مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

عوامل موثر بر صميمت بين خواهر و برادر

برخي عوامل، زمينه يك رابطه صميمانه با خواهر و برادر را بهتر مي كنند؛ مثلا اگر اختلاف سن خواهر و برادرها بيش از چهار سال باشد، احتمال صميمت خواهر و برادر بيشتر مي شود؛ يا رابطه بين دو خواهر و يا دو برادر داراي صميمت بيشتري به نسبت رابطه خواهر برادري مي باشد. اما برخي ديگر از عوامل مي توانند نقش مثبت و گاه نقش منفي در كيفيت روابط زن و مرد داشته باشند. در ادامه برخي از پر رنگ ترين عوامل تاثير گذار بر صميميت خواهر و برادرها را شرح مي دهيم:

1- برخورد متفاوت والدين با هر يك از فرزندان

اكثر پدر و مادرها اعتقاد دارند كه به شيوه يكساني با فرزندان شان رفتار مي كنند؛ اما در حقيقت به دليل تفاوت هايي كه كودكان با يكديگر دارند (سن، جنسيت، خلق و...)، والدين رفتار يكساني با آن ها نمي كنند. زماني كه والدين دو فرزند همسن دارند، تا حد زيادي با آنها يكسان رفتار مي كنند. براي مثال مادري كه با فرزند كوچكتر خود مهربان تر مي باشد و كنترل بيشتري بر اعمال او دارد، خواهر و برادرهاي بزرگ تر احساس بي ارزشي مي كنند.

وقتي كودك برخورد متفاوت والدين را نشان از بي توجهي والدين به او و دوست داشتني نبودن خودش مي داند، اختلاف ميان خواهر و برادرها بيشتر مي شود. درحالي كه وقتي پدر و مادر با تمام بچه هاي خود مهربان باشند و به تمام آنها رسيدگي و توجه كنند شدت اختلاف ميان خواهر و برادرها كمتر مي شود.

2- خلق و خوي بچه ها

هر كودكي داراي خلق و خوي منحصر به فرد خودش مي باشد. كودكاني كه به صورت هيجاني رفتار مي كنند و داراي ميزان بالايي از تحرك و رفتارهاي تكانشي هستند؛ روابط منفي تري با ديگر خواهر و برادران برقرار مي كنند. طبق مشاهدات خلق و خوي فرزند اول تعيين كننده حال و هواي روابط ديگر خواهر و برادران نيز مي باشد. خلق بد فرزند اول بر فرزندان كوچك تر تاثير مي گذارد، صرف نظر از اينكه خلق و خوي فرزند كوچكتر چگونه بوده است.

3- كيفيت رابطه زن و مرد

بين اختلافات زناشويي و افزايش اختلافات خواهر و برادرها نيز رابطه وجود دارد. به عبارت ديگر مشاهده اختلافات والدين باعث افزايش اضطراب شده و برخورد و تنش ارتباطي ميان فرزندان نيز بيشتر مي شود. صميميت بين زوجين تضميني بر وجودصميميت در خانواده و اعضاي آن مي باشد.

 

نقش والدين در ايجاد صميميت بين خواهر و برادر

1. والدين مي توانند كودكان را تشويق كنند تا به خواهر يا برادر خود احترام بگذارند؛ والدين نبايد بي احترامي و رفتارهاي آسيب زا بين فرزندان را تحمل كنند. پدر و مادر با احترام به فرزندانشان به بهترين نحو اين نگرش را به آن ها انتقال مي دهند.

2. براي هر كدام از فرزندان تان زماني مجزا بگذاريد، بهتر است در اين زمان ها به فعاليت مورد علاقه او بپردازيد. با اين كار رقابت بين خواهر و برادران را از بين مي بريد. تبعيض بين فرزندان بزرگترين عامل دشمني بين آن هاست. با صرف وقت به طور جداگانه با هر يك از آن ها احساس مورد توجه و مهم بودن را به انها بدهيد.

3. آزادي در خانواده باعث مي شود هر كدام از فرزندان به يك اندازه فرصت اظهار نظر داشته باشند. به كودك تان فرصت صحبت كردن بدهيد. بگذاريد نظراتش هر چند پيش پا افتاده بيان شود، بدون آن كه نگران قضاوت شدن باشد.

4. به فرزندان تان بياموزيد كه اختلاف نظر طبيعي بوده و بايد براي رسيدن به يك نتيجه با هم مذاكره نمايند. اگر دعوايي بين بچه ها پيش آمد، سعي كنيد وقفه‌اي ايجاد نماييد. از خواهر و برادر بخواهيد نفس عميق بكشند و براي مدتي از يكديگر فاصله بگيرند. از آن ها بخواهيد خواسته خود را بيان كنند و معقولانه راه حلي براي آن پيدا كنند و اختلاف خود را با آرامش حل كنند.

 

راه هاي افزايش صميميت با خواهر و برادر

اگر خودتان با خواهر و برادرتان رابطه صميمانه اي داشته باشيد، مي توانيد بهترين الگو براي فرزندان تان باشيد. بنابراين علاوه بر داشتن يك حامي، راه را براي داشتن يك خانواده سالم هموارتر كرده ايد. پس به نكات زير توجه كنيد؛

1. هرگز پشت سر هم بدگويي نكنيد، به خصوص وقتي كه با دوستانتان هستيد از اعضا خانواده و خواهر و برادر بزرگترتان بدگويي نكنيد.

2. اگر ازدواج كرده ايد و يا جدا از هم زندگي مي كنيد، روابط رسمي را كنار بگذاريد و صميمانه تر با هم برخورد كنيد.

3. به سادگي و با زبان مناسب و لحن خوب از هم انتقاد كنيد، اما در اين انتقادات به خصوص در ارتباط با خواهر و برادر بزرگتر سعي كنيد انعطاف پذيري بالايي داشته باشيد و سرزنش يا نصيحت نكنيد.

4. تفاوت عقيده در هر خانواده اي و بين اعضاي خانواده كاملا طبيعي است؛ بنابراين اگر با خواهر يا برادرتان تفاوت ديدگاه داريد، بحث نكنيد و احترام متقابل را فراموش نكنيد.

5. با انجام كارهايي هر چند كوچك همديگر را خوشحال كنيد و به هر بهانه اي شادي را به يكديگر هديه دهيد. دادن هديه يا صرف غذا در كنار هم بيرون از خانه مي تواند روابط شما را صميمانه تر كند. به خواهر يا برادر خود نشان دهيد كه از خوشحالي آن ها خوشحال هستيد و با ناراحتي شان غمگين مي شويد.

6. هميشه با خواهر و برادرتان صادقانه برخورد كنيد، احساس واقعي و حقيقي خود را بيان كنيد و به آن ها نشان دهيد كه چقدر از ديدن  شان خوشحال هستيد و چقدر دوستشان داريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه صميميت بين خواهر و برادر ها مي توانيد با مشاوران مركز ن روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : صميميت بين خواهر و برادر | راه هاي بهبود رابطه خواهر و برادر

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۰۰:۲۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی