مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

در ابعاد مختلف صميميت در خانواده ايجاد كنيد

صميميت در خانواده به معناي توانايي ايجاد رابطه عميق با ديگران مي باشد كه جنبه ها و ابعاد مختلفي از فرد را در برمي گيرد. رابطه صميمانه فقط در يكي از ابعاد صميميت يعني جسماني، فكري و يا عاطفي و هيجاني خلاصه نمي شود. براي داشتن يك رابطۀ صميمانه و پايدار، بايد هر سه اين ابعاد ارضا شوند، در غير اين صورت صميميت از بين مي رود.

صميميت جسمي

در واقع صميميت جسمي و فيزيكي ساده است و رفتارهايي نظير دست دادن يا بوسيدن گونه ها را شامل مي شود. كارهاي ساده اين چنيني بين اعضاي خانواده احساس تعلق و نزديكي ايجاد مي كند. 

صميميت عاطفي و هيجاني

برقراري صميميت عاطفي و هيجاني چالش برانگيزتر از صميميت جسمي است. صميميت عاطفي سريع ايجاد نمي شود و روند كندتري دارد. براي ايجاد صميميت عاطفي به هر حال بايد تا حدي از خود بگوييد، بدون اين كه در ديگران يا در خودتان احساس بدي به وجود بياوريد.

ايجاد رابطه عاطفي و هيجاني، هنري است كه نياز به يادگيري دارد و يكي از مهارت هاي مهم در ايجاد صميميت عاطفي مهارت شناساندن خود به ديگران از طريق خود افشاگري و صحبت كردن از خود به شكل مناسب است.

صميميت فكري و عقلاني

سومين بعد صميميت، صميميت فكري و عقلاني است. صميميت فكري مانند صميميت عاطفي به زمان بيشتري نياز دارد. صميميت فكري به وسيله مكالمه، حرف زدن و رد و بدل عقايد و افكار در مورد مسائل مختلف ايجاد مي شود. كساني كه از نظر طرز فكر و نوع نگرش و به قولي جهان بيني به هم نزديك هستند، در درجه اول به صميميت عقلاني دست مي يابند.

 

اهميت صميميت بين اعضاي خانواده

صميميت درواقع همان بعد عاطفي عشق است. روابط بدون وجود صميميت نمي توانند براي افراد، سالم و كافي باشند. ابراز عشق در خانواده بدون وجود صميمت امكان پذير نبوده و شكل گيري خانواده سالم را به خطر مي اندازد.

اهميت صميميت بين پدر و مادر 

والدين در واقع الگويي از يك رابطه سالم براي فرزندان خود هستند. ارتباط صميمانه بين زن و شوهر بر مهارت هاي فرزندپروري آن ها نيز اثر گذار است. پدر و مادري كه رابطه آسيب ديده و سردي با يكديگر دارند در ارتباط با تربيت فرزندان  خود نيز دچار مشكلات بسياري مي شوند.

اهميت صميميت بين والدين و فرزندان

در مورد صميميت بين والدين و فرزندان بايد به نقش ويژۀ مادر اشاره كرد. در واقع مادر از همان لحظه هاي نخستين تولد فرزند با شكل دادن رابطه صميمانه با او، در شكل گيري مفهوم دلبستگي در او اثر مي گذارد. اگر دلبستگي بين مادر و كودك درست شكل نگيرد فرد به احتمال بيشتري در آينده، در برقراري روابط نزديك دچار چالش خواهد شد.

البته اشاره به نقش ويژه مادر به معني كم اهميت بودن ارتباط صميمانه با پدر نيست. پدر در خانواده منبعي از قدرت براي فرزندان محسوب مي شود، همچنين وجود پدر تكيه گاهي امن براي فرزندان فراهم مي كند. اگر پدر نتواند ارتباطي صميمانه با فرزندان خود داشته باشد، فرزندان او به احتمال بيشتري در طول زندگي و در برخورد با مراجع قدرت دچار مشكل و سردرگمي خواهند شد.

به دليل نقش مهمي كه كيفيت ارتباط صميانه بين اعضاي خانواده بر سلامت روان و ارتباطات اجتماعي افراد دارد، اگر فكر مي كنيد كه اعضاي خانواده شما در اين زمينه مشكلات زيادي را تجربه مي كنند كمك گرفتن از يك خانواده درمانگر ضرورت بيشتري دارد.

 

ايجاد صميميت بين اعضاي خانواده

با توجه با ابعاد صميميت كه توضيح داده شد خانواده به خصوص والدين بايد بكوشند كه در همه ابعاد، ارتباطي صميمانه با ساير اعضا برقرار كنند. به ترتيب صميميت زوجين، صميميت با فرزندان و صميميت بين خواهر و برادر مورد توجه قرار مي گيرد. براي آنكه بتوانيد رابطه اي دوستانه و سرشار از صميميت بين اعضاي خانوادۀ خود ايجاد كنيد به نكات زير توجه كنيد:

1- تماس فيزيكي را فراموش نكنيد

تماس فيزيكي يا همان صميميت جسماني در بسياري از خانواده ها به طور كامل ناديده گرفته مي شود. بسياري از والدين پس از آنكه فرزندانشان كمي بزرگ تر مي شوند ديگر آن ها را نمي بوسند يا خيلي كمتر از قبل همديگر را در آغوش مي گيرند. فراموش نكنيد كه اين رفتارها احساس تعلق و نزديكي را در خانواده افزايش مي دهد و بر ساير ابعاد صميميت نيز تاثير مي گذارد. فقدان اين بعد از رابطه بين شما و ساير اعضا فاصله ايجاد مي كند.

2- فرصتي براي خودافشايي فراهم كنيد

خودافشايي به معناي آن است كه بتوانيد از خودتان، احساسات و اسرارتان نزد ديگران صحبت كنيد، بدون آن كه ترسي از قضاوت آن ها داشته باشيد. اگر شما در برابر اشتباهات و تجربياتي كه ساير اعضا با شما در ميان مي گذارند، از واكنش هاي تند و هيجاني دوري كنيد؛ به ديگران اجازه مي دهيد كه بيشتر از خود به شما بگويند. اين رفتار باعث افزايش صداقت و صميميت بين شما مي شود، مسلما با مشورت و مذاكره بيشتر در خانواده به جاي پنهان كاري در مورد راه حل ها انديشيده مي شود.

3- درك متقابلي از عقايد يكديگر داشته باشيد

اختلاف نظر و عقيده يكي از عوامل اصلي جنگ و درگيري بين بسياري از خانواده هاست. بسياري از والدين يا زوجين نمي توانند، عقيده مخالفي را در درون خانواده بپذيرند. تلاش مدام براي اقناع يكديگر و تغيير نظر افراد باعث مي شود كه افراد هر روز بيش از پيش از يكديگر فاصله بگيرند.

اگر مي خواهيد روابط صميمانه را در خانواده خود حفظ كنيد، تلاش كنيد تا درك متقابلي از ساير اعضا داشته باشيد و آن ها را با عقايد و افكارشان بپذيريد. همچنين اگر مي خواهيد در مورد عقايدتان با يكديگر بحث كنيد، بهتر است روش هاي گفت و گوي مسالمت آميز و اثر بخش را به كار ببريد. اگر در اين زمينه احساس ضعف مي كنيد، آگاهي خود را در اين زمينه بالا ببريد يا از يك مشاور روانشناس براي بهبود مهارت هاي ارتباطي خود كمك بگيريد. مشاوره خانواده نيز به شما كمك مي كند تا به طور همزمان تمام افراد مهارت هاي لازم را فرا بگيرند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بهبود جمع هاي خانوادگي و صميميت در خانواده مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره ي 9092305265تماس بگيريد.

 

منبع : صميميت در خانواده | صميميت در جمع هاي خانوادگي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: صميميت در خانواده،
موضوع:
[ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۴۳:۰۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی