مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

چگونگي مواجهه با غم و اندوه و تحمل مرگ عزيزان

غم و اندوه، پاسخ طبيعي به رنج عاطفي ناشي از دست دادن فردي ارزشمند است كه مي تواند كل زندگي تان را درگير كند چرا كه سلامتي جسمي و روحي تان را به خطر مي اندازد و در فرآيند غذا خوردن، خوابيدن و حتي فكر كردن اخلال ايجاد مي كند. البته روش هاي سازگارانه اي براي تحمل مرگ عزيزان و كنار آمدن با غم و اندوه ناشي از آن وجود دارد كه با استفاده از اين روش ها مي توانيد ميزان ناراحتي خود را كاهش دهيد، معنا و هدف جديدي در زندگي پيدا كنيد.
مواجه با فقدان ها و از دست دادن عزيزان، مسئله اي اجتناب ناپذير است، پس توانايي شما در بهره مندي از روش هاي كنار آمدن با اين بحران ها شرط لازم براي بازگشت به روند عادي زندگي تان است. نخست بايد غم و اندوه خود را درك كنيد و آن را بپذيريد. اين درد عاطفي ممكن است با بروز احساسات غير منتظره نيز همراه باشد. توجه داشته باشيد كه واكنش هر فرد به غم و اندوه از دست دادن عزيزان متفاوت است پس ممكن است فردي منزوي و گوشه گير شود و شخص ديگر به تكانشگري و رفتارهاي پر خطر روي بياورد. در اين زمان مراقبت جسمي از خودتان همزمان با مراقبت رواني حائز اهميت است چرا كه جسم و روان ارتباطي تنگاتنگي با يكديگر دارند. همچنين سعي كنيد حمايت افرادي را كه به شما اهميت مي دهند بپذيريد.

 
مراحل غم و اندوه

بر اساس مطالعات انجام شده، مراحل پنج گانه غم و اندوه بر اساس احساسات بيماراني كه در معرض بيماري هاي لاعلاج قرار داشتند عبارتند از: انكار، خشم، چانه زني، افسردگي و پذيرش.

علائم غم و اندوه

از علايم غم و اندوه مي توان به گريه كردن، گوشه گيري، پرخاشگري اشاره كرد كه تقريبا همه افراد در اوايل حادثه آن را تجربه مي كنند. سپس با شديد شدن غم و اندوه افراد احساساتي مانند بي فايده بودن، تنها شدن، عدم انگيزه براي بازگشت به زندگي و حتي از دست دادن اعتقادات خود را تجربه خواهند كرد. 

گذشتن از غم و اندوه چقدر طول مي كشد؟

تجربه غم و اندوه در هر شخصي منحصر به فرد است پس ميزان و شدت غمگين بودن شما به عوامل زيادي از جمله ميزان صميمت با فرد از دست رفته، سبك زندگي، شيوه هاي ارتباطي در محيط خانواده، نگرش به زندگي و شخصيت تان و ... وابسته است. التيام درد و تحمل مرگ عزيزان به تدريج صورت مي پذيرد. در واقع هيچ جدول زمان بندي وجود ندارد. بعضي از افراد در عرض چند هفته يا چند ماه بهبود مي يابند در حالي كه اين پروسه ممكن است براي برخي ديگر چندين سال طول بكشد.

 
نگرش هاي غلط در مورد غم و اندوه

در باور عموم نگرش هاي غلطي در مورد غم و اندوه وجود دارد كه از جمله اين باور هاي غلط مي توان به موارد زير اشاره داشت:

  • انزوا و گوشه گيري براي بهبودي و فراموش كردن غم و غصه مفيد است.
  • اگر كسي گريه نمي كند، غم و اندوهي ندارد.
  •   من انساني قوي هستم و نبايد در مورد غم و اندوه خود با كسي صحبت كنم.
  • طولاني شدن تجربه غم و اندوه از دست دادن عزيزان طبيعي است. 
  • و ...

 

هنگامي كه غم و اندوه كاهش نمي يابد

اگر رنج عاطفي ناشي از غم و اندوه از دست دادن عزيزان روند بهبود را طي نكند ممكن است به مشكلات وخيم تري مانند غم و اندوه پيچيده و يا بروز علايم افسردگي تبديل شود.

احساس غم و اندوه پيچيده و شديد

اگر درد از دست دادن عزيزان بسيار شديدتر از حالت نرمال شود ممكن است از وضعيتي به نام غم و اندوه پيچيده رنج ببريد. كسي كه داراي احساس غم و اندوه پيچيده است، در حالت شديد و مزمن سوگ باقي مانده است به عبارت ديگر ممكن است با مشكل پذيرش مرگ عزيز خود، رو برو شويد احساس غم و اندوه پيچيده ناشي از دست دادن عزيزان مي تواند روال عادي زندگي را مختل كند و ارتباطات فرد را با خانواده و دوستانش تضعيف كند.

 علائم غم و اندوه پيچيده

اشتياق شديد براي ديدن عزيز از دست رفته كه ممكن است همراه با افكار مزاحم يا تصاوير او باشد.

انكار مرگ يا تصور زنده بودن شخص و تلاش براي يافتن عزيز فوت شده.

اجتناب افراطي و شديد از هر آنچه كه يادآور فرد است.

بدرفتاري، خشم زياد، احساس پوچي و خودكشي.

 

تفاوت بين غم و افسردگي

از منظر روان شناسي بيان كردن تفاوت بين غم و اندوه با افسردگي، به دليل اينكه علايم مشترك زيادي دارند، كار آساني نيست. غم و اندوه تركيبي از احساسات مختلف را شامل مي شود و نسبت به افسردگي از ثبات كمتري برخردار است در واقع ممكن است زماني كه در غم و اندوه از دست دادن عزيزي باشيد هنوز هم بتوانيد شادي را تجربه كنيد ولي افسردگي، احساس بيهودگي، گناه عميق و نااميدي پايدار است.

 

داروهاي ضد افسردگي مي تواند به غم و اندوه كمك كند؟

 مصرف دارو ها ممكن است در ابتدا غم و اندوه فرد را تسكين دهد ولي به دليل عوارض و پيامد هايي كه دارد، آخرين راهكار براي درمان افرادي ست كه غم و اندوه شديدي را تجربه مي كنند. در واقع اين دارو درماني به عنوان مسكن هايي موقت براي بهبود وصعيت رواني است. با استفاده از خدمات روان درماني قادر خواهيد بود تا با به كارگيري راهكارهاي مقابله اي سازگارانه به روند زندگي عادي خود بازگرديد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تحمل مرگ عزيزان و غم از دست دادن آن ها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تحمل مرگ عزيزان و كنار آمدن با غم از دست دادن آن ها

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۳۳:۰۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی