مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تفاوت دوران بازنشستگي بانوان و آقايان

طبق تجربه اغلب مردان بعد از بازنشستگي از بيكار بودن كسل شده و به دنبال شغل جديدي مي گردند. اين در حالي است كه خانم ها بعد از بازنشستگي معمولا زماني را كه بدست آورده اند در خانه و بين افراد خانواده مي گذارنند. دوران بازنشستگي براي زنان بيشتر از مردان مفيد مي باشد، آن ها بيشتر زمان خود را به نوه ها يا فرزندان مجرد خود مي پردازند. زنان كمي بعد از بازنشستگي به سراغ شغل دوم مي روند.

 

نگاه اطرافيان به افراد بازنشسته

اهالي خانواده اغلب از بازنشستگي پدر و مادر خوشحال مي شوند و از كم شدن اشتغال ذهني آن ها ابراز خرسندي مي كنند. بازنشستگي هم براي متاهلين و هم مجردها نفع زيادي دارد. خصوصا اگر مسئوليت فرزندان و يا نوه ها را به عهده داشته باشيد، بار بزرگي از دوش تان برداشته شده و مي توانيد برنامه ريزي هاي بيشتري با آن ها بكنيد. در هر مرحله اي از زندگي كه باشيد، بازنشستگي فرصتي براي دوباره براي شناخت نزديكان و دوستان تان مي تواند باشد.

 

چرا بازنشستگي احتمال افسردگي را افزايش مي دهد؟

يكي از نشانه هاي افسردگي به معناي در خودماندن به صورت مداوم است. رها كردن كارهاي روزانه مثل خواب، خوراك و عدم لذت از فعاليت هاي پيشين، خستگي در بيشتر مواقع از جمله رفتارهايي است كه بازنشسته ها بعد خروج از كار از خود نشان مي دهند. افسردگي در افراد بازنشسته اغلب به صورتي دروني شكل مي گيرد. دنيا ديدگي اين افراد باعث مي شود افسردگي نمودهاي بيروني كمتري داشته باشد. دروني كردن ناراحتي و غم و نداشتن انگيزه براي تغيير آن ها را هر روز بيشتر در دنياي افسردگي فرو مي برد.

با فوت همسر مشكل بيشتر شده و نشانه هاي افسردگي با شدت بيشتري هجوم مي آورند. اين در حالي است كه فرزندان هر كدام دنبال كارهاي خودشان بوده و زمان كافي براي پدر و مادر ندارند. تنهايي و نداشتن كار براي اين افراد بزرگ ترين عامل افسردگي محسوب مي شود. همچنين افسردگي بعد از بازنشستگي ممكن است احساس ناتواني و موجودي اضافي بودن نيز داشته باشد، رفتار و حضور دوستان و خانواده در عدم بروز اين حس بسيار مهم تلقي مي گردد. فشارهاي مالي، نداشتن اميد به آينده، بي حوصلگي و بي هدفي از ديگر علل بروز افسردگي بعد از بازنشستگي مي باشد.

 

بازنشستگي زودرس چه تاثيري روي روحيه‌ي افراد دارد؟

اغلب كساني كه زودتر از موئد خود را بازخريد مي كنند، بعد از مدتي احساس مي كنند هنوز توانايي زيادي براي كار كردن دارند و مي توانستند انرژي خود را به كار تبديل كنند. بدين صورت با احتمال بيشتري دچار احساس بيهودگي و سرخوردگي مي شوند. البته كساني كه به دلايل ضعف جسماني و مشكلات پزشكي از كار بازنشست شده اند، اين احساس را نخواهند داشت. به طور كلي مي توان گفت هر چه قدر تصميم به بازنشستگي به عهده خود فرد باشد، بعد از بازنشستگي انعطاف پذيري و رضايت بيشتر خواهد بود. 

نوع نگرش اطرافيان نسبت به افراد بازنشسته نيز بسيار بر احساساتي كه آن ها از خود دارند، تاثير مي گذارد. در صورتي كه جامعه و اطرافيان بازنشستگي را به عنوان نوعي ازكار افتادگي طلقي كنند، فرد به نوعي انزواي اجتماعي دچار مي شود كه با شروع بازنشستگي خلاءهاي رواني در فرد بيشتر مي شود. بنابراين توصيه مي شود تا زماني كه توانايي كار كردن داريد، حتي اگر بازنشست شده ايد، يك فعاليتي را دنبال نماييد.

 

راه چاره براي فرار از افسردگي بعد از بازنشستگي

هيچ وقت اجازه ندهيد غصه و غم بر شما چيره شود. فرقي نمي كند كه در كجا زندگي مي كنيد و ديگران چكار مي كنند، شما لازم است همچنان براي سلامت روان خود به تلاش تان ادامه دهيد. البته لازم به ذكر است كه روابط اجتماعي و حمايت هاي اجتماعي به شدت مي تواند بر رفتار آدمي غلبه كند؛ بسيار از بازنشسته ها خود را به كارهاي كشاورزي، امور خيريه، فعاليت هاي هنري و... سرگرم مي كنند.

اين رفتارها و اين روحيه باعث مي شود كه درجه و شدت افسردگي كمتر مشاهده شود. افسردگي زماني روي مي دهد كه فرد نسبت به همه مسائل با ديدي منفي نگاه كند و قدرت تغيير و حضور خود را فراموش كند. اين نگاه منفي باعث مي شود باور كند كه به هيچ دردي نمي خورد. برنامه ريزي براي بازنشستگي يكي ديگر از راه هاي مقابله با افسردگي در اين دوران مي باشد.

 

وظايف اطرافيان براي مقابله با افسردگي بعد از بازنشستگي 

بودن در جمع خانواده، سفرهاي تفريحي – زيارتي، ورزش‌هاي مناسب سن، عضويت در گروه‌هاي هم‌سن و انجام فعاليت‌هاي خيرخواهانه و… از جمله فعاليت هايي است كه مانع از افسردگي بعد از بازنشستگي مي شود. گاه هم زماني دوران سالمندي، بحران ميانسالي و يا فرصت كافي براي فكر كردن به مشكلات حل شده احتمال بروز اختلالات رواني را بيشتر مي كند. به همين منظورمشاوره روانشناسي و ارتباط با يك متخصص به آنها كمك مي كند تا بتوانند راحت تر از پس مشكلات برآيند. اگر يكي از اعضاي خانواده تان احساس مي كنيد دچار افسردگي بعد از بازنشستگيشده با فراهم كردن چنين موقعيت هايي مي توانيد به حفظ سلامت روان او كمك كنيد.

در جريان مشاوره به بازنشسته ها كمك مي شود تا نگرش خود را نسبت به اين دوران تغيير داده و سبك زندگي خود را بر اساس شرايط جدي تطبيق دهند. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي بعد از بازنشستگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : افسردگي بعد از بازنشستگي

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۷:۲۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی