ريزي شده ايست كه در طي تكامل بشر شكل گرفته اند. مانند اينكه در چه شرايطي بايد بترسيد تا بدن آماده استفاده از بالاترين توان خود براي دفاع از جانش شود. احساسات به بقاي انسان و همزيستي با محيطش نيز موثر بوده است. احساسات مثبت مشترك ميان انسان ها باعث نزديك شدن آن ها به يكديگر و انجام كارهاي فوق العاده مي شود.

2 – احساسات اوليه را بشناسيد

اغلب روانشناسان مجموعه از احساسات را هيجانات و احساسات اساسي انسان ها مي دانند كه باقي احساسات بر اساس آن ها مي باشند. اين احساسات اصلي شامل خشم، نفرت، ترس، شادي، غم و تعجب مي باشند. احساساتي مثل غرور، شرم، عشق و اضطراب نيز طبق ديدگاه هاي جديد در زير دسته احساسات اصلي قرار دارند.

3 – نقش و اهميت هر احساس را بشناسيد

هر احساسي براي بقا، رشد و تصميم گيري بسيار مهم مي باشد. همه احساسات، حتي احساسات منفي به شما براي پيشرفت و حركت كمك مي كنند. مثلا فرض كنيد يك روز هيچ احساس اضطراب و خجالت و غروري نداشته باشيد؛ به همه چيز بي اهميت هستيد و همه چيز را از دست خواهيد داد.

4 – شناخت چگونگي تاثير احساسات بر تصميمات

احساسات، ارزش و اهميت اطلاعات را تعيين مي كنند و در تغيير جهت تصميم گيري فرد مي توانند موثر و مهم باشند. شناخت نادرست از خود و خواسته هايي كه فرد آن ها را ارزش مي داند، منجر به تصميم گيري هاي اشتباه مي شود. با شناسايي خطاهاي شناختي و نگاهي به درون خود مي توانيد به احساسات تان نيز به درستي پي ببريد. 

5 _ احساسات مي توانند اختلال ايجاد كنند

همانطور كه مشكلي در اعضاي بدن مثل چشم يا كليه ها را احساس مي كنيد، احساسات شما نيز مي تواند باعث اختلال شوند. برخي از اختلالاتي كه احساسات شما را مختل مي كنند عبارتند از:

_ افسردگي كه شامل احساسات طولاني غم و بي علاقگي است.

اختلالات اضطرابي كه شامل نگراني هاي طولاني مدت و بيش از حد در مورد وقايع روزمره است.

_ طيف اسكيزوفرني كه با فقدان احساسات يا خلق تحريك پذير و افسرده همراه است.

_ شيدايي كه در اختلال دو قطبي اتفاق مي افتد، شامل دوره طولاني مدت خلق و خوي غير طبيعي و بيش از حد بالا مي باشد.

6 – احساسات خود را ثبت كنيد

هر زماني كه احساسي را تجربه كرديد، آن ها را يادداشت كرده و حالاتي كه برايتان اتفاق افتاده را شرح دهيد. اين گونه آگاهي بيشتري از نوع احساس، محرك هاي ايجاد كننده آن و واكنش هاي بدنتان به دست مي آوريد. شايد در نگاه اول ساده به نظر بيايد، اما وقتي اينكار را انجام دهيد، متوجه پيچيده بودن احساسات و واكنش هاي بدن خود مي شويد.

 

ياد بگيريد كه چه احساسي داريد

مردم در حالات مختلف احساسات مختلفي را گزارش مي دهند در حالي كه تمايز آن ها را نميدانند. بايد بدانيد كه تمايز احساسات در چيست و تفاوت عصبانيت با ناراحتي و بهت با خوشحالي چه  مي باشد. در ادامه به شما خواهيم گفت كه هر احساس چگونه بر شما تاثير مي گذارد:

احساس خشم

احساس خشم زماني به سراغ شما مي آيد كه احساس كنيد شرايط و يا چيزي آن گونه كه بايد نيست. تجربه جسمي خشم در پشت كمر بين تيغه هاي شانه رو به بالا، در پشت گردن و در اطراف دو طرف فك احساس مي شود. احساس گرما، تنش، درد و فشار نيز از ديگر حس هايي است كه در زمان خشم تجربه مي كنيد.

احساس نفرت

احساس نفرت واكنش نسبت به محرك هاي زننده است. چيزهايي كه ممكن است شما را بيمار كنند و شما براي محافظت از روح و جسم خود از آنها بيزار مي شويد. اتفاقاتي مثل سوءاستفاده جنسي نيز مي تواند شامل اين تجربه ها باشد. نفرت در درجه اول در معده، سينه و سر خود را نشان مي دهد.

احساس ترس

احساس ترس در پاسخ به تهديداتي است كه به شما كمك مي كند تا از آن اجتناب كرده و خود را نجات دهيد، در مواجهه بعدي نيز از آن محرك ها ترسيده و احتياط خواهيد كرد. ترس يكي از پيشرفته ترين و تكامل يافته ترين احساسات آدمي است. ترس اغلب در نيمه بالاي بدن و يا پاها حس مي شود. تپش قلب، تنفس سريع و بالارفتن متابوليسم، ويژگي هاي ترس است و باعث مي شود بتوانيد در موقعيت هاي خطرناك با انرژي بيشتري از خود محافظت كنيد.

احساس شادي

خوشحالي در پاسخ به چيزهايي است كه اغلب پيام هايي از بقا، شكوفايي و موفقيت دارد. رابطه جنسي، داشتن فرزند، موفقيت در اهداف، مورد تقدير واقع شدن و... برخي از موقعيت هاي شادي آفرين مي باشد. احساس گرما، احساس رضايت، امنيت و بودن در يك زندگي خوب ويژگي هاي حس خوشحالي است.

احساس غم

احساس غم در پاسخ به ضرر و زياني است كه براي شما اهميت دارد. يك احساس دردناك براي جلوگيري از خسارات در آينده يا قدرداني از چيزهاي از دست رفته مي باشد. احساس غم معمولا در سينه شروع شده و از طريق گلو به سمت بالا حركت مي كند. چيزي كه بغض مي ناميد و حس ميكنيد در حال خفه كردن شماست، سپس به اشك ختم شده و كمي تخليه مي شويد. پس در زمان غم به خودتان اجازه دهيد كه گريه كنيد. گريه كامل به شما در بازيابي انرژي و تسكين غم كمك مهمي خواهد كرد.

احساس بهت و تعجب

احساس بهت و تعجب زماني اتفاق مي افتد كه با رويدادي غير منتظره رو به رو مي شويد. بهت و تعجب يك حس متفاوتي در مقايسه با ديگر احساسات مي باشد كه نسبت به مثبت و منفي بودن آن رويداد خنثي هستيد. تعجب، شگفتي يا سورپرايز، به شما در توجه مجدد به چيزهاي غير منتظره جديد كمك مي كند. در درجه اول در سر و سينه احساس مي شود و ممكن است كمي شما را تكان دهد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه شناخت احساسات مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : احساسات | انواع و نحوه تشخيص احساسات

امتیاز:
بازدید:
برچسب: احساسات،
موضوع:
[ ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۵۶:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی