مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تحصيل، بهترين هدف براي فرزندان است؟

نقش والدين در تحصيل امروزي، نسبت به نسل هاي گذشته حساسيت بسيار بيشتري نسبت به تحصيل و موفقيت تحصيلي فرزندانشان دارند. برخي كه فرزندان درس خوان و با استعداد تري دارند، با فراهم آوردن تمام شرايط رفاهي، آن ها را در يك محيط ايزوله و بسته قرار داده و از تجربه هاي كودكي و نوجواني دور مي كنند. از طرف ديگر خانواده هايي كه فرزندان درس نخوان و بي علاقه نسبت به درس دارند، با صرف هزينه هاي آموزش و حتي تنبيه و فشار، فرزندانشان را مجبور به درس خواندن مي كنند.

تحصيل و موفقيت تحصيلي در نگاه اول زيبا و مثبت به نظر مي رسد، اما توجه به اين نكته كه گرايش تمام كودكان و نوجوانان به تحصيل در بهترين سطح و عدم توجه به علايق كودكان، تاثيرات بسيار منفي بر سلامت روحي و جسمي فرزندان و حتي اقتصاد كشور مي گذارد.

پس به اين نتيجه مي رسيم كه والدين بايد براي موفقيت تحصيلي فرزندشان به علاقه، استعداد، توانايي، روياها و ظرفيت تحصيل او توجه كنند. در غير اين صورت حتي اگر كودك به بالاترين درجات علمي هم برسد، خوشحال نخواهد بود.

 

نقش والدين در گرايش تحصيلي فرزندان

والدين، اولين معلم كودكان بوده و نقش مهمي در شكل دادن به شخصيت كودك خود دارند. بنابراين، اصلي ترين نقش را نيز در گرايش كودك به تحصيل، موفقيت تحصيلي و حتي عدم گرايش كودك به تحصيل دارند. در ادامه، نكاتي كه والدين مي توانند براي ايجاد انگيزه درس خواندن و موفقيت تحصيلي انجام دهند را به طور خلاصه بيان كرده ايم.

1- تربيت فرزند از كودكي

والدين الگوي فرزندان هستند. والديني كه از كودكي فرزندانشان را با كتاب و مطالعه و داستان بزرگ كرده و آن ها را به كتاب ترغيب مي كنند، طبيعتا مي توانند فرزنداني با گرايش بيشتر به تحصيل و مطالعه تربيت كنند.

2- نظام تنبيه و پاداش

تربيت كودك، جنبه هاي مختلفي دارد كه يكي از مهمترين آنها، نحوه پاداش دادن و تنبيه كودك است. كودكي كه با فعاليت هاي علمي و مطالعه تشويق شده و پاداش او نيز در راستاي خواسته هاي اوست، بسيار بيشتر از كودكي كه بخاطر فحاشي يا كتك كاري تشويق شده و با درس خواندن تنبيه شده، در تحصيل موفق خواهد شد.

3- همراه كودك باشيد

شما نمي توانيد كودك را صبح از خانه بيرون كنيد و توقع داشته باشيد ظهر، يك نابغه تحويل شما بدهند. تحقيقات نشان داده كه بزرگ ترين عامل تعيين كننده موفقيت فرزند در مدرسه، ميزان حمايت در خانه و آموزش در خانواده است. فقط كودك را به خواندن امر نكنيد و از او بخواهيد خود از پس تمام وظايفش بر بيايد.

4- بر فعاليت او نظارت كنيد

مهم است كه به فعاليت كودك در خانه و مدرسه توجه داشته باشيد. رفتار هاي غير طبيعي او را به كمك روانشناسان بررسي كرده و از كودكتان غافل نشويد. توجه شما نبايد شبيه بازجويي و نگهباني باشد. بلكه بايد به كودك حس مراقبت القا كند.

5- به كودك فشار نياوريد

هيچ كودكي براي موفق شدن، نياز به صد قدم جلو بودن از خود و سن خود ندارد. بنابراين به آنها براي يادگيري زمان دهيد و بگذاريد طبق سن و توانايي خود پيش برود.

6- اولويت، تحصيل كودك است

والديني كه حاضر نيستند از هيچ كدام از برنامه هاي خود براي درس كودك بگذرند، نمي توانند از آنها توقع موفقيت تحصيلي داشته باشند. توجه كنيد كه اولويت تحصيل كودك شماست، بنابراين سفر هاي غيرضروري، مهماني هاي بي نتيجه و هر چيزي كه لذت شما را نسبت به درس كودكتان در اولويت قرار مي دهد براي تحصيل او مضر است.

7- كودك بايد بچگي كند

مهمترين نكته در تحصيل فرزندان، اين است كه نبايد زمان هاي استراحت و تفريح كودك را به درس اختصاص دهيد. كودك سالم، كودكي است كه بازي كند، شيطنت كند و كنار آن نيز تحصيل خود را دنبال كند. بنابراين نبايد با فشار آوردن به كودك، سلامت روحي و رواني آينده او تخريب شود. تعادل بين درس خواندن، بازي و استراحت براي داشتن يك زندگي تحصيلي با كيفيت ضروري است.

 

نكات ديگري كه مي تواند به آرامش تحصيلي كودك كمك كند

1- فضاي آرام و دلپذير خانه و خانواده و جلوگيري از مشاجره و درگيري در حضور كودك

2- تنها نگذاشتن كودك در زمان امتحانات و فشار درسي

3- تجربه هاي تحصيلي خود را با كودك در ميان بگذاريد و توجه كنيد فقط از خود تعريف نكنيد، خود و سختي هاي زمان خود را با او مقايسه نكنيد و سعي كنيد هرگز تحقير نشود

4- پاداش دادن به كودك در موفقيت ها و افزايش انگيزه آنها (طبق نظام علمي تشويق كودكان)

5- ارتباط و تعامل با مدرسه و معلمان كودك بايد هميشگي باشد

6- روش هاي سرگرم كننده براي يادگيري او فراهم كنيد و از شيوه خشك كاغذ و قلمي فراتر رويد

7- صحبت با كودك درباره مدرسه و تمام دغدغه هايي كه ممكن است ذهن او را مشغول كرده باشد. حضور مشاور در زمان هايي كه كودك از گفتن مشكلاتش به شما امتناع مي كند.

 

چرا بايد به علايق كودك توجه كرد؟

بسياري از مراجعان ما در مركز روانشناسي حامي هنر زندگي، از عدم رغبت فرزندشان به درس با وجود تلاش هاي فراوانشان صحبت مي كنند. بسياري از اين كودكان بدون علاقه و به خواست والدين، حتي در بسياري از مسابقات مقام آورده اند. اما در نهايت با بالا رفتن سن كودك و پا گذاشتن به دوران بلوغ مشكلات شروع مي شود. نبود انگيزه در نوجوانان براي درس خواندن و ديگر فعاليت ها والدين آن ها را به جلسات مشاوره مي كشاند.

كودك در سنين پايين قدرت نه گفتن و مقابله با خانواده را ندارد و از نظر مالي و روحي نيز به آنها وابسته هستند. بنابراين نقش خانواده انكار نشدني است و كودك در مسيري كه آن ها مهيا كرده اند گام مي گذارد. اما نتيجه آن افزايش تنش، نااميدي، افسردگي، اعتياد به مواد مخدر و در سنين بالاتر نارضايتي از خانواده خواهد بود.

 

به علايق و استعداد كودك احترام بگذاريد

ممكن است تمام مواردي كه در اين مطلب براي موفقيت تحصيلي گفته شد را رعايت كرده باشيد؛ اما باز هم كودكتان به درس گرايشي ندارد. دقت كنيد كه اين موارد تقريبا بدون هزينه هاي گزاف آموزشي و رفاهي است. بنابراين، والدين بايد بدانند كه با اصرار آنها به تحصيل، در صورتي كه واقعا كودك استعداد و علاقه ديگري داشته و روياهايش مسير ديگري را دنبال مي كند، كاري بسياري بيهوده و آسيب زننده به كودك مي باشد. يك مكانيك كاربلد و حرفه اي كه عاشق كارش است، بسيار خوشحال تر، سالم تر و موفق تر از دكتري است كه علاقه اي به كارش نداشته و با تحمل فشارهاي شديد روحي به اين مرتبه رسيده است. ارتباط با مشاوره خانواده به شما كمك مي كند تا از دوران كودكي بهترين ها را براي كودك تان انتخاب كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بهبود نقش والدين در تحصيل مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : نقش والدين در تحصيل

امتیاز:
بازدید:
برچسب: نقش والدين در تحصيل،
موضوع:
[ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۴۸:۴۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی