مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

نفرت چيست؟

احساس نفرت يك شكل از احساسات و هيجانات مي باشد. واكنش هاي كه در اثر احساس نفرت تجربه مي شوند، هميشه با حالات عاطفي غير خوشايند همراه هستند. در روانشناسي نفرت به عنوان احساس كلي انزجار و تمايل به خلاص شدن از شر چيزي آلوده، فاسد و... تعريف مي شود. شناخت احساسات يكي از روش هايي است كه روانشناسان به وسيله آن به درمان بيمار مي پردازند. با همين شناخت مراجع قادر به كنترل احساسات خود خواهد شد.

 

هيجانات همايند با نفرت

نفرت مي تواند به صورت خالص بدون همراهي ساير هيجانات و يا بالعكس با حضور ساير هيجانات اتفاق بيافتد. براي مثال اگر شما با غذاي فاسد، بد بو يا با ظاهر بسيار بدي مواجه شويد، فورا نسبت به آن غذا احساس نفرت و انزجار  كرده و سعي مي كنيد از آن دوري شويد. در اينجا تنها هيجان تجربه شده احساس خالص نفرت است. اما وضعيت زماني پيچيده مي شود كه شما نسبت به يك شخص دچار احساس نفرت مي شويد. در اين موقعيت به احتمال زياد شما هيجانات ناخوشايند ديگري از جمله احساس خشم و غم را نيز تجربه خواهيد كرد.

در واقع شما به دليل وجود صفاتي كه از نظرتان ناخوشايند است نسبت به آن فرد تنفر پيدا مي كنيد. شايد احساس نفرت را در خود امري ناپسند بدانيد و به دنبال تجربه احساس نفرت، غم را نيز تجربه كنيد. شايد خشم شديدي را نسبت به آن فرد تجربه كنيد چون رفتارهايي كه از نظر شما خوشايند نيست، از جانب او مكررا تكرار مي شوند.

 

نفرت و احساس گناه

همان طور كه گفته شد خيلي از افراد دوست ندارند كه هيچگاه دچار احساس نفرت شوند و در اين صورت احساس گناه مي كنند چرا كه وجود اين احساس را نيز در خود امري ناپسند مي دانند. بايد به اين نكته توجه داشت كه وجود هيچ احساسي به خودي خود ناپسند ومذموم نيست.

همانطور كه همه انسان ها در برابر عوامل مثبت، دچار احساساتي نظير شادي، عشق و علاقه مي شوند، در برابر رويدادهاي ناخوشايند نيز احساسات ناگواري مثل نفرت، خشم، ترس و غم را نيز تجربه مي كنند. بيشتر از آن كه تجربه اين احساسات مهم باشند، واكنشي كه از خود در زمان تنفر نشان مي دهيد، اهميت دارد.

در حقيقت مشكل زماني ايجاد مي شود كه شما اين احساسات ناخوشايند را به صورت افراطي تجربه كنيد و به طوري كه نتوانيد رفتارهاي خود را در قبال اين احساسات كنترل كنيد.

 

راهكارهاي مقابله با نفرت

1- احساسات خود را بپذيريد و از سركوب آن ها خودداري كنيد

خيلي از افراد هنگامي كه هيجاني منفي را تجربه مي كنند نگران و مضطرب مي شوند. آن ها وجود هيجانات منفي را در خود نمي پسندند و آن را انكار مي كنند. حتما شنيده ايد كه برخي افراد مي گويند كه "من هيچ وقت از چيزي متنفر نمي شوم يا خشم اصلا در من وجود ندارد!". براي آنكه بتوانيد احساسات خود را مديريت كنيد نيازمند آن هستيد كه ابتدا وجود آن ها را در خود شناخته و بپذيريد تا بعد بتوانيد براي حل آن ها چاره اي پيدا كنيد.

2- درباره احساسات و مشكلات خود صحبت كنيد

بيشتر مشكلات در روابط زماني پديد مي آيند كه اصلا راجع به آنها صحبت نكنيد. شايد چون براي پرهيز از دعوا و درگيري اصلا وارد گفت و گو نمي شويد. همين مساله عاملي مي شود تا مشكلات به تدريج انباشته شوند و متناسب با آن ها ميزان نفرت، خشم و ساير هيجانات منفي نيز افزايش يابد. پس اگر در مطرح كردن مشكلاتتان راحت نيستيد، درمورد روش هاي گفت وگو و حل مساله اطلاعات بيشتري كسب كنيد يا از يك مشاور آگاه در اين زمينه كمك بگيريد.

3- احساست را بپذير اما رفتارت را كنترل كن!

هميشه اين جمله را به خود يادآوري كنيد؛ "همه ما آزاد هستيم تا انواع احساسات را تجربه كنيم، اما نمي توانيم آزادانه هر رفتاري كه مي خواهيم انجام دهيم". اگر نفرت در شما به حدي زياد است كه رفتارهايتان را تحت تاثير قرار مي دهد و از كنترل شما خارج است بهتر است با مراجعه به يك روانشناس به خودتان در كنترل و مديريت احساسات كمك كنيد.

4- احساسات خود را ريشه يابي كنيد

هيجانات شما مي توانند برايتان هشدار دهنده و آگاهي بخش باشند. وقتي دچار احساس نفرت از كسي يا چيزي مي شويد از خود بپرسيد كه چگونه اين احساس در من شكل گرفت؟ چه چيزهايي باعث تشديدشان شده است؟ سعي كنيد افكار خود را هنگام تجربه اين احساسات شناسايي كنيد. خيلي از افكار آنقدر سريع و اتوماتيك اتفاق مي افتند كه ممكن است اصلا به آن ها توجهي نكنيد، اما بايد بدانيد كه افكار شما در شكل گيري احساسات شما نقش اساسي ايفا مي كنند. پس در درون خود دست به كاوش بزنيد و ببينيد چه فكرهايي در شما نفرت را بر مي انگيزند؟

در واقع يكي از روش هاي درماني براي چنين مشكلاتي اين است كه ترجيحا با كمك يك درمانگر افكار خود را شناسايي كنيد و با تغيير آن ها هيجاناتتان را كنترل كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه احساس نفرت مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : احساس نفرت

امتیاز:
بازدید:
برچسب: احساس نفرت،
موضوع:
[ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۴۶:۳۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی